Paragraaf lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Algemeen

De lokale heffingen vormen een belangrijk deel van de inkomsten van de gemeente. We gaan in deze paragraaf in op de lokale heffingen en lichten het kwijtscheldingsbeleid toe. We bieden de belastingverordeningen gelijktijdig met de begroting aan bij de raad.
Er wordt bij de lokale heffingen onderscheid gemaakt tussen zuivere belastingen, heffingen en retributies:

  • De zuivere belastingen behoren tot de algemene dekkingsmiddelen en dienen ter uitvoering van collectieve 
    vormen van dienstverlening, maar ook individuele vormen van dienstverlening zonder een duidelijke relatie 
    tussen dienstverlening en belasting.
  • De heffingen dienen ter dekking van de kosten voor de uitvoering van publiekrechtelijke dienstverlening. Dat 
    houdt in dat de burger ook moet betalen als hij de dienst niet wenst. Voorbeelden van heffingen zijn de 
    afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De opbrengst van de heffingen mag niet meer bedragen dan de kosten 
    die de gemeente hiervoor maakt. 
  • De retributies zijn vergoedingen voor individuele dienstverlening van typische overheidsdiensten van 
    publiekrechtelijke aard. Voorbeelden hiervan zijn de leges voor paspoort en rijbewijs. 

Opbrengstenraming belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Opbrengstenraming belastingen en heffingen

In het volgende overzicht zijn de ramingen van de belastingopbrengsten en heffingen voor 2025 weergegeven.

Tabel 5.0 Gemeentelijke belastingheffing

Bedragen x € 1.000

Gemeentelijke belastingheffing Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Onroerendezaakbelastingen (OZB) 4.548 4.738 4.913
Afvalstoffenheffing 1.697 1.845 2.049
Rioolheffing 2.607 2.733 2.748
Leges 1.108 597 1.184
Lijkbezorgingsrechten 3 2 2
Toeristenbelasting 275 395 450
Totaal 10.238 10.309 11.347

Onroerendezaakbelasting (OZB)

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Onroerendezaakbelasting (OZB)

Onroerendezaakbelastingen worden geheven van eigenaren van onroerende woningen en niet-woningen en van gebruikers van onroerende niet-woningen. De eigenaar/gebruiker op 1 januari van enig jaar is belastingplichtig voor het gehele jaar. Grondslag is de waarde van de onroerende zaak die is vastgesteld met een WOZ-beschikking (WOZ: waardering onroerende zaken). Voor het belastingjaar 2026 geldt de waarde van de onroerende zaak per 1 januari 2025.
Voor de waardeontwikkeling van onroerend goed verwachten we een gemiddelde waardestijging van woningen van 12% en houden we rekening met een waardestijging van 2% bij niet-woningen.
Omdat de waarde van de woningen naar verwachting stijgt, betekent dit dat de tarieven van de onroerendezaakbelasting voor woningen naar beneden worden bijgesteld. 

In de volgende tabel volgen de tarieven voor de verschillende categorieën. Het tarief wordt bepaald op basis van de totale te verwachten WOZ-waarde per categorie in relatie tot geraamde opbrengst per categorie. Aangezien de verwachte WOZ-waardeontwikkeling per categorie verschilt zien we dit ook terug in de procentuele mutaties.

Tabel 5.1 Tarieven onroerendezaakbelastingen  

Tarief Rekentarief algemene uitkering * Gemeentetarief 2025 Gemeentetarief 2026 Procentuele mutatie
Woningen eigenaren 0,0862% 0,0928% 0,0838% -9,70%
Niet-woningen eigenaren 0,3145% 0,2051% 0,1990% -2,97%
Niet-woningen gebruikers 0,2393% 0,1717% 0,1703% -0,82%

*Meicirculaire gemeentefonds 2025

De opbrengsten uit onroerendezaakbelastingen zijn als volgt opgebouwd:

Tabel 5.2 Opbrengsten onroerendezaakbelastingen

Bedragen x € 1.000

Omschrijving Rekening 2024 Primitieve begroting 2025 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Woningen eigenaren 3.185 3.337 3.337 3.462
Niet-woningen eigenaren 790 813 813 851
Niet-woningen gebruikers 573 587 587 600
Totaal 4.548 4.738 4.738 4.913

De opbrengsten zijn ten opzichte van de primitieve begroting 2025 toegenomen. Deze toename wordt verklaard door de indexering met 3% en de te verwachten areaaluitbreiding.  De huizenprijzen in Heeze-Leende zijn harder gestegen dan de toegepaste index van 3%, wat wij gecompenseerd hebben met een verlaging van het heffingstarief. Van 0,0928% in 2025 naar 0,0838% in 2026.

