Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2025
    1. Blz. 2 Bestuursrapportage 2025
    2. Blz. 3 Bestuursrapportage 2025
      1. Blz. 4 Algemeen
        1. Blz. 5 Aanbieding bestuursrapportage 2025
          1. Blz. 6 Aanbieding bestuursrapportage 2025
        2. Blz. 7 Leeswijzer
          1. Blz. 8 Leeswijzer
        3. Blz. 9 Financiële samenvatting
          1. Blz. 10 Financiële samenvatting
          2. Blz. 11 Belangrijkste bijstellingen bestuursrapportage 2025
          3. Blz. 12 Toelichting op hoofdlijnen
      2. Blz. 13 Programma 1: Dienstverlening en bestuur
        1. Blz. 14 Voortgangsrapportage
        2. Blz. 15 Financiën Programma 1
          1. Blz. 16 Toelichting op de mutaties
          2. Blz. 17 Ontwikkelingen programma 1
        3. Blz. 18 1.1 Bestuur
          1. Blz. 19 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 20 Een verrassende en klantvriendelijke dienstverlening
              1. Blz. 21 De ervaring van de inwoners regelmatig te meten en mee te nemen in de doorontwikkeling. De bevindingen vanuit het ervaringsonderzoek inwoners 2023/2024 oppakken en vertalen in verbeteracties.
              2. Blz. 22 Inzet van de podcastserie om de inwoners meer duidelijkheid te geven waar de gemeente voor staat en wat die kan betekenen voor hen.
              3. Blz. 23 Onze processen daar waar nodig te optimaliseren.
              4. Blz. 24 Verder uitvoeren van het plan om de websites en applicaties digitaal toegankelijk te maken, door de organisatie te trainen, de opgedane kennis te blijven borgen en daarmee een bewustwording van de organisatie tot stand te brengen.
              5. Blz. 25 Wij willen bereiken dat onze gegevens kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar zijn en blijven, waarbij wordt voldaan aan de gestelde kwaliteitseisen van het ministerie.
              6. Blz. 26 Continueren van bestaand beleid voor de producten en diensten van burgerzaken.
              7. Blz. 27 Vanuit de kwaliteitsmonitor worden structureel de consistentiecontroles uitgevoerd. Eventuele inconsistenties moeten handmatig worden opgelost.
              8. Blz. 28 De actiepunten die voortkomen uit de zelfevaluatie BRP (Basisregistratie Personen) en PNIK (Paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten) van 2024 worden opgepakt in 2025.
              9. Blz. 29 De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen.
            2. Blz. 30 Verbinding politiek en inwoners
              1. Blz. 31 De ideeën uit het raadsprogramma samen met de raad verder uitdiepen en een aantal daarvan in de praktijk brengen
              2. Blz. 32 In 2025 organiseren we de Dag voor de Democratie voor alle inwoners.
            3. Blz. 33 De raad faciliteren om zijn kader stellende en controlerende rol uit te voeren
              1. Blz. 34 Uitvoeren van het raadsprogramma en het college uitvoeringsprogramma zoals opgenomen in de meerjarige begroting.
              2. Blz. 35 De focus op soepele overgang van griffiewerkzaamheden vanwege personele wisselingen.
        4. Blz. 36 1.2 Samenwerking
          1. Blz. 37 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 38 Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven.
              1. Blz. 39 Informatievoorziening naar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties verbeteren.
              2. Blz. 40 Participatie als vast onderdeel toevoegen aan processen en werkwijzen. Hiervoor voldoende tijd reserveren om inwoners te kunnen betrekken en de terugkoppeling naar de inwoners en andere partijen te regelen.
            2. Blz. 41 Versterken sturing op samenwerking
              1. Blz. 42 Acteren op nieuwe taken voor de komende jaren gegeven de behoeftes van onze inwoners, de bestuurlijke ambities vanuit het raadsprogramma, de bestuurlijke visie 2030 en de onzekerheden van de toekomst.
