Programma 1: Dienstverlening en bestuur

Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)

Terug naar navigatie - Programma 1: Dienstverlening en bestuur - Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)

Hieronder staan achtereenvolgens de ontwikkelingen vanuit het raadsprogramma die de continue aandacht hebben in deze raadsperiode. 

Thema bestuur
We werken samen met de raad, het college en de ambtelijke organisatie aan een gemeente die onze inwoners goed van dienst is. Vanuit vertrouwen gaat de raad op een constructieve manier te werk, voert met elkaar de dialoog op steeds meer strategische onderwerpen om vanuit die dialoog de juiste besluiten te nemen. De afstand tussen gemeente en inwoners is klein en laagdrempelig door middel van een open en mensgerichte bestuurscultuur. We zorgen voor transparantie en open informatievoorziening en we nemen inwoners en bedrijven vroeg in het traject mee en vragen actief om participatie, we verwerken feedback en geven duidelijkheid. Daar waar mogelijk zetten we in onze dienstverlening nét dat stapje extra. Daarbij nemen we de volgende aandachtspunten uit het raadsprogramma in acht:

  • Verbinding politiek – inwoners: De inwoners komen vaak alleen vraag- of voorval gestuurd in aanraking met de gemeente. In verkiezingstijd lukt het beter, en op andere  manieren om met hen in contact te komen. In het raadsprogramma staat een aantal ideeën om belangstelling te wekken, en van daaruit verder te bouwen.
  • Participatie van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties: De rolverdeling tussen overheid en gemeenschap verandert en dat gebeurt al decennialang. Steeds meer inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties willen invloed hebben op en een bijdrage leveren aan de kwaliteit van hun fysieke of sociale leefomgeving. Dit vraagt ook om aanpassing in processen en werkwijzen van de gemeente.  

Bestuurlijke en regionale samenwerking en de samenwerking met inwoners, instellingen en bedrijven vormen de basis voor de uitvoering van ons beleid. Dit is een belangrijke pijler van onze bestuurskracht waardoor we goed in staat zijn om te voldoen aan de opgaves waar de gemeente voor staat. We hebben een eigen identiteit en zijn zelfstandig. Dit klinkt door in onze stem in de samenwerkingsverbanden die we zijn aangegaan of nog aangaan.

Thema openbare orde en veiligheid
Door preventieve maatregelen en een handhaving zijn we een relatief veilige gemeente (70 misdrijven per 10.000 inwoners tegen een landelijk gemiddelde van 109 misdrijven per 10.000 inwoners (bron: Waarstaatjegemeente.nl)). Ook het gemeentebestuur kan op een veilige en integere wijze zijn functie uitoefenen. We werken samen met diverse veiligheidspartners en onze inwoners en we hebben daarbij zowel oog voor objectieve (cijfers) als subjectieve (gevoelsmatige) veiligheid. Daarbij willen we qua veiligheid de volgende ontwikkelingen realiseren uit het raadsprogramma:

  • Versterken van toezicht (intensiever monitoren) en handhaving (actief ingrijpen) met een focus op weren van vrachtverkeer uit de kernen, goed functioneren straatinrichting en aanpakken risicosituaties criminaliteit;
  • Autoluw en verkeersveilig maken van de centra (zie programma 2);
  • Aandacht voor de bewustwording van onze inwoners voor ondermijning en alert zijn op en voorkomen van de vele vormen van ondermijning en dit aanpakken waar mogelijk;  
  • Aanpak en preventie van vandalisme. 

Thema algemene dekkingsmiddelen
De gemeente voert een gezond financieel beleid. Er is een goede balans tussen inkomsten en uitgaven en financiële voordelen zetten we in voor de gemeenschap. Daarbij zijn de financiële uitgangspunten benoemd in het raadsprogramma:

  • Betere transparantie en keuzemogelijkheden in alle stukken van de P&C cyclus;
  • In samenspraak met de raad, toevoegen van een  infographic, begroting in één oogopslag,  voor inzicht in de ‘financiële gezondheid’ van de gemeente en de meerjarige ontwikkeling daarvan.
  • Hanteren van een gedegen en realistische begroting en bij raadsvoorstellen de financiële impact expliciet in beeld brengen, zodat de raad een keuze kan afzetten tegen het grotere geheel van de meerjarige begroting. Onderzoek naar de herziening van de huidige opzet van de gemeentelijke lasten en de verdeling tussen rioolrechten, afvalstoffenheffing en OZB. 

