Algemeen

Aanbieding bestuursrapportage 2025

Aanbieding bestuursrapportage 2025

Terug naar navigatie - Aanbieding bestuursrapportage 2025 - Aanbieding bestuursrapportage 2025

Hierbij bieden wij u de Bestuursrapportage 2025 aan. In deze rapportage geven we inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de realisatie van de doelen voor 2025 en de financiële afwijkingen. De behandeling van deze Bestuursrapportage 2025 in uw raad is gepland op 15 september. Er vindt een raadsinformatiebijeenkomst plaats waarin een toelichting op de Bestuursrapportage wordt gegeven en waarbij u vooraf in de gelegenheid bent om technische vragen te stellen. De structurele effecten uit deze Bestuursrapportage nemen we mee in de programmabegroting 2026.

Een analyse van de Bestuursrapportage 2025 op hoofdlijnen
Het invullen van vacatures wordt als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt steeds lastiger. Ondanks deze krapte in personeel liggen we goed op schema om de inhoudelijke doelen te verwezenlijken conform hetgeen is vastgesteld in de begroting 2025. Om te zorgen voor continuïteit van de organisatie én de kwaliteit te verzekeren blijkt wel inhuur steeds noodzakelijk. 

De Meicirculaire 2025 heeft voor een meevaller gezorgd en ook zien we een piek in de paspoortaanvragen én daarmee stijgen de inkomsten aan leges. Er is nu een positief resultaat van het verblijf van de Oekraïners op de Mariahoeve. In de jaarrekening 2024 zijn de lasten van de units al genomen. Ook zien we een stijging van de kosten in hoogspecialistisch verblijf en zorg van de jeugdzorg. Het beroep op bijstandsaanvragen stijgt als gevolg van onze inspanningen om de bijstandsvoorzieningen die er zijn steeds meer bekend te maken.

We vertrouwen erop u in deze Bestuursrapportage zowel inhoudelijk als in financiële zin een helder beeld voor 2025 te presenteren. 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HEEZE-LEENDE,
De secretaris,                                                                         De burgemeester,
    
    
    
    
M.C.I. Smits                                                                               T.M. Heldens

Leeswijzer

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer - Leeswijzer

De Bestuursrapportage 2025 bestaat uit 4 hoofdstukken:

1. Algemeen
In het hoofdstuk ‘Algemeen’ is naast de aanbieding van de Bestuursrapportage een samenvatting van de financiële effecten opgenomen. De belangrijkste financiële afwijkingen worden hier kort toegelicht.

2. Programma’s
In het hoofdstuk ‘Programma’s’ treft u de inhoudelijke verantwoording aan en gaan we in op de actuele stand van zaken met betrekking tot de realisatie van de voor 2025 gestelde beleidsdoelen. In de programmabegroting hebben we beschreven wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen. Met een kleur is inzicht gegeven in de status van de realisatie van de doelen.

Per thema is onder de kopjes 'Wat willen we bereiken?' en 'Wat gaan we daarvoor doen?' uitgewerkt wat er in de begroting 2025 als ambitie is opgenomen. Dit wordt gevolgd door een blokje in de kleur van de hieronder genoemde stoplichtmethode en daaronder vindt u de uitleg wat er feitelijk is uitgevoerd.

Waar nodig is daarbij een toelichting opgenomen met eventuele actiepunten. De betekenis van de kleuren is als volgt:

Groen    Beleidsdoel is of wordt naar verwachting gerealiseerd. 
Oranje   Beleidsdoel is of wordt naar verwachting in aangepaste vorm (lagere kwaliteit) of later gerealiseerd.
Rood      Beleidsdoel is en wordt naar verwachting niet gerealiseerd.

Financiële afwijkingen groter dan € 25.000 worden per programma op productniveau in beeld gebracht en toegelicht. Bij elke afwijking is aangegeven of sprake is van een incidenteel of structureel effect. De gesignaleerde structurele afwijkingen worden bij het opstellen van de programmabegroting 2026 uitgewerkt.

Tenzij anders vermeld, zijn de cijfers afgerond op € 1.000.

3. Mutatie reserves en voorzieningen 
In dit hoofdstuk worden de mutaties in de reserves en voorzieningen weergegeven en toegelicht.

4. Investeringskredieten
In het laatste hoofdstuk worden de mutaties in de investeringskredieten weergegeven en toegelicht.