              2. Blz. 43 Anticiperen en inzicht op de ontwikkelingen in de regio door strategisch te acteren in samenwerkingen.
              3. Blz. 44 Acteren op de schaalsprong die gaande is binnen de Metropoolregio Eindhoven en daarbij oog houden voor de brede welvaart door de benodigde (basis)voorzieningen op peil te houden.
        5. Blz. 45 1.3 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 De waardering van de  subjectieve veiligheid door de  inwoners van onze gemeente  (gevoelsmatige veiligheid) en de  objectieve veiligheid (harde  cijfers) minimaal op hetzelfde  niveau houden en waar mogelijk  verbeteren.
              1. Blz. 48 Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026: Aandacht geven aan de bewustwording van onze inwoners voor ondermijning/georganiseerde criminaliteit, sociale veiligheid, leefbaarheid en digitale veiligheid via communicatie.
              2. Blz. 49 Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026: Aanpak en preventie van vandalisme door meer voorlichting en intensiever toezicht
              3. Blz. 50 Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026: Objectieve en subjectieve veiligheid jaarlijks monitoren
              4. Blz. 51 Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026: Het toepassen van het instrument gebiedsontzeggingen
              5. Blz. 52 Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026: Het invoeren van een exploitatievergunning voor vakantieparken
        6. Blz. 53 1.4 Burgerzaken
          1. Blz. 54 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 55 Inwoners kunnen hun stem uitbrengen.
              1. Blz. 56 Er worden geen verkiezingen in 2025 verwacht en om die reden is geen budget gereserveerd.
        7. Blz. 57 1.5 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 58 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 59 Een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 60 Jaarlijks een meerjarenbegroting aanbieden waarbij minimaal het eerste begrotingsjaar reëel en structureel sluitend is of als dit niet lukt het laatste begrotingsjaar.
              2. Blz. 61 Een ratio weerstandvermogen van minimaal 1,5 (zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
              3. Blz. 62 Bij de begroting en de jaarrekening inzicht in de vijf verplichte financiële kengetallen (zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
            2. Blz. 63 Professionalisering
              1. Blz. 64 In samenspraak met GRSA2 en (een afvaardiging van) de raad (auditcommissie) onderzoeken hoe we de planning & control documenten verder kunnen verbeteren.
      3. Blz. 65 Programma 2: Wonen, bedrijven en recreëren
        1. Blz. 66 Voortgangsrapportage
        2. Blz. 67 Financiën Programma 2
          1. Blz. 68 Toelichting op de mutaties
          2. Blz. 69 Ontwikkelingen programma 2
        3. Blz. 70 2.1 Wonen en bouwen
          1. Blz. 71 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 72 Druk van de woningmarkt halen.
              1. Blz. 73 Het ontwikkelen van Deelgebied IV van de Bulders
              2. Blz. 74 Het ontwikkelen van betaalbare woningbouw in de Breedvennen
              3. Blz. 75 Optimaal faciliteren van ontwikkelingen Vogelshofje en Wilhelminapark.
              4. Blz. 76 Onderzoeken of er kansen liggen om woningen in de gemeente te realiseren voor specifieke doelgroepen.
              5. Blz. 77 Woningbouwinitiatieven die voldoen aan de woondeal ondersteunen.
              6. Blz. 78 We onderzoeken de mogelijkheden om de bestaande woningvoorraad beter te benutten.
            2. Blz. 79 Voldoende passende woningen in alle kernen voor de autonome groei en met behoud van het dorpse karakter en centrumverbinding.
