Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een structureel begrotingsevenwicht is het belangrijk dat er inzicht is in welk deel van de baten en lasten incidenteel is en welk deel structureel. Onderstaand is daarom een overzicht van de incidentele baten en lasten opgenomen. Dit verplichte overzicht is nodig om vast te kunnen stellen of er sprake is van een structureel begrotingsevenwicht.
De in de begroting en meerjarenraming opgenomen belangrijkste incidentele baten en lasten treft u in het volgende overzicht aan. De belangrijkste incidentele baten en lasten (groter dan € 25.000) worden toegelicht.
Tabel 11.2 Saldo incidentele lasten
Bedragen x € 1.000
| Nr. | Programma - Incidentele lasten | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten (L) of Baten (B) | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | |
| 1. Dienstverlening en bestuur | 2.168 | 1.571 | 65 | 80 | 65 | 74 | 65 | 74 | |
| 1 | Doorontwikkeling: Basis op Orde | 1.455 | |||||||
| Ontrekking algemene reserve: Basis op orde | 1.200 | ||||||||
| 2 | Dotatie bestemmingsreserve Klein materieel openbare werken | 65 | 65 | 65 | 65 | ||||
| Ontrekking algemene reserve: Klein materieel openbare werken | 65 | 65 | 65 | 65 | |||||
| 3 | Dotatie algemene reserve tlv reserve kwaliteitsimpuls personeel | 81 | |||||||
| Onttrekkingen reserve kwaliteitsimpuls personeel | 81 | ||||||||
| 4 | Dotatie algemene reserve tlv reserve organisatieontwikkeling | 125 | |||||||
| Onttrekkingen reserve organisatieontwikkeling | 125 | ||||||||
| 5 | Dotatie algemene reserve tlv reserve HSLnet | 87 | |||||||
| Onttrekking reserve HSLnet naar algemene reserve | 87 | ||||||||
| 6 | Dotatie algemene reserve tlv reserve duurzaamheid | 206 | |||||||
| 7 | Dotatie algemene reserve tlv reserve volkshuisvesting | 35 | |||||||
| 8 | GRSA2 incidentele interne projecten | 99 | |||||||
| 9 | Lasten inwerken nieuwe Raad en raadscommissies | 15 | |||||||
| 10 | Onttrekking bestemmingsreserve: Klein materieel openbare werken | 13 | 15 | 9 | 9 | ||||
| 2. Wonen, bedrijven en recreëren | 1.087 | 1.095 | 707 | 493 | 689 | 377 | 118 | ||
| 11 | SPUK Lokale aanpak isolatie | 372 | 372 | 372 | |||||
| 372 | 372 | 372 | |||||||
| 12 | SPUK E3 sanering verkeerslawaai | 83 | 83 | ||||||
| 83 | 83 | ||||||||
| 13 | SPUK Verlagen aanpak energiearmoede | 42 | |||||||
| 42 | |||||||||
| 14 | SPUK Voorbereiding woningbouwprojecten | 38 | |||||||
| 38 | |||||||||
| 15 | Openbare verlichting- vroegtijdige vervanging armaturen | 14 | 54 | 119 | 118 | ||||
| 16 | Maatregelen natura 2000 Het Meerven | 61 | |||||||
| 61 | |||||||||
| 17 | Streekontwikkeling / landschapsprojecten - Berkenschutse of verkenningsonderzoeken | 96 | |||||||
| Vrijval reserve Streekontwikkeling / landschapsprojecten | 96 | ||||||||
| 18 | Tijdelijke functionaris Gebiedplan Transitie Landelijk Gebied | 75 | |||||||
| 19 | Eenmalige kosten invoering wet goed verhuurderschap en kwaliteitsborging bouw | 17 | |||||||
| 20 | Eenmalige kosten invoering Wet kwaliteitsborging - bouw | 12 | 18 | 18 | |||||
| 21 | Implementatie begeleiding Omgevingswet | 97 | |||||||
| Vrijval reserves implementatie Omgevingswet | 97 | 3 | |||||||
