In de programmabegroting 2025 hebben wij aangegeven wat we binnen het programma Dienstverlening en bestuur willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen. In de volgende tabel lichten we per onderdeel toe wat de actuele stand van zaken is.
Programma 1: Dienstverlening en bestuur
Financiën Programma 1
Excel-tabel
| Thema | Omschrijving | Begroting 2025 na wijzigingen | Mutaties BERAP 2025 | Begroting 2025 na BERAP 2025 |
|---|---|---|---|---|
| 1.1 | Bestuur | 1.797 | -43 | 1.754 |
| 1.2 | Samenwerking | 254 | 0 | 254 |
| 1.3 | Openbare orde en veiligheid | 2.042 | 315 | 2.357 |
| 1.4 | Burgerzaken | 869 | 236 | 1.105 |
| 1.5 | Algemene dekkingsmiddelen | 102 | 0 | 102 |
| 1.6 | Overhead | 8.586 | 767 | 9.353 |
| 1.7 | Overige baten en lasten | 72 | 0 | 72 |
| 1.8 | Vennootschapsbelasting | 47 | 0 | 47 |
| Totaal lasten | 13.769 | 1.275 | 15.044 | |
| 1.1 | Bestuur | 0 | 0 | 0 |
| 1.2 | Samenwerking | 0 | 0 | 0 |
| 1.3 | Openbare orde en veiligheid | 338 | 13 | 351 |
| 1.4 | Burgerzaken | 177 | 244 | 421 |
| 1.5 | Algemene dekkingsmiddelen | 35.789 | 492 | 36.281 |
| 1.6 | Overhead | 28 | 0 | 28 |
| 1.7 | Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
| 1.8 | Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 |
| Totaal baten | 36.332 | 749 | 37.081 | |
| Saldo baten en lasten programma 1 | 22.563 | -526 | 22.037 | |
| Toevoegingen aan reserves | 158 | -68 | 90 | |
| Onttrekkingen aan reserves | 602 | -74 | 528 | |
| Saldo mutatie reserves | 444 | -6 | 438 | |
| Saldo na bestemming programma 1 | 23.007 | -532 | 22.475 |
Toelichting op de mutaties
Terug naar navigatie - Financiën Programma 1 - Toelichting op de mutatiesExcel-tabel
| Product/omschrijving | S/I * | Mutatie lasten | Mutatie baten | Saldo mutaties |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 Mutaties reserves programma 1 | ||||
| Ontrekking reserve Klein materieel openbare werken | I | -68 | -74 | -6 |
| Zie toelichting reserves en voorzieningen. | ||||
| Overige mutaties < €25.000 | ||||
| Totaal mutaties product 1.0 Mutaties reserves programma 1 | -68 | -74 | -6 | |
| 1.1. Bestuur | ||||
| College B&W | ||||
| Salarissen | S | -120 | 120 | |
| In de slotwijziging 2024 is vermeld dat het budget van salarissen voor college B&W bijgesteld dient te worden. Abusievelijk is hier een budget voor de raadsgriffier structureel opgenomen. Hierdoor is de meerjarenbegroting op dit budget te hoog gebleven. In deze bestuursrapportage wordt de structurele verwerking alsnog doorgevoerd voor 2025 en verder. | ||||
| Raadsgriffier | ||||
| Salarissen | S | 60 | -60 | |
| In 2025 is de nieuwe raadsgriffier en griffiemedewerker gestart en is opnieuw bekeken wat de benodigde middelen zijn om de taken goed te vervullen. | ||||
| Overige mutaties < €25.000 | 17 | -17 | ||
| Totaal mutaties product 1.1 Bestuur | -43 | 43 | ||
| 1.3 Openbare orde en veiligheid | ||||
| Integraal veiligheidsbeleid | ||||
| Salarissen dienstverlening | S | 100 | -100 | |
| In de kadernota 2026 - 2029 is opgenomen om het boa toezicht structureel uit te breiden naar 2 volledige fte en een auto te leasen of te kopen ten behoeve van dit toezicht. Deze uitbreiding willen we al vanaf 1 september 2025 realiseren. Daarvoor is in 2025 een bedrag van €60.000 nodig om dit mogelijk te maken. Daarnaast is opgenomen om de huidige formatie op de afdeling veiligheid uit te breiden met 1 volledige fte. Deze uitbreiding willen we al vanaf 1 september 2025 realiseren. Daarvoor is in 2025 een bedrag van € 40.000 nodig om dit mogelijk te maken. | ||||
| Ingeleend personeel Openbare orde en veiligheid | I | 133 | -133 | |
| Gelet op de ontwikkelingen op het gebied van openbare orde en veiligheid waarbij de veiligheid van inwoners onder druk kwam te staan is er extra ingezet op personele ondersteuning. Ook was er sprake van een achterstand op het gebied van crisibeheersing en zijn er extra taken bijgekomen op het gebied van opvang ontheemden. Een medewerker op veiligheid drukt hiermee voor een bedrag van € 133.000 op programma 1 Integrale Veiligheid. Hier is structureel voor 2026 en verder al in voorzien. | ||||
| Ingeleend personeel vakantie parken | I | 50 | -50 | |
| Om te onderzoeken of en op welke wijze de gemeente aanvullende maatregelen moet nemen om de veiligheid en leefbaarheid op de vakantieparken te vergroten, is tijdelijke extra capaciteit noodzakelijk. Het doel van deze uitbreiding is om advies te krijgen over de benodigde maatregelen en middelen voor de gekozen aanpak. | ||||
| Overige mutaties < €25.000 | 32 | 13 | -19 | |
| Totaal mutaties product 1.3 Openbare orde en veiligheid | 315 | 13 | -302 | |
| 1.4 Burgerzaken | ||||
| Secretarieleges | I | 132 | 244 | 112 |