              1. Blz. 80 Woningbouwstrategie in uitvoering nemen: Bouwen van minimaal 60 woningen per jaar verdeeld over de diverse kernen
              2. Blz. 81 Woningbouwstrategie in uitvoering nemen: We bouwen vooral op inbreidingslocaties en beperkt op uitbereidingslocaties
              3. Blz. 82 Woningbouwstrategie in uitvoering nemen: We monitoren continu of het gebouwde aansluit bij de behoefte van onze inwoners en rapporteren hierover binnen de planning en control cyclus
              4. Blz. 83 Actief sturen op doelgroepgerichte bouw voor senioren, starters en bijzondere doelgroepen.
              5. Blz. 84 We maken prestatieafspraken met de in onze gemeente werkzame woningbouwcorporaties.
              6. Blz. 85 We volgen nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wetgeving zoals de Wet versterking van de regie op de Volkshuisvesting en we ondernemen indien nodig of wenselijk actie hierop.
              7. Blz. 86 Actieve(re) rol in grondverwerving en woningbouw. We gaan hiervoor een nieuwe nota Grondbeleid opstellen (2e helft jaar). De financiële consequenties zullen betrokken worden bij de kadernota 2026.
              8. Blz. 87 Tevens gaan we onderzoeken hoe we optimaal kosten kunnen verhalen bij initiatiefnemers. Hiervoor stellen we een nota kostenverhaal en financiële bijdrage op (1e helft jaar).
        4. Blz. 88 2.2 Openbare ruimte
          1. Blz. 89 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 90 Beleid en plannen voor een goede ontsluiting voor de fiets van kernen onderling en naar omliggende gemeentes.
              1. Blz. 91 Verbeteren fietspaden Leenderweg.
            2. Blz. 92 Bevorderen biodiversiteit in het buitengebied
              1. Blz. 93 De Stimuleringsregeling Landschap (STILA) en Ervenplus hebben tot doel de biodiversiteit in het buitengebied te vergroten.
            3. Blz. 94 Creëren van prettige en veilige leef- en verblijfsgebieden in de centra.
              1. Blz. 95 Herinrichten Jan Deckersstraat en Kapelstraat Heeze.
              2. Blz. 96 Er wordt gestart met het aanpassen van de lichtmasten naar LED verlichting.
              3. Blz. 97 Samen mee naar de A2.
              4. Blz. 98 Verharden Kloosterlaan na afronding procedures.
              5. Blz. 99 Reconstructie Ginderover/Somerenseweg binnen de bebouwde kom.
              6. Blz. 100 Aansluiting Somerenseweg - Industrieweg.
              7. Blz. 101 Verbinding Randweg - Poortmannen.
              8. Blz. 102 Quick wins toepassen.
            4. Blz. 103 De centrumgebieden zijn prettige en veilige leef- en verblijfsgebieden
              1. Blz. 104 In 2024 gaan we verder met de herinrichting van het centrum Heeze. Zie ook Investeringen. Na afronding hiervan pakken we de centrumvisie van Leende op.
            5. Blz. 105 Meer richten op vervoer per fiets en openbaar vervoer.
              1. Blz. 106 Aansluiten en realiseren regionale (door)fietsroute.
            6. Blz. 107 Verbeteren bereikbaarheid Brainportregio.
              1. Blz. 108 Het pakket korte-termijn-maatregelen A2 Randweg Eindhoven uitvoeren in samenwerking met het Rijk, de provincie, het bedrijfsleven en de andere MRE-gemeenten.
            7. Blz. 109 Verkeersveiligheid vergroten en verkeershinder beperken.
              1. Blz. 110 Snelheid wegen verlagen naar 30 km/u van Ginderover/ Somerenseweg binnen de bebouwde kom. Ook de wegen opnieuw inrichten als onderdeel van de reconstructie van deze wegen;
              2. Blz. 111 Monitoren van de effecten van de verkeersremmende maatregelen waaronder Geldropseweg
        5. Blz. 112 2.3 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 113 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 114 Een duurzamer en vitaler buitengebied op het gebied van voedselproductie, klimaatadaptatie, opwek energie, biodiversiteit en economie.
