Overzicht incidentele baten en lasten

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten - Overzicht incidentele baten en lasten

Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een structureel begrotingsevenwicht is het belangrijk dat er inzicht is in welk deel van de baten en lasten incidenteel is en welk deel structureel. Onderstaand is daarom een overzicht van de incidentele baten en lasten opgenomen. Dit verplichte overzicht is nodig om vast te kunnen stellen of er sprake is van een structureel begrotingsevenwicht. 

De in de begroting en meerjarenraming opgenomen belangrijkste incidentele baten en lasten treft u in het volgende overzicht aan. De belangrijkste incidentele baten en lasten (groter dan € 25.000) worden toegelicht.

Tabel 11.2 Saldo incidentele lasten    

Bedragen x € 1.000

Nr. Programma - Incidentele lasten 2026 2027 2028 2029
Lasten (L) of Baten (B) Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
1.   Dienstverlening en bestuur 2.168 1.571 65 80 65 74 65 74
1 Doorontwikkeling: Basis op Orde 1.455
Ontrekking algemene reserve: Basis op orde 1.200
2 Dotatie bestemmingsreserve Klein materieel openbare werken 65 65 65 65
Ontrekking algemene reserve: Klein materieel openbare werken 65 65 65 65
3 Dotatie algemene reserve tlv reserve kwaliteitsimpuls personeel 81
Onttrekkingen reserve kwaliteitsimpuls personeel 81
4 Dotatie algemene reserve tlv reserve organisatieontwikkeling 125
Onttrekkingen reserve organisatieontwikkeling 125
5 Dotatie algemene reserve tlv reserve HSLnet 87
Onttrekking reserve HSLnet naar algemene reserve 87
6 Dotatie algemene reserve tlv reserve duurzaamheid 206
7 Dotatie algemene reserve tlv reserve volkshuisvesting 35
8 GRSA2 incidentele interne projecten 99
9 Lasten inwerken nieuwe Raad en raadscommissies 15
10 Onttrekking bestemmingsreserve: Klein materieel openbare werken 13 15 9 9
2.   Wonen, bedrijven en recreëren 1.087 1.095 707 493 689 377 118
11 SPUK Lokale aanpak isolatie 372 372 372
372 372 372
12 SPUK E3 sanering verkeerslawaai 83 83
83 83
13 SPUK Verlagen aanpak energiearmoede 42
42
14 SPUK Voorbereiding woningbouwprojecten 38
38
15 Openbare verlichting- vroegtijdige vervanging armaturen 14 54 119 118
16 Maatregelen natura 2000 Het Meerven 61
61
17 Streekontwikkeling / landschapsprojecten - Berkenschutse of verkenningsonderzoeken 96
Vrijval reserve Streekontwikkeling / landschapsprojecten 96
18 Tijdelijke functionaris Gebiedplan Transitie Landelijk Gebied 75
19 Eenmalige kosten invoering wet goed verhuurderschap en kwaliteitsborging bouw 17
20 Eenmalige kosten invoering Wet kwaliteitsborging - bouw 12 18 18
21 Implementatie begeleiding Omgevingswet 97
Vrijval reserves implementatie Omgevingswet 97 3
6 Vrijval reserve duurzaamheid naar algemene reserve 206
7 Vrijval reserve volkshuisvesting naar algemene reserve 35
22 Inleen personeel De Bulders (afbouw) 65 35 5
23 Digitalisering bouwvergunningen 180 180 180
3.   Samen leven en participeren 4.646 5.058 1.756 1.756 16 16 16 16
24 Subsidie ZonMw/Inloop GGZ 69 36
69 36
25 Verstrekking meubileir basisschool Trumakkers 30
26 Tijdelijke opvang asielzoekers (Buitenjan) 8
27 Integraal Huisvesting Plan: Onderwijs 50
28 SPUK Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne 1.944
2.444
29 Brede SPUK GALA 169
169
30 SPUK Onderwijsachterstandenbeleid 82
82
31 SPUK Informatiepunten Digitale Overheid 16 16 16 16
16 16 16 16
32 Opvang Asielzoekers spreidingswet (COA) 2.278 1.704
2.278 1.704
Totaal incidentele lasten/ baten 7.901 7.724 2.528 2.329 770 467 199 90
Saldo incidentele baten minus lasten -177 -199 -303 -109

Onderstaand is een toelichting opgenomen over de belangrijkste incidentele baten en lasten. In eerste instantie worden de incidentele baten en lasten toegelicht die direct aan elkaar zijn gerelateerd. 

Baten en Lasten

Programma 1
1.  Basis op Orde

Zie inleiding financieel. Ten aanzien van de basis op orde hebben we eenmalig  een bedrag opgenomen  van  ruim € 1,4 mln. dat grotendeels wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve.

2. Klein materieel openbare werken

De stortingen en onttrekkingen worden volgens een vervangingsschema uitgevoerd. In 2026 tot en met 2029 wordt 
€65.000 gestort.

3/7 Dotatie algemene reserve door vrijval reserves

Voorgesteld is om de reserves kwaliteitsimpuls personeel,  organisatieontwikkeling, HSLnet, duurzaamheid en volkshuisvesting vrij te laten vallen ten gunste van de algemeen reserve.