| 6 | Vrijval reserve duurzaamheid naar algemene reserve | 206 | |||||||
| 7 | Vrijval reserve volkshuisvesting naar algemene reserve | 35 | |||||||
| 22 | Inleen personeel De Bulders (afbouw) | 65 | 35 | 5 | |||||
| 23 | Digitalisering bouwvergunningen | 180 | 180 | 180 | |||||
| 3. Samen leven en participeren | 4.646 | 5.058 | 1.756 | 1.756 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
| 24 | Subsidie ZonMw/Inloop GGZ | 69 | 36 | ||||||
| 69 | 36 | ||||||||
| 25 | Verstrekking meubileir basisschool Trumakkers | 30 | |||||||
| 26 | Tijdelijke opvang asielzoekers (Buitenjan) | 8 | |||||||
| 27 | Integraal Huisvesting Plan: Onderwijs | 50 | |||||||
| 28 | SPUK Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne | 1.944 | |||||||
| 2.444 | |||||||||
| 29 | Brede SPUK GALA | 169 | |||||||
| 169 | |||||||||
| 30 | SPUK Onderwijsachterstandenbeleid | 82 | |||||||
| 82 | |||||||||
| 31 | SPUK Informatiepunten Digitale Overheid | 16 | 16 | 16 | 16 | ||||
| 16 | 16 | 16 | 16 | ||||||
| 32 | Opvang Asielzoekers spreidingswet (COA) | 2.278 | 1.704 | ||||||
| 2.278 | 1.704 | ||||||||
| Totaal incidentele lasten/ baten | 7.901 | 7.724 | 2.528 | 2.329 | 770 | 467 | 199 | 90 | |
| Saldo incidentele baten minus lasten | -177 | -199 | -303 | -109 | |||||
Onderstaand is een toelichting opgenomen over de belangrijkste incidentele baten en lasten. In eerste instantie worden de incidentele baten en lasten toegelicht die direct aan elkaar zijn gerelateerd.
Baten en Lasten
Programma 1
1. Basis op Orde
Zie inleiding financieel. Ten aanzien van de basis op orde hebben we eenmalig een bedrag opgenomen van ruim € 1,4 mln. dat grotendeels wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve.
2. Klein materieel openbare werken
De stortingen en onttrekkingen worden volgens een vervangingsschema uitgevoerd. In 2026 tot en met 2029 wordt
€65.000 gestort.
3/7 Dotatie algemene reserve door vrijval reserves
Voorgesteld is om de reserves kwaliteitsimpuls personeel, organisatieontwikkeling, HSLnet, duurzaamheid en volkshuisvesting vrij te laten vallen ten gunste van de algemeen reserve.
8. GRSA2 incidentele interne projecten
Binnen de GRSA2 staan de interne projecten Informatie en archiefbeheer, aanbesteding eHRM/PSA en Key2Finance en de eenmalige afhandeling WOZ-bezwaren begroot als incidentele posten. Deze bijdragen bevatten de bijdrage van gemeente Heeze-Leende zoals is vastgesteld met de verdeelsleutel.
12/13/14/28/29/30/31/32 SPUK-regelingen
Diverse SPUK’s zijn als lasten en baten opgenomen zoals aangegeven bij de programma’s. De Spuk-regelingen zitten budgetneutraal in onze begroting. De incidentele kosten van aanpak energiearmoede, van lokale aanpak isolatie, E3 sanering verkeerslawaai, voorbereiding woningbouwprojecten, GALA, Onderwijsachterstandenbeleid, Opvang Asielzoekers spreidingswet (COA) en Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne worden vanuit de diverse SPUK regelingen bekostigd.
Ten aanzien van de SPUK Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne hebben we in een voordeel begroot van € 500.000 en middels de opname in dit overzicht wordt deze per saldo uit de incidentele bate geoormerkt.