              1. Blz. 115 Uitvoeringgeven aan het toetsingskader initiatieven TLG.
              2. Blz. 116 Het borgen van de gebiedsvisie Paaldijk-Renheide in een Omgevingsplan.
              3. Blz. 117 In 2025 starten we binnen het deelstroomgebied van de Sterkselse Aa en binnen de GGA Strabrechtse Heide met het gebiedsproces omgeving Vlaamseweg.
              4. Blz. 118 Voorbereiden van de gebiedvisie Hazenhurk en omgeving, zo mogelijk in samenwerking met de ontwikkelmaatschappij Ruimte voor Ruimte.
              5. Blz. 119 Samen met provincie en Rijksoverheid agrariërs faciliteren en sturen om zo de keuze voor een verduurzaamde landbouw te stimuleren.
              6. Blz. 120 Verkabeling Nieuwe Hoeve.
              7. Blz. 121 Verdere implementatie Omgevingswet en vaststellen van Omgevingsplan Breedvennen.
              8. Blz. 122 Meedenken en faciliteren bij een nieuwe bestemming van de bedrijfslocatie van agrariërs die meedoen aan de landelijke beëindigingsregelingen veehouderij.
        6. Blz. 123 2.4 Milieu
          1. Blz. 124 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 125 Bodemtaken
              1. Blz. 126 Door natuurlijk verloop en complexiteit van de taak kunnen deze taken niet meer door de eigen organisatie worden uitgevoerd en wordt via inhuur bij de Omgevingsdienst invulling gegeven aan deze wettelijke taken.
            2. Blz. 127 Het tegen gaan en beperken van het veranderen van het klimaat en het beperken van de gevolgen van het veranderen van het klimaat voor de leefomgeving.
              1. Blz. 128 De duurzaamheidscampagne voortzetten: Minimaal 150 communicatie uitingen over diverse onderwerpen
              2. Blz. 129 De duurzaamheidscampagne voortzetten: Jaarlijks 1 groot evenement voor de gehele gemeente
              3. Blz. 130 De duurzaamheidscampagne voortzetten: Oprichten duurzaamheidsplatform
              4. Blz. 131 De duurzaamheidscampagne voortzetten: Duurzaamheidskrant om inwoners en ondernemers te informeren
              5. Blz. 132 Starten met het aardgasloos maken van woningen en bedrijfspanden: Deelname aan de RES coalition De Groene Zone Isoleren
              6. Blz. 133 Starten met het aardgasloos maken van woningen en bedrijfspanden: Deelname aan de coalition Groengas
              7. Blz. 134 Starten met het aardgasloos maken van woningen en bedrijfspanden: Uitvoering van het Nationaal Isolatie Programma (NIP)
              8. Blz. 135 Starten met het aardgasloos maken van woningen en bedrijfspanden: Afronding van de pilot Netbewuste wijk Leenderstrijp met terugkoppeling aan de gemeenteraad
              9. Blz. 136 Het bevorderen van duurzame mobiliteit door: Voortzetten uitrol laadinfrastructuur
              10. Blz. 137 Het bevorderen van duurzame mobiliteit door: Opstellen van een plan van aanpak om het gemeentelijk wagenpark volledig CO2-emissieloos te maken
              11. Blz. 138 Het bevorderen van duurzame mobiliteit door: Onderzoek mogelijkheid introductie deelmobiliteit
        7. Blz. 139 2.5 Afval / Grondstoffen
          1. Blz. 140 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 141 Beperking restafval tot 5% van de totale afvalstroom (cf. regionale afspraken).
              1. Blz. 142 In 2025 ligt de focus op continuering van de dienstverlening en service voor inwoners.
        8. Blz. 143 2.6 Water
          1. Blz. 144 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 145 Aanpak risicoplekken wateroverlast
              1. Blz. 146 In 2025 worden maatregelen uitgevoerd op de locaties Nieuwendijk, De Leuren en de Wever om te voorkomen dat wateroverlast ontstaat op betreffende locaties.