Reguliere werkzaamheden en bestaand beleid 
Uiteraard blijven we onze wettelijke taken, verantwoordelijkheden en vastgestelde beleidsplannen uitvoeren. Onder programma 1 zijn dat bijvoorbeeld deelnemen aan het intergemeentelijke Dommelstroom Interventie Team (DIT), Kwaliteitscontroles van onze persoons- en adresgegevens, het uitgeven van reisdocumenten en rijbewijzen en het tegengaan van fraude. Deze taken staan verder niet expliciet in de begroting benoemd, maar zijn wel financieel vertaald in deze begroting.  

1.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat willen we bereiken?

1.2 Samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.2 Samenwerking - Wat willen we bereiken?

Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven.

Terug naar navigatie - 1.2 Samenwerking - Wat willen we bereiken? - Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven.

Daarbij zijn communicatie,  participatie en verbinding  belangrijke thema’s

Wat gaan we ervoor doen?

1.3 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.3 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?

Waardering van de openbare orde en veiligheid door de inwoners van de gemeente

Terug naar navigatie - 1.3 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Waardering van de openbare orde en veiligheid door de inwoners van de gemeente

De waardering van de  subjectieve veiligheid door de  inwoners van onze gemeente  (gevoelsmatige veiligheid) en de  objectieve veiligheid (harde  cijfers) minimaal op hetzelfde  niveau houden en waar mogelijk  verbeteren.

Wat gaan we ervoor doen?

1.4 Burgerzaken

1.5 Algemene dekkingsmiddelen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.5 Algemene dekkingsmiddelen - Wat willen we bereiken?

Investeringen (projecten) programma 1

Tabel 2.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten

Terug naar navigatie - Investeringen (projecten) programma 1 - Tabel 2.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten

Bedragen x €1.000

Thema Omschrijving Jaar afronding project Investerings-bedrag Afschrijvingstermijn in jaren Kapitaallasten
Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
1.3 Brandweergarage levensduurverlengende groot onderhoud 2026 211 25 13 12 12
1.3 Brandweergarage levensduurverlengende groot onderhoud 2026 246 15 21 21 21
1.6 Gemeentehuis levensduurverlengende groot onderhoud 2026 64 25 4 4 4
1.6 Gemeentehuis levensduurverlengende groot onderhoud 2026 139 15 12 12 12
1.6 Gemeentewerf levensduurverlengende groot onderhoud 2026 15 25 1 1 1
1.6 Gemeentewerf levensduurverlengende groot onderhoud 2026 78 15 7 7 7
1.6 Tractiemiddelen en machines 2026 21 10 3 2 2
Totaal 2026 774 60 59 58
1.3 Brandweergarage levensduurverlengende groot onderhoud 2027 68 25 4 4
1.6 Tractiemiddelen en machines 2027 96 10 12 11
1.6 Gemeentewerf levensduurverlengende groot onderhoud 2027 200 15 17 17
Totaal 2027 364 33 32
1.6 Tractiemiddelen en machines 2028 314 10 38
1.6 Gemeentewerf levensduurverlengende groot onderhoud 2028 40 15 3
1.6 Gemeentewerf levensduurverlengende groot onderhoud 2028 13 25 1
Totaal 2028 367 42
1.6 Tractiemiddelen en machines 2029 23 10
Totaal 2029 23

Een totaaloverzicht van de te activeren investeringen treft u aan in de Meerjareninvesteringsplanning 2026-2029.

 

Wat mag programma 1 kosten?