In het gemeentefonds zal mogelijk vanaf 2026 een hogere uitname van WOZ-waarden voor Heeze-Leende plaatsvinden. Dit leidt tot een lagere bijdrage vanuit de algemene uitkering. Als we dit willen compenseren zal in de toekomst het OZB-tarief moeten stijgen. In de meerjarenraming 2027-2029 is dit nog niet meegenomen.

Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

De afvalstoffenheffing is een vergoeding van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval. Reinigingsrechten worden in rekening gebracht voor het ophalen en verwerken van bedrijfsafval dat naar aard, omvang en samenstelling gelijk is te stellen aan huishoudelijke afvalstoffen. Uitgangspunt bij de bepaling van de tarieven is een kostendekkendheid van 100%. De opbrengsten mogen op begrotingsbasis niet hoger zijn dan de kosten. Zoals uit de volgende opstelling blijkt wordt dit uitgangspunt met een begrote kostendekkendheid van 99% gehaald. De afvalstoffenheffing is een gesloten boekhouding die losstaat van de gemeentelijke begroting.

Tabel 5.3 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1.000

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Kosten taakveld 7.3 afval 100% 1.675 1.722 1.770
Inkomsten taakveld 7.3 afval (excl. heffingen) 398 200 205
Netto kosten taakveld 1.277 1.522 1.565
Aanvullend toe te rekenen kosten: 0 0 0
Overhead 102 108 159
BTW exploitatie 290 331 342
Totale kosten 1.667 1.960 2.066
Opbrengst heffing 1.697 1.845 2.049
Dekking 102% 94% 99%

De lasten van het ophalen en verwerken van afval door de verbonden partij Blink nemen toe. Deze ontwikkelingen leiden tot een  stijging in de lasten  van € 103.503 ofwel 4,9%. Verder laat het overheadpercentage een incidentele stijging zien in 2026, waardoor de toegerekende overheadlasten in 2026 significant toenemen. Gecorrigeerd met deze incidentele stijging stellen we voor om het vastrecht vast te laten stellen op €15,34 per maand. Hierdoor bereiken we een kostendekkendheid van 99%.

Bij de berekening van de tarieven voor deze heffing is gekozen voor tariefdifferentiatie (diftar). Degene die meer afval laat ophalen, moet ook meer betalen. Het tarief is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel, het vastrecht, is voor iedereen gelijk. Het tweede deel is variabel. In de volgende tabel zijn de tarieven vermeld. 

Tabel 5.4 Tarieven afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1

Tarief Begroting 2025 Begroting 2026
Vastrecht per maand € 13,25 € 15,34
Container van 40 liter restafval per lediging € 5,05 € 5,05
Container van 140 liter restafval per lediging € 12,65 € 12,65
Container van 240 liter restafval per lediging € 22,75 € 22,75
Container van 25 liter gft-afval per lediging € 1,90 € 1,90
Container van 140 liter gft-afval per lediging € 1,90 € 1,90
Container van 240 liter gft-afval per lediging € 3,00 € 3,00
Ondergronds € 1,90 € 1,90

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Rioolheffing

Perceel eigenaren en gebruikers die (afval)water lozen moeten bijdragen aan de kosten van de gemeentelijke riolering.  Het maakt hierbij niet uit of men  direct of indirect is  aangesloten op de gemeentelijke riolering. 

Met de opbrengsten van de rioolheffing worden de kosten betaald voor de inzameling en het transport van afvalwater en hemelwater. Uitgangspunt bij de bepaling van de rioolheffing is een 100% kostendekkend tarief.
Kosten die direct of indirect te maken hebben met de riolering kunnen via de rioolheffing worden verhaald. De kosten bestaan uit kapitaallasten, de directe en indirecte exploitatiekosten zoals reiniging, inspecties en reparaties. Ook toekomstige uitgaven zoals vervangingen worden bij de bepaling van de te dekken kosten betrokken.
Het Plan Stedelijk Water 2023-2027 (PSW), met voorkeurscenario “klimaatadaptief en robuust”, is met bijbehorend investeringsprogramma in 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. Tegelijkertijd is besloten om een alternatieve aanpak voor bepaling van de rioolheffing in beeld te brengen en de tarieven daarop te baseren.
Voor de alternatieve aanpak zijn 3 heffing methodes onderzocht:

  1. Huidige heffingssystematiek van waterverbruik handhaven;
  2. Verbeterde heffingssystematiek van waterverbruik;
  3. Heffing op basis van WOZ-waarde.