            2. Blz. 147 Doelmatig en efficiënt beheren van het rioolsysteem voor afvalwater en zorgen voor de inzameling en verwerking van hemelwater. Het beheren en onderhouden van de gemeentelijke sloten en beheer van het grondwater.
              1. Blz. 148 Het uitvoeren van het Plan Stedelijk Water (PSW) 2023-2027: Middels bovengrondse buffervoorzieningen het regenwater scheiden van afvalwater op de Oudemolen in Heeze
              2. Blz. 149 Het uitvoeren van het Plan Stedelijk Water (PSW) 2023-2027: Starten met de uitvoering van de herinrichting en aanleg van een gescheiden rioolsysteem op de Ginderover en Somerenseweg in Heeze
              3. Blz. 150 Het uitvoeren van het Plan Stedelijk Water (PSW) 2023-2027: In de samenwerking Waterportaal Zuidoost Brabant, een gezamenlijk pakket maatregelen nemen on de naam Kallisto
        9. Blz. 151 2.7 Economische zaken
          1. Blz. 152 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 153 Behouden en uitbreiden van de levendigheid in de centra.
              1. Blz. 154 Detailhandelsvisie opstellen samen met A2 gemeenten.
              2. Blz. 155 Faciliteren van voldoende gevarieerd winkel- en horeca-aanbod door:
            2. Blz. 156 Economische groei en vitaliteit in de gemeente bevorderen
              1. Blz. 157 Bevorderen van de samenwerking tussen de gemeente en het lokale bedrijfsleven.
              2. Blz. 158 Naar aanleiding van de resultaten van de inventarisatie van de behoeften voor centrummanagement, zullen we overgaan tot de uitvoering van een proefproject.
            3. Blz. 159 Faciliteren en uitbreiden van midden- en kleinbedrijf (MKB).
              1. Blz. 160 Naar verwachting worden de visie en programmering bedrijventerreinen in 2024 opgeleverd, zodat in 2025 met de uitvoering kan worden gestart.
              2. Blz. 161 Initiatieven voor bedrijfsverzamelgebouwen op geschikte locaties zo goed mogelijk ondersteunen, met oog voor de kansen die VAB-locaties kunnen bieden.
            4. Blz. 162 Versterken economische kracht in het landelijk gebied.
              1. Blz. 163 Het beleid voor nieuwe economische dragers in het landelijk gebied tot uitvoering brengen.
        10. Blz. 164 2.8 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 166 Aanleg skatebaan
              1. Blz. 167 In Q1 van 2025 wordt gestart met de aanleg van een skate-baan (pump- track) in Leende.
            2. Blz. 168 Een sterke toeristisch recreatieve sector die aansluit bij het groene karakter van onze gemeente en daarmee bijdraagt aan een aantrekkelijk woon- en werkklimaat.
              1. Blz. 169 Het aanleggen van een vlonderpad in de Bulders en het realiseren van een nieuwe fietsverbinding tussen bestaande fietsstructuur tussen Someren en Sterksel die het natuurgebied ontsluit.
              2. Blz. 170 Brabantsedag: Uitvoering geven aan het met De Brabantesedag gesloten vierjarig convenant, dat in 2024 opnieuw is vastgesteld. In dit convenant zijn wederzijds meerjarenafspraken vastgelegd.
              3. Blz. 171 Uitvoering geven aan de motie van de gemeenteraad om alles in het werk te stellen om de wagenbouwlocaties te handhaven in de kern van Heeze.
      4. Blz. 172 Programma 3: Samen leven en participeren
        1. Blz. 173 Voortgangsrapportage
        2. Blz. 174 Financiën Programma 3
          1. Blz. 175 Toelichting op de mutaties
          2. Blz. 176 Ontwikkelingen programma 3
        3. Blz. 177 3.1 Onderwijs
          1. Blz. 178 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 179 Als gemeente betekenisvol zijn voor het onderwijs, passend bij de rol van de gemeente.