Excel-tabel

Thema Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
1.1 Bestuur 1.573 1.797 1.774 1.817 1.876 1.883
1.2 Samenwerking 235 254 264 265 267 268
1.3 Openbare orde en veiligheid 1.674 2.042 2.171 2.269 2.324 2.351
1.4 Burgerzaken 942 869 1.010 1.068 1.070 965
1.5 Algemene dekkingsmiddelen 457 102 87 114 24 -45
1.6 Overhead 8.711 8.586 9.488 8.274 8.383 8.524
1.7 Overige baten en lasten 3 72 73 75 76 77
1.8 Vennootschapsbelasting -13 47 47 47 47 47
Totaal lasten 13.582 13.770 14.914 13.929 14.067 14.070
1.1 Bestuur 28
1.2 Samenwerking
1.3 Openbare orde en veiligheid 215 338 359 366 375 383
1.4 Burgerzaken 381 177 464 505 453 193
1.5 Algemene dekkingsmiddelen 35.321 35.789 36.706 37.584 37.950 39.271
1.6 Overhead 11 28 28 28 28 29
1.7 Overige baten en lasten 25
1.8 Vennootschapsbelasting
Totaal baten 35.981 36.332 37.557 38.484 38.806 39.876
Saldo voor bestemming 22.398 22.561 22.643 24.555 24.738 25.806
1.0 Toevoegingen aan reserves 552 174 638 211 65 65
1.0 Onttrekkingen aan reserves 589 602 1.676 295 158 158
Saldo mutatie reserves 36 428 1.038 84 93 93
Saldo na bestemming programma 1 22.435 22.989 23.681 24.640 24.832 25.899

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen (per saldo een bate) zijn in het volgende overzicht gespecificeerd.

Tabel 2.2 Saldo algemene dekkingsmiddelen

Bedragen x € 1.000

Omschrijving Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is 4.524 4.720 4.896 5.004 5.114 5.230
Algemene uitkering 30.322 30.954 31.700 32.475 32.734 33.942
Dividend 22 20 20 20 20 20
Saldo financieringsfunctie -12 -8 3 -28 58 123
Overige algemene dekkingsmiddelen 0 0 0 0 0 0
Saldo algemene dekkingsmiddelen 34.855 35.686 36.619 37.470 37.926 39.316

Overhead

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead - Overhead

In het volgende overzicht is de opbouw van de overhead opgenomen.

Tabel 2.3 Saldo overhead

Bedragen x € 1.000

Omschrijving Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Bedrijfsvoering (niet via GRSA2) 303 233 289 296 302 309
Bedrijfsvoering GRSA2 5.400 5.433 5.158 5.017 5.016 5.016
Gemeentehuis Heeze 632 669 634 658 658 674
Organisatieontwikkeling 16 30 31 31 32 33
Personeel en organisatie 2.035 1.843 1.544 1.613 1.674 2.034
Vervoermiddelen/tractie 126 147 136 140 152 184
Voorlichting 28 56 57 58 59 61
Werkplaats Heeze 171 175 184 192 210 214
Doorontwikkeling: Basis op Orde 0 0 1.455 268 279 0
Totaal lasten 8.711 8.586 9.488 8.274 8.383 8.524
Bedrijfsvoering (niet via GRSA2) 2 5 5 5 6 6
Gemeentehuis Heeze -9 3 3 3 3 3
Personeel en organisatie 1 20 20 20 20 20
Bedrijfsvoering GRSA2 84 0 0 0 0 0
Totaal baten 79 28 28 28 28 29
Saldo overhead 8.632 8.559 9.460 8.245 8.355 8.495

-

Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting - Vennootschapsbelasting

De gemeenten zijn verplicht om vennootschapsbelasting (Vpb) te betalen over de (fiscale) winst die wordt behaald op activiteiten waarbij de gemeente wordt aangemerkt als overheidsonderneming. De gemeente is alleen overheidsonderneming op het gebied van de grondexploitatie en voor de opbrengst van de verkoop van reststromen afval. Op basis van berekeningen gebaseerd op realisatie en de prognoses van de exploitaties is de verwachte belastinglast bepaald.

Onvoorzien

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien - Onvoorzien

Voor onvoorziene uitgaven is jaarlijks een bedrag van € 32.000  in onze begroting opgenomen. Om een beroep te kunnen doen op de post onvoorziene uitgaven moet aan een aantal criteria worden voldaan, te weten:

•    Onvoorzienbaar ten tijde van de samenstelling van de kaderbrief en/of meerjarenbegroting;
•    Onontkoombaar op basis van wetgeving, contract of overeenkomst of een zwaarwegende politieke toezegging of belang;
•    Niet uit te stellen tot een volgend begrotingsjaar.

Inzet van de post onvoorzien kan slechts via afzonderlijke besluitvorming door het college van B&W.