De gemeenteraad heeft heffingsmethode 2 "optimaliseren van de bestaande heffingssystematiek waterverbruik" gekozen, omdat deze het meest realistisch is en het beste aansluit bij de uitgangspunten “de sterke schouders dragen de zwaarste lasten”,  “de vervuiler betaalt” en het spaarzaam omgaan met drinkwater. 

De optimalisatie heeft geresulteerd in meer staffels. 
In de volgende tabel zijn de staffels en tarieven vermeld.

Tabel 5.5 Tarieven per jaar

Bedragen x € 1

Tarief per jaar Begroting 2025 Begroting 2026 Procentuele mutatie
Tarief bij een waterverbruik van minder dan 50 m3 per jaar € 257,64 € 263,04 2,10%
Tarief bij een waterverbruik van 51 m3 tot 100 m3 per jaar € 302,28 € 308,52 2,10%
Tarief bij een waterverbruik van 101 m3 tot 150 m3 per jaar € 382,56 € 390,60 2,10%
Tarief bij een waterverbruik van 151 m3 tot 200 m3 per jaar € 443,16 € 452,40 2,10%
Tarief bij een waterverbruik van 201 m3 tot 500 m3 per jaar * € 487,20 € 497,40 2,10%

• Indien in een belastingtijdvak meer dan 500 m3 wordt afgevoerd, is boven het in de tabel genoemde verschuldigde bedrag bij een 
waterverbruik tot 500 m3 een recht verschuldigd van € 39,80 per maand van het belastingtijdvak, voor elke hoeveelheid van 500 m3 of 
gedeelte daarvan waarmee de hoeveelheid van 500 m3 wordt overschreden.

 

Zoals uit de volgende opstelling blijkt wordt op begrotingsbasis een kostendekkendheid van 100% gehaald.

Tabel 5.6 Kostendekkendheid rioolheffing

Bedragen x € 1.000

Kostendekkendheid rioolheffing Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Kosten taakveld 7.2 riolering 100% 2.205 2.506 2.150
Inkomsten taakveld 7.2. riolering (excl. heffingen) 231 339 5
Netto kosten taakveld 1.975 2.167 2.144
Aanvullend toe te rekenen kosten: 0 0 0
Overhead 292 363 351
BTW exploitatie 109 127 116
BTW investeringen 285 89 348
Totale kosten 2.660 2.746 2.959
Opbrengst heffing 2.607 2.733 2.748
Dekking 98% 100% 93%

Leges

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het leveren van een dienst worden leges geheven. De legestarieven zijn vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening. De tarieventabel is in de volgende titels verdeeld:

•    Algemene dienstverlening.
•    Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning.
•    Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

Per titel mogen de gezamenlijke baten uit de te heffen leges niet hoger zijn dan de geraamde lasten van alle onder de betreffende titel benoemde activiteiten.


Algemene dienstverlening (titel 1)
Bij aanvragen voor producten vallende onder deze titel moet worden gedacht aan huwelijken, rijbewijzen, uittreksels burgerlijke stand etc. De berekening van de kostendekkendheid van de tarieven is in het volgende overzicht opgenomen.

Tabel 5.7 Kostendekkendheid Algemene dienstverlening (leges titel 1)

Bedragen x € 1.000

Kostendekkendheid Algemene dienstverlening (leges titel 1) Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Kosten taakveld 0.2 burgerzaken (excl. Incidentele lasten) 820 866 1.007
Inkomsten taakveld 0.2 burgerzaken (excl. heffingen) 1 0 0
Netto kosten taakveld 820 866 1.007
Aanvullend toe te rekenen kosten: 0 0 0
Overhead 566 637 719
Totale kosten 1.386 1.504 1.726
Opbrengst heffingen taakveld burgerzaken 377 175 463
Dekking 27% 12% 27%

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning (titel 2)
Onder deze titel zijn de producten voor de omgevingsvergunning opgenomen. De berekening van de kostendekkendheid van de tarieven is in het volgende overzicht opgenomen.


Tabel 5.8 Kostendekkendheid fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning (leges titel 2)

Bedragen x € 1.000

Kostendekkendheid fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning (leges titel 2) Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Kosten taakveld 8.3 Wonen en Bouwen 2.176 2.165 2.882
Inkomsten taakveld 8.3 Wonen en Bouwen 284 114 668
Netto kosten taakveld 1.892 2.051 2.213
Aanvullend toe te rekenen kosten: 0 0 0
Overhead 887 0 1.244
Totale kosten 2.778 2.051 3.458
Opbrengst heffingen taakveld 8.3 Wonen en Bouwen 666 363 476
Dekking 24% 18% 14%

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn (titel 3)
Onder deze titel zijn onder meer de tarieven opgenomen voor aanvragen met betrekking tot horeca, organiseren evenementen of markten en kinderopvang.