              1. Blz. 180 Samen met de onderwijspartners uitvoering geven aan de Lokaal Educatieve Agenda 2025 – 2028. Deze is in 2024 in gezamenlijkheid opgesteld.
              2. Blz. 181 Vanuit het onderwijsachterstandenbeleid, anderstalige leerlingen extra kansen bieden door middel van aanvullende ondersteuning op scholen.
              3. Blz. 182 Vanuit het onderwijsachterstandenbeleid voor- en vroegschoolse educatie en een peuterprogramma verzorgen.
            2. Blz. 183 Combinatiefunctionarissen breed inzetten in de samenleving.
              1. Blz. 184 Met betrekking tot de combinatiefunctionarissen sport in het onderwijs is een afbouwregeling vastgesteld die loopt tot en met december 2026.
            3. Blz. 185 Digitale vaardigheden ouderen/ volwassenen versterken zodat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. En laaggeletterde inwoners ondersteunen zodat zij mee kunnen doen in de samenleving.
              1. Blz. 186 Stimuleren en (mede) mogelijk maken dat diverse lokale organisaties waaronder de KBO, trainingen digitale vaardigheid aanbieden.
              2. Blz. 187 In 2025 willen we extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid binnen (jonge) gezinnen.
            4. Blz. 188 Inwoners blijven zich een leven lang ontwikkelen.
              1. Blz. 189 Ondersteunen en stimuleren van een leven lang leren van doelgroepen waar de gemeente een rol heeft. De bibliotheek heeft hierbinnen een sleutelrol.
              2. Blz. 190 Aanbieden van volwasseneducatie via Taalkracht voor inwoners, die meerderjarig zijn en niet inburgering plichtig, zodat zij hun basisvaardigheden kunnen verbeteren. Regionaal wordt dit vanuit de Wet Educatie Beroepsonderwijs-middelen gefinancierd.
            5. Blz. 191 Verduurzaming onderwijsaccommodaties.
              1. Blz. 192 Op basis van het onderzoek naar een toekomstbestendige huisvesting van de Dirk Heziusschool besluiten hoe we hier invulling aan gaan geven
              2. Blz. 193 Opstellen van een uitvoeringsprogramma voor het “Integrale Huisvesting Plan Onderwijs, Opvang en Zorg” (=IHP).
            6. Blz. 194 Voorkomen van voortijdig schoolverlaters (vsv) en het bieden van een kansrijke start.
              1. Blz. 195 Uitvoering geven aan het regionaal uitvoeringsprogramma Voortijdig School Verlaters (vsv)
        4. Blz. 196 3.2 Jeugd
          1. Blz. 197 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 198 Inzetten op versterken mentale gezondheid van jongeren.
              1. Blz. 199 Samen met het basisonderwijs en onze maatschappelijke partners richten we ons vanuit Opgroeikracht op een preventief aanbod gericht op het versterken van de weerbaarheid van groep 7/8 leerlingen.
              2. Blz. 200 Voor de jongeren van 14-23 jaar richten we ons vanuit Opgroeikracht op aansluitende inloopmogelijkheden in het jongerencentrum en werkt het jongerenwerk outreachend om de groep van jongeren die steun nodig hebben bij het volwassen worden.
              3. Blz. 201 Onze maatschappelijke partners bieden in de week van de mentale gezondheid, vanuit en gericht op de leefwereld van jongeren, een aanbod gericht op het versterken van de mentale kracht. Hierin heeft de gemeente een coördinerende rol.
            2. Blz. 202 Toegankelijke zorg voor inwoners.
              1. Blz. 203 Binnen de jeugdhulpregio Samen voor Jeugd uitvoering geven aan de Hervormingsagenda, Regiovisie en in samenhang met een grotere netwerkorganisatie ook het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming.