15. Openbare verlichting- vroegtijdige vervanging armaturen
In het kader van duurzaamheid worden lamptypen vervangen door dimbare LED-verlichting. Echter, één type armaturen dient vervroegd vervangen te worden omdat deze niet functioneert met dimbare LED-verlichting. Omdat deze armaturen nog een resterende levensduur hebben, ontstaat een incidentele last, zoals aangegeven staat in het beleidsplan openbare verlichting.
16. Maatregelen natura 2000 Het Meerven
Aan de hand van een opgestelde en goedgekeurde werkplan worden de nodige beheer- en onderhoudsmaatregelen
uitgevoerd. Er worden herstelmaatregelen uitgevoerd in het Natura 2000-gebied ‘Het Meerven’ te Heeze. We ontvangen hiervoor subsidie vanuit de provincie.
17. Streekontwikkeling / landschapsprojecten - Berkenschutse of verkenningsonderzoeken
De bestemmingsreserve streekontwikkeling/ landschapsprojecten wordt ingezet voor verwachte kosten in 2026 naar aanleiding van de transitie landelijk gebied (nieuwe doelomschrijving bestemmingsreserve).
18. Tijdelijke functionaris Gebiedsplan Transitie Landelijk Gebied
De functionaris die in de tijdelijkheid is aangetrokken voor het gebiedsplan ‘Transitie Landelijk Gebied’ is meegenomen in de tabel als incidentele last.
21. Implementatie begeleiding Omgevingswet
Vanuit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet worden de incidentele kosten gedekt van de implementatie begeleiding Omgevingswet.
22. Inleen personeel De Bulders (afbouw)
Voor de afbouwfase van de grondexploitatie De Bulders is personeel ingeleend. De kosten hiervan nemen af meerjarig. De kosten hiervan worden gedekt door de Bulders Woningbouw C.V.
23. Digitalisering bouwvergunningen
Volgens artikel 5 van de Archiefwet 1995 is de gemeente verplicht om bouwvergunningen die als ‘blijvend te bewaren’
zijn aangeduid na 20 jaar over te dragen. De bouwvergunningen vanaf 1936 moeten nog overdragen worden. Deze
bestaan uit analoge dossiers, die momenteel kwetsbaar zijn vanwege recentelijke waterschade in de archiefruimte
op het gemeentehuis. Daarom worden deze gedigitaliseerd en vervolgens overdragen aan het Regionaal Historisch
Centrum Eindhoven (RHCe). Voor het digitaliseren van de bouwvergunningen verwachten wij van 2026 t/m 2028
ieder jaar €180.000 aan middelen nodig te hebben.
24. Subsidie ZonMw/Inloop GGZ
Voor de kosten van de wijk GGZ'er en een ervaringsdeskundige hebben we voor jaar 2026 en 2027 een subsidie ontvangen vanuit ZonMw.
Het begrotingssaldo geeft zonder deze incidentele baten en lasten het volgende beeld:
Tabel 11.3 Saldo begroting en meerjarenraming exclusief incidentele baten en lasten
Bedragen x € 1.000
| Omschrijving Bedragen x € 1.000 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|
| Saldo begroting en meerjarenraming exclusief mutatie reserves | -1.557 | -988 | -1.820 | -1.613 |
| Saldo mutatie reserves | 1.647 | 292 | 298 | 350 |
| Begrotingssaldo na bestemming | 90 | -696 | -1.522 | -1.263 |
| Eliminatie saldo incidentele baten en lasten | 177 | 199 | 303 | 109 |
| Saldo begroting en meerjarenraming exclusief incidentele baten en lasten | 267 | -497 | -1.219 | -1.154 |
Als in het begrotingsjaar structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel begrotingsevenwicht. Het structureel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en baten te verminderen met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat over blijft, moet positief zijn. De structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten.
Het structureel begrotingssaldo 2026 is na eliminatie van de incidentele baten en lasten positief. Dit betekent dat de begroting in 2026 structureel sluitend is.