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Lijkbezorgingsrechten

Voor het begraven en/of het plaatsen van een urn of asbus op de algemene gemeentelijke begraafplaats worden lijkbezorgingsrechten geheven. De tarieven zijn vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de verordening lijkbezorgingsrechten.

Tabel 5.9 Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten

Bedragen x € 1.000

Kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten Rekening 2024 Begroting na wijzigingen 2025 Begroting 2026
Kosten taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 6 3 2
Inkomsten taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 0 0 0
Netto kosten taakveld 6 3 2
Aanvullend toe te rekenen kosten: 0 0 0
Overhead 0 0 0
Totale kosten 6 3 2
Opbrengst taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 3 2 2
Dekking 53% 67% 79%

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengsten ten gunste komen aan de algemene middelen van de gemeente. De inkomsten uit deze belasting mag de gemeente dus naar eigen inzicht aanwenden. De toeristenbelasting wordt geheven voor het houden van verblijf met overnachten tegen een vergoeding in welke vorm dan ook, van personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Heeze-Leende zijn ingeschreven. 

Het betreft dus niet alleen toeristen, maar ook personen die onder andere voor hun werk tijdelijk verblijven binnen de gemeente Heeze-Leende. Belastingplichtige is degene die gelegenheid tot verblijf biedt. Deze verhaalt de belasting op degene die verblijf houdt.

De tarieven van de hotelovernachtingen worden verhoogd ten opzichte van 2025. Het tarief per persoon, per hotelovernachting,  is  voor 2026  € 2,75.                                                                                                      In afwijking hiervan geldt voor overnachtingen binnen de gemeente  een tarief van € 1,88  per overnachting,  voor campings € 1,25 per overnachting en voor groepsaccommodaties € 1,06 per persoon, per overnachting.

Overzicht lastendruk

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Overzicht lastendruk

De voorgestelde tarieven leiden tot de volgende belastingdruk. In deze berekening zijn alleen die belastingen betrokken die nagenoeg voor iedereen van toepassing zijn (onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing). De heffingen die een specifieke belastingplicht hebben zijn uitgesloten.

Tabel 5.10 Lastendruk

Bedragen x € 1.000

Lokale lastendruk 2026 2025 Mutatie Procentuele mutatie
Afvalstoffenheffing € 259 € 236 € 23 9,7%
Rioolheffing (bij een waterverbruik van 101-150 m3) € 391 € 383 € 8 2,1%
Onroerende-zaakbelasting eigenaar woning € 451 € 438 € 13 3,0%
Totaal lastendruk huishouden zonder eigen woning € 650 € 619 € 31 5,0%
Totaal lastendruk huishouden met eigen woning € 1.101 € 1.057 € 44 4,2%

1) Aan de gegevens in deze tabel kunnen geen rechten worden ontleend.

Toegepaste uitgangspunten bij berekening lokale belastingdruk:
•    Afvalstoffenheffing is gebaseerd op gemiddeld  7,93  ledigingen van de Gft-container (140 liter) per jaar en  4,72 keer restafval (140 liter);
•    De rioolheffing is op basis van een waterverbruik van 101 tot 150 m3 per jaar;
•    Bij de berekening van de onroerendezaakbelasting 2026 met waarde peildatum 1 januari 2025 ten opzichte van belastingjaar 2025 met  waarde peildatum 1 januari 2025 is uitgegaan van een             taxatiewaardestijging woningen van 4,0% en een tarief van 0,0838%.  De gemiddelde waarde van een woning in Heeze-Leende met waarde peildatum 1 januari 2025 wordt hier geraamd op                 € 487.000   (2024: € 469.000);
•    De lastendruk van een ‘gemiddeld huishouden’ is in 2026 hoger dan in 2025. Dat wordt veroorzaakt door de stijging van alle drie heffingen.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Kwijtscheldingsbeleid

Inwoners met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Bij de invordering van de overige gemeentelijke heffingen wordt geen kwijtschelding verleend.

De gemeente hanteert het uitgangspunt dat inwoners met een inkomen van 100% van de bijstandsnorm in aanmerking moeten kunnen komen voor kwijtschelding, tenzij sprake is van een vermogen dat hoger is dan het wettelijke normbedrag.