              2. Blz. 204 Vanuit Opgroeikracht in de samenwerkende keten van professionals werken we op basis van de vroege signalen aan een laagdrempelig en preventief aanbod van opvoed- en opgroei ondersteuningsaanbod voor onze inwoners.
              3. Blz. 205 Voor het programma Kansrijke Start geven we in de keten van professionals uitvoering aan het bevorderen van de gezondheids- ontwikkeling van zwangeren: Fit Zwanger.
              4. Blz. 206 De overeenkomst met Buurtgezinnen loopt tot medio 2025. We evalueren de inzet van Buurtgezinnen.
        5. Blz. 207 3.3 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 208 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 209 Digitale vaardigheden van inwoners versterken, zodat isolatie en een digitale tweedeling wordt voorkomen.
              1. Blz. 210 Digitale vaardigheden van ouderen/volwassenen versterken zodat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. Zie thema onderwijs.
            2. Blz. 211 Het voorkomen en verminderen van eenzaamheidsproblematiek.
              1. Blz. 212 Samen met inwoners uit alle kernen en maatschappelijke partners ontwikkelen we initiatieven die de nadruk leggen op ontmoeting in plaats van eenzaamheid.
            3. Blz. 213 Iedereen kan (blijven) meedoen.
              1. Blz. 214 Uitvoering geven aan de in 2024 vastgestelde inclusieagenda.
              2. Blz. 215 Versterken van de mentale en fysieke gezondheid van inwoners, via passende preventieve interventies in samenwerking met maatschappelijke organisaties:
              3. Blz. 216 Voor verschillende doelgroepen ontmoeting organiseren gericht op lotgenotencontact, advies en informatie zoals het geheugenhuis en bijeenkomsten voor (jonge) mantelzorgers.
              4. Blz. 217 In samenwerking met de KBO het organiseren van een vitaliteitsdag.
              5. Blz. 218 Continuering project Maak Rimpels waarin voor de doelgroep senioren het accent op stimuleren van vitaliteit, valpreventie en digitale vaardigheid ligt. Het streven is om in 2025 80 senioren te bereiken.
              6. Blz. 219 De uitvoering van de acties uit de Woonzorgvisie 2024-2028 worden meegenomen in het uitvoeringsplan sociaal domein.
            4. Blz. 220 Toegankelijke zorg voor inwoners.
              1. Blz. 221 Van beschermd wonen naar beschermd thuis.
            5. Blz. 222 Waardering en positionering van mantelzorgers.
              1. Blz. 223 Ondersteuning en facilitering van mantelzorgers, zoals aangegeven in het GALA - plan voor 2024: Uitvoering geven aan mantelzorgwaardering en de mantelzorg-ondersteuning
              2. Blz. 224 Ondersteuning en facilitering van mantelzorgers, zoals aangegeven in het GALA - plan voor 2024: Uitvoering geven aan de aanbevelingen, die voortvloeien vanuit de evaluatie mantelzorg 2024
        6. Blz. 225 3.4 Gezondheid
          1. Blz. 226 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 227 Bevorderen en stimuleren van een gezonde leefstijl.
              1. Blz. 228 Inwoners en maatschappelijke organisaties kunnen subsidie aanvragen voor initiatieven die een gezonde leefstijl bevorderen, zoals initiatieven gericht op mentale gezondheid en ontmoeting.
              2. Blz. 229 Onder voorbehoud van besluitvorming starten we met een tweejarige pilot met het platform Fitcoins van "It’s my life" voor specifieke doelgroepen, zoals zwangere vrouwen.
              3. Blz. 230 Door intensiever samen te werken met huisartsen, die vaak als eerste signalen opvangen, kunnen we meer inwoners bereiken en preventieve zorg en welzijnswerk dichter bij de gemeenschap brengen.