Financiële samenvatting

Financiële samenvatting

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting - Financiële samenvatting

Het financiële beeld per programma is voor 2025 als volgt:

Omschrijving thema's Begroting 2025 na wijzigingen Mutaties BERAP 2025 Begroting 2025 na BERAP 2025
1 Dienstverlening en bestuur 13.770 1.275 15.045
2 Wonen, bedrijven en recreëren 13.056 338 13.394
3 Samenleven en participeren 26.199 -1.557 24.642
Totaal lasten 53.025 57 53.082
1 Dienstverlening en bestuur 36.332 749 37.081
2 Wonen, bedrijven en recreëren 7.122 -11 7.111
3 Samenleven en participeren 8.313 221 8.534
Totaal baten 51.767 959 52.726
Saldo baten en lasten (exclusief mutaties reserves) -1.258 902 -356
Toevoegingen aan reserves 1.618 -68 1.550
Onttrekkingen aan reserves 3.107 -831 2.276
Saldo mutatie reserves 1.489 -763 726
Saldo na bestemming 231 140 371

Belangrijkste bijstellingen bestuursrapportage 2025

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting - Belangrijkste bijstellingen bestuursrapportage 2025

Omschrijving (toelichting)

Hieronder treft u een overzicht van de grootste afwijkingen in 2025; > € 25.000.

Thema Omschrijving Mutatie
1.0 Vervallen reserve Klein materieel openbare werken -6
1.1 College B&W / Salarislasten 120
1.1 Raadsgriffier / Salarislasten -60
1.3 Integraal veiligheidsbeleid / Salarissen -100
1.3 Integraal veiligheidsbeleid / Ingeleend personeel -183
1.4 Secretarieleges / Paspoortpiek 112
1.4 Burgerzaken / Verkiezingen -93
1.4 Algemene dekkingsmiddelen / OZB 50
1.5 Algemene dekkingsmiddelen / Gemeentefonds 422
1.6 Overhead / Personeel en organisatie -499
1.6 Bedrijfsvoering GRSA2 / Overhead -113
1.6 Bedrijfsvoering GRSA2 / Aanvullende diensten -100
1.6 Bedrijfsvoering / Accountantskosten -50
Totaal programma 1 -500
2.1 Salarissen dienstverlening -80
2.1 Flexwoningen Breedvennen -57
2.2 Openbare verlichting / Onderhoud -40
2.2 Openbare verlichting / Elektriciteitsverbruik -75
2.8 Openbaar groen / Contractonderhoud -32
Totaal programma 2 -284
3.0 Vervallen reserve locatie mariahoeve -757
3.1 Huisvesting speciaal onderwijs / Huurlasten -30
3.1 Vervallen kapitaallasten Berkenschutse 252
3.1 Lokaal onderwijsbeleid / Onderwijsachterstandenbeleid 50
3.1 Leerlingenvervoer -30
3.2 Jeugdhulp crisis / landelijke zorg trajecten -350
3.3 Hulp bij huishouden (Wmo) -62
3.3 Begeleiding (Wmo) 300
3.5 Opvang Oekraïne 1.309
3.5 Vervallen kapitaallasten Mariahoeve 779
3.5 Opvang Oekraïne / Ingeleend personeel -90
3.5 Opvang asielzoekers 92
3.5 Inburgering -83
3.5 Inburgering statushouders 25
3.5 Bijstand / Levensonderhoud -348
3.5 Bijstand / Loonkostensubsidie -83
3.5 Bijstand / Rijksbijdrage SZW 93
3.5 Bijzondere bijstand/minimavoorziening -89
3.5 Participatiebudget / Ergon 61
Totaal programma 3 1.040
Overige mutaties kleiner dan € (-)25.000 -116
TOTAAL 140

Toelichting op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting - Toelichting op hoofdlijnen

In de bestuursrapportage 2025 wordt duidelijk dat de financiële situatie van de gemeente beïnvloed wordt door diverse ontwikkelingen op het gebied van personeel, het gemeentefonds en de opvang van de Oekraïners.

Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt lukt het niet om alle vacatures met vaste medewerkers te vervullen. Tegelijkertijd worden steeds meer taken verschoven vanuit het Rijk naar de gemeenten, wat leidt tot extra personeelsbehoefte. Om de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen, is tijdelijke externe inhuur noodzakelijk. Dit is van invloed op de ontwikkeling van de personeelslasten.

Aan de inkomstenkant is er een positief effect vanuit de Meicirculaire van het Ministerie van BZK. Dit leidt tot een voordeel van  € 422.000 ten opzichte van de begroting.  De meerjarige ontwikkelingen van de Algemene Uitkering blijven echter onzeker voor gemeenten.

De opvang van de Oekraïners is efficiënt georganiseerd. Dit in combinatie met het volledig afschrijven van de units in de jaarrekening 2024 leidt tot voordelen  in de begroting en op de afschrijvingslasten, ingeschat tot een totaal van € 1,3 miljoen.