8. GRSA2 incidentele interne projecten

Binnen de GRSA2 staan de interne projecten Informatie en archiefbeheer, aanbesteding eHRM/PSA en Key2Finance en de eenmalige afhandeling WOZ-bezwaren begroot als incidentele posten. Deze bijdragen bevatten de bijdrage van gemeente Heeze-Leende zoals is vastgesteld met de verdeelsleutel. 

12/13/14/28/29/30/31/32 SPUK-regelingen

Diverse SPUK’s zijn als lasten en baten opgenomen zoals aangegeven bij de programma’s. De Spuk-regelingen zitten budgetneutraal in onze begroting. De incidentele kosten van aanpak energiearmoede, van lokale aanpak isolatie, E3 sanering verkeerslawaai, voorbereiding woningbouwprojecten,  GALA,  Onderwijsachterstandenbeleid, Opvang Asielzoekers spreidingswet (COA) en Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne worden vanuit de diverse SPUK regelingen bekostigd.

Ten aanzien van de SPUK Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne hebben we in een voordeel begroot van € 500.000 en middels de opname in dit overzicht wordt deze per saldo uit de incidentele bate geoormerkt.

15. Openbare verlichting- vroegtijdige vervanging armaturen

In het kader van duurzaamheid worden lamptypen vervangen door dimbare LED-verlichting. Echter, één type armaturen dient vervroegd vervangen te worden omdat deze niet functioneert met dimbare LED-verlichting. Omdat deze armaturen nog een resterende levensduur hebben, ontstaat een incidentele last, zoals aangegeven staat in het beleidsplan openbare verlichting.

16. Maatregelen natura 2000 Het Meerven

Aan de hand van een opgestelde en goedgekeurde werkplan worden de nodige beheer- en onderhoudsmaatregelen 
uitgevoerd. Er worden herstelmaatregelen uitgevoerd in het Natura 2000-gebied ‘Het Meerven’ te Heeze. We ontvangen hiervoor subsidie vanuit de provincie.

17. Streekontwikkeling / landschapsprojecten - Berkenschutse of verkenningsonderzoeken

De bestemmingsreserve streekontwikkeling/ landschapsprojecten wordt ingezet voor verwachte kosten in 2026 naar aanleiding van de transitie landelijk gebied (nieuwe doelomschrijving bestemmingsreserve). 

18. Tijdelijke functionaris Gebiedsplan Transitie Landelijk Gebied

De functionaris die in de tijdelijkheid is aangetrokken voor het gebiedsplan ‘Transitie Landelijk Gebied’ is meegenomen in de tabel als incidentele last. 

21. Implementatie begeleiding Omgevingswet

Vanuit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet worden de incidentele kosten gedekt van de implementatie begeleiding Omgevingswet. 

22. Inleen personeel De Bulders (afbouw)

Voor de afbouwfase van de grondexploitatie De Bulders is personeel ingeleend. De kosten hiervan nemen af meerjarig. De kosten hiervan worden gedekt door de Bulders Woningbouw C.V. 

23. Digitalisering bouwvergunningen

Volgens artikel 5 van de Archiefwet 1995 is de gemeente verplicht om bouwvergunningen die als ‘blijvend te bewaren’ 
zijn aangeduid na 20 jaar over te dragen. De bouwvergunningen vanaf 1936 moeten nog overdragen worden. Deze 
bestaan uit analoge dossiers, die momenteel kwetsbaar zijn vanwege recentelijke waterschade in de archiefruimte 
op het gemeentehuis. Daarom worden deze gedigitaliseerd en vervolgens overdragen aan het Regionaal Historisch 
Centrum Eindhoven (RHCe). Voor het digitaliseren van de bouwvergunningen verwachten wij van 2026 t/m 2028 
ieder jaar €180.000 aan middelen nodig te hebben. 

24. Subsidie ZonMw/Inloop GGZ

Voor de kosten van de wijk GGZ'er en een ervaringsdeskundige hebben we voor jaar 2026 en 2027 een subsidie ontvangen vanuit ZonMw.

 

Het begrotingssaldo geeft zonder deze incidentele baten en lasten het volgende beeld:

Tabel 11.3 Saldo begroting en meerjarenraming exclusief incidentele baten en lasten

Bedragen x € 1.000

Omschrijving Bedragen x € 1.000 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Saldo begroting en meerjarenraming exclusief mutatie reserves -1.557 -988 -1.820 -1.613
Saldo mutatie reserves 1.647 292 298 350
Begrotingssaldo na bestemming 90 -696 -1.522 -1.263
Eliminatie saldo incidentele baten en lasten 177 199 303 109
Saldo begroting en meerjarenraming exclusief incidentele baten en lasten 267 -497 -1.219 -1.154

Als in het begrotingsjaar structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel begrotingsevenwicht. Het structureel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft, moet positief zijn. De structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten.

Het structureel begrotingssaldo 2026 is na eliminatie van de incidentele baten en lasten positief. Dit betekent dat de begroting in 2026 structureel sluitend is.