              4. Blz. 231 Naar aanleiding van het GALA- en IZA-akkoord worden huisartsen- praktijken steeds belangrijkere samenwerkingspartners binnen het sociaal domein.
            2. Blz. 232 Versterken van de inzet binnen het onderwijs op het hebben van een gezonde leefstijl van kinderen (voldoende beweging, gezonde voeding).
              1. Blz. 233 Samen met 5 kinderopvanglocaties en 5 basisscholen heeft de gemeente een 3-jarige samenwerking met stichting Het Bewegend Kind.
              2. Blz. 234 Via de GGD monitoren we de gezondheid van onze jeugdigen (zowel binnen als buiten school) en daar waar nodig sluiten we aan met preventieve programma’s om gezondheidsachterstanden voor te blijven.
        7. Blz. 235 3.5 Participatie
          1. Blz. 236 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 237 Bestaanszekerheid voor iedereen.
              1. Blz. 238 Regelingen, dienstverlening en activiteiten voor inkomensondersteuning worden gepromoot bij de doelgroep en externe partners.
            2. Blz. 239 Een inclusieve arbeidsmarkt: iedereen doet mee, naar eigen kracht en kunnen. Eenieder werkt (naar vermogen) en heeft de nodige middelen van bestaan.
              1. Blz. 240 Breed offensief geeft de gemeente meer mogelijkheden om arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren. Wij bieden (financiële) ondersteuning aan inwoners die niet zelfstandig werk kunnen vinden.
            3. Blz. 241 Iedere nieuwkomer een goede basis bieden zodat er een onafhankelijk toekomstperspectief is.
              1. Blz. 242 In 2025 bieden we een duaal traject aan waarbij leren en participeren wordt gecombineerd. De nieuwkomers worden begeleid in samenwerking met partners en periodiek monitoren we de voortgang.
        8. Blz. 243 3.6 Dorpshuizen
          1. Blz. 244 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 245 Versterken van ontmoeting, met dorpshuizen en de bibliotheek als spil en ruimte voor en faciliteren van eigen initiatieven van inwoners.
              1. Blz. 246 In 2025 gezamenlijk met de besturen dorpshuizen blijven werken aan de ontwikkeling van een bedrijfsvoering die een balans creëert tussen maatschappelijke meerwaarde en kosten.
        9. Blz. 247 3.7 Sport
          1. Blz. 248 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 249 Borgen/uitbreiden van faciliteiten in de kernen waar jong en oud kunnen bewegen (gezonde leefstijl) en elkaar kunnen ontmoeten.
              1. Blz. 250 Samenwerking met De Verschilmaker.
              2. Blz. 251 Het realiseren van een gemeenschappelijke accommodatie voor hockey- en voetbalvereniging (Plan Lambrek).
              3. Blz. 252 De bouw van gymzaal Weibossen afronden.
        10. Blz. 253 3.8 Cultuur
          1. Blz. 254 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 255 Versterken van samenhang, uitstraling en behoud van cultuurhistorische elementen, beeldbepalende objecten en waardevolle dorpsgezichten.
              1. Blz. 256 Vastleggen van cultureel erfgoed en hiermee controle krijgen over het behoud en instandhouding ervan;
              2. Blz. 257 Opstellen van cultuurhistorische & ruimtelijke visies van de dorpskernen van Leende, Sterksel, Leenderstrijp en omringende buurtschappen.
              3. Blz. 258 Actualiseren digitale erfgoedkaart uit 2012.
              4. Blz. 259 Opstellen beleidsnota Erfgoed met regels voor het uitvoeringsplan duurzaam behoud en ontwikkeling cultureel erfgoed.
      5. Blz. 260 Mutatie reserves en voorzieningen
        1. Blz. 261 Mutaties Reserves en Voorzieningen
        2. Blz. 262 Toelichting op mutaties
      6. Blz. 263 Investeringskredieten
        1. Blz. 264 Investeringskredieten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap