Programma 1: Dienstverlening en bestuur

Financiën Programma 1

Excel-tabel

Thema Omschrijving Begroting 2025 na wijzigingen Mutaties BERAP 2025 Begroting 2025 na BERAP 2025
1.1 Bestuur 1.797 -43 1.754
1.2 Samenwerking 254 0 254
1.3 Openbare orde en veiligheid 2.042 315 2.357
1.4 Burgerzaken 869 236 1.105
1.5 Algemene dekkingsmiddelen 102 0 102
1.6 Overhead 8.586 767 9.353
1.7 Overige baten en lasten 72 0 72
1.8 Vennootschapsbelasting 47 0 47
Totaal lasten 13.769 1.275 15.044
1.1 Bestuur 0 0 0
1.2 Samenwerking 0 0 0
1.3 Openbare orde en veiligheid 338 13 351
1.4 Burgerzaken 177 244 421
1.5 Algemene dekkingsmiddelen 35.789 492 36.281
1.6 Overhead 28 0 28
1.7 Overige baten en lasten 0 0 0
1.8 Vennootschapsbelasting 0 0 0
Totaal baten 36.332 749 37.081
Saldo baten en lasten programma 1 22.563 -526 22.037
Toevoegingen aan reserves 158 -68 90
Onttrekkingen aan reserves 602 -74 528
Saldo mutatie reserves 444 -6 438
Saldo na bestemming programma 1 23.007 -532 22.475

Toelichting op de mutaties

Terug naar navigatie - Financiën Programma 1 - Toelichting op de mutaties

Excel-tabel

Product/omschrijving S/I * Mutatie lasten Mutatie baten Saldo mutaties
1.0 Mutaties reserves programma 1
Ontrekking reserve Klein materieel openbare werken I -68 -74 -6
Zie toelichting reserves en voorzieningen.
Overige mutaties < €25.000
Totaal mutaties product 1.0 Mutaties reserves programma 1 -68 -74 -6
1.1. Bestuur
College B&W
Salarissen S -120 120
In de slotwijziging 2024 is vermeld dat het budget van salarissen voor college B&W bijgesteld dient te worden. Abusievelijk is hier een budget voor de raadsgriffier structureel opgenomen. Hierdoor is de meerjarenbegroting op dit budget te hoog gebleven. In deze bestuursrapportage wordt de structurele verwerking alsnog doorgevoerd voor 2025 en verder.
Raadsgriffier
Salarissen S 60 -60
In 2025 is de nieuwe raadsgriffier en griffiemedewerker gestart en is opnieuw bekeken wat de benodigde middelen zijn om de taken goed te vervullen.
Overige mutaties < €25.000 17 -17
Totaal mutaties product 1.1 Bestuur -43 43
1.3 Openbare orde en veiligheid
Integraal veiligheidsbeleid
Salarissen dienstverlening S 100 -100
In de kadernota 2026 - 2029 is opgenomen om het boa toezicht structureel uit te breiden naar 2 volledige fte en een auto te leasen of te kopen ten behoeve van dit toezicht. Deze uitbreiding willen we al vanaf 1 september 2025 realiseren. Daarvoor is in 2025 een bedrag van €60.000 nodig om dit mogelijk te maken. Daarnaast is opgenomen om de huidige formatie op de afdeling veiligheid uit te breiden met 1 volledige fte. Deze uitbreiding willen we al vanaf 1 september 2025 realiseren. Daarvoor is in 2025 een bedrag van € 40.000 nodig om dit mogelijk te maken.
Ingeleend personeel Openbare orde en veiligheid I 133 -133
Gelet op de ontwikkelingen op het gebied van openbare orde en veiligheid waarbij de veiligheid van inwoners onder druk kwam te staan is er extra ingezet op personele ondersteuning. Ook was er sprake van een achterstand op het gebied van crisibeheersing en zijn er extra taken bijgekomen op het gebied van opvang ontheemden. Een medewerker op veiligheid drukt hiermee voor een bedrag van € 133.000 op programma 1 Integrale Veiligheid. Hier is structureel voor 2026 en verder al in voorzien.
Ingeleend personeel vakantie parken I 50 -50
Om te onderzoeken of en op welke wijze de gemeente aanvullende maatregelen moet nemen om de veiligheid en leefbaarheid op de vakantieparken te vergroten, is tijdelijke extra capaciteit noodzakelijk. Het doel van deze uitbreiding is om advies te krijgen over de benodigde maatregelen en middelen voor de gekozen aanpak.
Overige mutaties < €25.000 32 13 -19
Totaal mutaties product 1.3 Openbare orde en veiligheid 315 13 -302
1.4 Burgerzaken
Secretarieleges I 132 244 112
De paspoortpiek is per abuis niet meegenomen in de verwerking van de begroting 2025. Daarnaast zijn de verwachte opbrengsten hoger uitgevallen dan was verwacht met de piek.
Verkiezingen I 93 -93
Er werden geen verkiezingen in 2025 verwacht en om die reden was er geen budget gereserveerd. Gezien de recente ontwikkelingen van een demissionair kabinet komen hier extra kosten voor aanstaande verkiezingen op 29 oktober. Bij de organisatie van de 2e Kamer verkiezingen is extra inhuur noodzakelijk vanwege de gelijktijdige organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen. Deze parallelle planning zorgt voor een aanzienlijke druk op onze beschikbare middelen en personeel.In Q3 en Q4 2025 beginnen de voorbereidingen voor de gemeenteraadverkiezingen van 18 maart 2026.
Overige mutaties < €25.000 11 -11
Totaal mutaties product 1.4 Burgerzaken 236 244 8
1.5 Algemene dekkingsmiddelen
Onroerende zaakbelast woningen / eigenaren I 50 50
De verwachte waardestijging waarmee de tarieven zijn berekend, wijkt af van de werkelijke waardestijging. Hierdoor zijn de tarieven hoger berekend waardoor de opbrengst hoger is dan geraamd.
Gemeentefonds I 422 422
Het Ministerie van BZK heeft op 28 mei 2025 de Meicirculaire gepubliceerd. Het financieel effect voor de Begroting 2025 is € 422.000 voordelig ten opzichte van de begroting 2025.
Overige mutaties < €25.000 20 20
Totaal mutaties product 1.5 Algemene dekkingsmiddelen 492 492
1.6 Overhead
Personeel en organisatie I 499 -499
Door aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt lukt het niet om alle vacatures met vaste medewerkers te vervullen. Daarnaast zorgen toenemende werkzaamheden en complexiteit voor extra personeelsbehoefte. Om de kwaliteit van uitvoering te garanderen en de continuïteit van de organisatie te waarborgen, is tijdelijke externe inhuur noodzakelijk, wat leidt tot hogere kosten dan begroot.
Bedrijfsvoering GRSA2
Overhead GRSA2 S 113 -113
In begroting 2025 is wel de 1e begrotingswijziging 2025 maar niet de definitieve berap 2024 verwerkt. De definitieve berap 2024 van de GRSA2 week af van de concept-berap 2024 die wel opgenomen is in de begroting 2025 van Heeze-Leende. Dit verschil wordt nu gecorrigeerd.
Aanvullende diensten I 100 -100
In de vergadering van de gemeenteraad van 30 juni 2025 over de Kadernota 2026-2029 is motie 12, Organisatie op orde, kwaliteitsimpuls organisatie, aangenomen. Vooruitlopend op het gevraagde plan is op 15 juli 2025 al met het oog op de kwetsbaarheid van de financiële afdeling, het kunnen nakomen van gemaakte afspraken en tijdslijnen met betrekking tot het leveren van P&C-documenten en de financiële ruimte in de incidentele middelen en de basis op orde, de financiële afdeling tijdelijk tot en met eind 2025 versterkt. De kosten ter hoogte van € 100.000 voor de periode tot en met 31 december 2025 worden hierbij meegenomen.
Bedrijfsvoering (niet via GRSA2) S 50 -50
De gemeente maakt jaarlijks kosten voor de inzet van een externe accountant. Een structurele ophoging van het budget voor accountantskosten is noodzakelijk, zodat de uitgaven (overeengekomen vergoeding) binnen het beschikbare budget kunnen blijven en de financiële rechtmatigheid geborgd is.
Overige mutaties < €25.000 5 -5
Totaal mutaties product 1.6 Overhead 767 -767
Totaal structurele mutaties S 231 13 -218
Totaal incidentele mutaties I 976 662 -314
Totaal afwijkingen programma 1 1.207 675 -532

Ontwikkelingen programma 1

Terug naar navigatie - Financiën Programma 1 - Ontwikkelingen programma 1

Personeel

Als gevolg van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is de invulling van vacatures en langdurig zieken binnen onze organisatie een lastige opgave. De gemeente heeft op dit moment 17 vacatures en 3 langdurig zieken (= meer dan 1 jaar ziek). Ondanks deze personeelstekorten willen we graag de dienstverlening aan onze burgers op peil houden. We zijn daarom genoodzaakt om bij het uitvoeren van onze taken tijdelijk personeel in te huren. De inhuur vindt plaats op plekken die essentieel zijn voor de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente. Het gaat daarbij om veiligheid, huisvesten van bijzondere doelgroepen, ruimtelijke ordening, mobiliteit en projecten, etc.. Inhuur van personeel is duurder dan personeel in vast dienst. Dit leidt tot overschrijdingen op het personeelsbudget. Op dit punt onderscheidt de gemeente Heeze-Leende zich niet van andere gemeenten.
Naast de noodzaak tot inhuur is een ander probleem is dat de informatiebehoefte en de processen om volledig juiste (financiële) overzichten voor personeelsbudgetten te kunnen genereren uit de beschikbare systemen niet voorhanden zijn (de inrichting is niet volgens de gewenste informatiebehoefte). Inmiddels is hier actie op gezet om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen. Gevolg hiervan is wel dat we in deze Berap 2025 u nog geen accurate financiële ontwikkelingen van de personele budgetten kunnen tonen maar met een beredeneerde inschatting moeten werken.
Voor de Samenwerking A2 en de inhuurbehoefte 2025 zijn de budgetten opgehoogd. Deze budgetten zijn verhoogd om de dienstverlening en informatievoorziening op peil te kunnen houden en op korte termijn daar waar mogelijk, een kwaliteitsslag te kunnen maken. 
In de slotwijziging kunnen we u wel de gewenste informatie leveren. Daarnaast is gebleken dat er een structureel tekort aan formatie voor de taken die we moeten uitvoeren naar de begroting 2026 en het daarbij behorende plan van aanpak zal een analyse hiervan worden opgesteld.

Circulaires

De Algemene Uitkering (Gemeentefonds) wordt op jaarbasis aangegeven in de vergelijking van de meicirculaire van dit jaar ten opzichte van het vorige jaar.  Dit verschil wordt in de tussentijdse circulaires aan u gemeld voor zover de gegevens zijn aangereikt.  De Meicirculaire geeft dan per saldo het restant nog te verdelen middelen.  We hebben u al in de raadsinformatiebrief over geïnformeerd.  In deze bestuursrapportage nemen we het budgettaire effect voor 2025 mee. In de Meicirculaire was het positieve effect een bijstelling € 675.000 voor 2025.  Hiervan was in de begroting 2025 al een bedrag van € 253.000 meegenomen op basis van diverse ontwikkelingen. We stellen de Algemene Uitkering , positief, met € 422.000 bij  en sluiten we aan bij het bedrag dat voor onze gemeente beschikbaar is gesteld in de Meicirculaire 2025. 

Later dit jaar volgen nog de september- en decembercirculaire. Deze circulaires kunnen aanvullende of gewijzigde inzichten bevatten. De uitkomsten hiervan worden op gebruikelijke wijze geïnformeerd aan de raad via een raadsinformatiebrief en verwerkt in het eerstvolgende P&C-product.

Verbonden partijen

De meeste verbonden partijen hebben een beperkt eigen vermogen en hebben een geringere behoefte om via een bestuursrapportage middelen af of bij te ramen. De GRS A2 heeft geen eigen vermogen en zal elke financiële mutatie direct moeten doorbelasten aan de deelnemers van de GR. De rapportage met betrekking tot 2025 wordt later dan gebruikelijk in de tweede helft van dit jaar verwacht.

Kapitaallasten

In Jaarstukken 2024 is met afstemming van accountant de investering van de locatie Mariahoeve volledig middels de exploitatie afgewikkeld. Daarnaast is er gecommuniceerd dat de boekwaarde van de te slopen onderdelen van de Berkenschutse in 2025 worden afgewaardeerd ten laste van de opgebouwde voorziening. De effecten op de geraamde kapitaallasten als gevolg van de verwerkingen van deze twee projecten zijn in programma 3 afzonderlijk opgenomen als mutaties. De daadwerkelijke effecten op kapitaallasten van de overige investeringen in 2025 worden bepaald door meerdere factorenen en berekend bij de slotwijziging. 

 

1.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat willen we bereiken?

Een verrassende en klantvriendelijke dienstverlening

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat willen we bereiken? - Een verrassende en klantvriendelijke dienstverlening

Wat gaan we ervoor doen?

1.2 Samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.2 Samenwerking - Wat willen we bereiken?

Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven.

Terug naar navigatie - 1.2 Samenwerking - Wat willen we bereiken? - Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven.

Daarbij zijn communicatie,  participatie en verbinding  belangrijke thema’s

Wat gaan we ervoor doen?

Versterken sturing op samenwerking

Terug naar navigatie - 1.2 Samenwerking - Wat willen we bereiken? - Versterken sturing op samenwerking

Wat gaan we ervoor doen?

1.3 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.3 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?

De waardering van de  subjectieve veiligheid door de  inwoners van onze gemeente  (gevoelsmatige veiligheid) en de  objectieve veiligheid (harde  cijfers) minimaal op hetzelfde  niveau houden en waar mogelijk  verbeteren.

Terug naar navigatie - 1.3 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - De waardering van de  subjectieve veiligheid door de  inwoners van onze gemeente  (gevoelsmatige veiligheid) en de  objectieve veiligheid (harde  cijfers) minimaal op hetzelfde  niveau houden en waar mogelijk  verbeteren.

Wat gaan we ervoor doen?

1.4 Burgerzaken

1.5 Algemene dekkingsmiddelen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.5 Algemene dekkingsmiddelen - Wat willen we bereiken?

Een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - 1.5 Algemene dekkingsmiddelen - Wat willen we bereiken? - Een financieel gezonde gemeente.

Wat gaan we ervoor doen?