| De paspoortpiek is per abuis niet meegenomen in de verwerking van de begroting 2025. Daarnaast zijn de verwachte opbrengsten hoger uitgevallen dan was verwacht met de piek. | ||||
| Verkiezingen | I | 93 | -93 | |
| Er werden geen verkiezingen in 2025 verwacht en om die reden was er geen budget gereserveerd. Gezien de recente ontwikkelingen van een demissionair kabinet komen hier extra kosten voor aanstaande verkiezingen op 29 oktober. Bij de organisatie van de 2e Kamer verkiezingen is extra inhuur noodzakelijk vanwege de gelijktijdige organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen. Deze parallelle planning zorgt voor een aanzienlijke druk op onze beschikbare middelen en personeel.In Q3 en Q4 2025 beginnen de voorbereidingen voor de gemeenteraadverkiezingen van 18 maart 2026. | ||||
| Overige mutaties < €25.000 | 11 | -11 | ||
| Totaal mutaties product 1.4 Burgerzaken | 236 | 244 | 8 | |
| 1.5 Algemene dekkingsmiddelen | ||||
| Onroerende zaakbelast woningen / eigenaren | I | 50 | 50 | |
| De verwachte waardestijging waarmee de tarieven zijn berekend, wijkt af van de werkelijke waardestijging. Hierdoor zijn de tarieven hoger berekend waardoor de opbrengst hoger is dan geraamd. | ||||
| Gemeentefonds | I | 422 | 422 | |
| Het Ministerie van BZK heeft op 28 mei 2025 de Meicirculaire gepubliceerd. Het financieel effect voor de Begroting 2025 is € 422.000 voordelig ten opzichte van de begroting 2025. | ||||
| Overige mutaties < €25.000 | 20 | 20 | ||
| Totaal mutaties product 1.5 Algemene dekkingsmiddelen | 492 | 492 | ||
| 1.6 Overhead | ||||
| Personeel en organisatie | I | 499 | -499 | |
| Door aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt lukt het niet om alle vacatures met vaste medewerkers te vervullen. Daarnaast zorgen toenemende werkzaamheden en complexiteit voor extra personeelsbehoefte. Om de kwaliteit van uitvoering te garanderen en de continuïteit van de organisatie te waarborgen, is tijdelijke externe inhuur noodzakelijk, wat leidt tot hogere kosten dan begroot. | ||||
| Bedrijfsvoering GRSA2 | ||||
| Overhead GRSA2 | S | 113 | -113 | |
| In begroting 2025 is wel de 1e begrotingswijziging 2025 maar niet de definitieve berap 2024 verwerkt. De definitieve berap 2024 van de GRSA2 week af van de concept-berap 2024 die wel opgenomen is in de begroting 2025 van Heeze-Leende. Dit verschil wordt nu gecorrigeerd. | ||||
| Aanvullende diensten | I | 100 | -100 | |
| In de vergadering van de gemeenteraad van 30 juni 2025 over de Kadernota 2026-2029 is motie 12, Organisatie op orde, kwaliteitsimpuls organisatie, aangenomen. Vooruitlopend op het gevraagde plan is op 15 juli 2025 al met het oog op de kwetsbaarheid van de financiële afdeling, het kunnen nakomen van gemaakte afspraken en tijdslijnen met betrekking tot het leveren van P&C-documenten en de financiële ruimte in de incidentele middelen en de basis op orde, de financiële afdeling tijdelijk tot en met eind 2025 versterkt. De kosten ter hoogte van € 100.000 voor de periode tot en met 31 december 2025 worden hierbij meegenomen. | ||||
| Bedrijfsvoering (niet via GRSA2) | S | 50 | -50 | |
| De gemeente maakt jaarlijks kosten voor de inzet van een externe accountant. Een structurele ophoging van het budget voor accountantskosten is noodzakelijk, zodat de uitgaven (overeengekomen vergoeding) binnen het beschikbare budget kunnen blijven en de financiële rechtmatigheid geborgd is. | ||||
| Overige mutaties < €25.000 | 5 | -5 | ||
| Totaal mutaties product 1.6 Overhead | 767 | -767 | ||
| Totaal structurele mutaties | S | 231 | 13 | -218 |
| Totaal incidentele mutaties | I | 976 | 662 | -314 |
| Totaal afwijkingen programma 1 | 1.207 | 675 | -532 |
Ontwikkelingen programma 1
Terug naar navigatie - Financiën Programma 1 - Ontwikkelingen programma 1Personeel
Als gevolg van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is de invulling van vacatures en langdurig zieken binnen onze organisatie een lastige opgave. De gemeente heeft op dit moment 17 vacatures en 3 langdurig zieken (= meer dan 1 jaar ziek). Ondanks deze personeelstekorten willen we graag de dienstverlening aan onze burgers op peil houden. We zijn daarom genoodzaakt om bij het uitvoeren van onze taken tijdelijk personeel in te huren. De inhuur vindt plaats op plekken die essentieel zijn voor de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente. Het gaat daarbij om veiligheid, huisvesten van bijzondere doelgroepen, ruimtelijke ordening, mobiliteit en projecten, etc.. Inhuur van personeel is duurder dan personeel in vast dienst. Dit leidt tot overschrijdingen op het personeelsbudget. Op dit punt onderscheidt de gemeente Heeze-Leende zich niet van andere gemeenten.
Naast de noodzaak tot inhuur is een ander probleem is dat de informatiebehoefte en de processen om volledig juiste (financiële) overzichten voor personeelsbudgetten te kunnen genereren uit de beschikbare systemen niet voorhanden zijn (de inrichting is niet volgens de gewenste informatiebehoefte). Inmiddels is hier actie op gezet om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen. Gevolg hiervan is wel dat we in deze Berap 2025 u nog geen accurate financiële ontwikkelingen van de personele budgetten kunnen tonen maar met een beredeneerde inschatting moeten werken.
Voor de Samenwerking A2 en de inhuurbehoefte 2025 zijn de budgetten opgehoogd. Deze budgetten zijn verhoogd om de dienstverlening en informatievoorziening op peil te kunnen houden en op korte termijn daar waar mogelijk, een kwaliteitsslag te kunnen maken.
In de slotwijziging kunnen we u wel de gewenste informatie leveren. Daarnaast is gebleken dat er een structureel tekort aan formatie voor de taken die we moeten uitvoeren naar de begroting 2026 en het daarbij behorende plan van aanpak zal een analyse hiervan worden opgesteld.
Circulaires
De Algemene Uitkering (Gemeentefonds) wordt op jaarbasis aangegeven in de vergelijking van de meicirculaire van dit jaar ten opzichte van het vorige jaar. Dit verschil wordt in de tussentijdse circulaires aan u gemeld voor zover de gegevens zijn aangereikt. De Meicirculaire geeft dan per saldo het restant nog te verdelen middelen. We hebben u al in de raadsinformatiebrief over geïnformeerd. In deze bestuursrapportage nemen we het budgettaire effect voor 2025 mee. In de Meicirculaire was het positieve effect een bijstelling € 675.000 voor 2025. Hiervan was in de begroting 2025 al een bedrag van € 253.000 meegenomen op basis van diverse ontwikkelingen. We stellen de Algemene Uitkering , positief, met € 422.000 bij en sluiten we aan bij het bedrag dat voor onze gemeente beschikbaar is gesteld in de Meicirculaire 2025.
Later dit jaar volgen nog de september- en decembercirculaire. Deze circulaires kunnen aanvullende of gewijzigde inzichten bevatten. De uitkomsten hiervan worden op gebruikelijke wijze geïnformeerd aan de raad via een raadsinformatiebrief en verwerkt in het eerstvolgende P&C-product.
Verbonden partijen
De meeste verbonden partijen hebben een beperkt eigen vermogen en hebben een geringere behoefte om via een bestuursrapportage middelen af of bij te ramen. De GRS A2 heeft geen eigen vermogen en zal elke financiële mutatie direct moeten doorbelasten aan de deelnemers van de GR. De rapportage met betrekking tot 2025 wordt later dan gebruikelijk in de tweede helft van dit jaar verwacht.
Kapitaallasten
In Jaarstukken 2024 is met afstemming van accountant de investering van de locatie Mariahoeve volledig middels de exploitatie afgewikkeld. Daarnaast is er gecommuniceerd dat de boekwaarde van de te slopen onderdelen van de Berkenschutse in 2025 worden afgewaardeerd ten laste van de opgebouwde voorziening. De effecten op de geraamde kapitaallasten als gevolg van de verwerkingen van deze twee projecten zijn in programma 3 afzonderlijk opgenomen als mutaties. De daadwerkelijke effecten op kapitaallasten van de overige investeringen in 2025 worden bepaald door meerdere factorenen en berekend bij de slotwijziging.
1.1 Bestuur
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat willen we bereiken?Een verrassende en klantvriendelijke dienstverlening
Wat gaan we ervoor doen?
Verbinding politiek en inwoners
Wat gaan we ervoor doen?
De raad faciliteren om zijn kader stellende en controlerende rol uit te voeren
Wat gaan we ervoor doen?
1.2 Samenwerking
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.2 Samenwerking - Wat willen we bereiken?Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven.
Daarbij zijn communicatie, participatie en verbinding belangrijke thema’s