De gemeente Heeze-Leende heeft bestuurlijke en financiële belangen in een aantal verbonden partijen, die beleid ontwikkelen en of beleid uitvoeren voor de gemeente. Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang heeft.
Een verbonden partij is één van de drie mogelijkheden waarmee de gemeente haar taken uitvoert (of laat uitvoeren) om haar doelstellingen te realiseren: door een eigen dienst, door een commerciële partij of door een verbonden partij. Een verbonden partij kan onder andere zijn een deelneming in een vennootschap, een gemeenschappelijke regeling, een stichting of een vereniging.
Paragraaf verbonden partijen
Totaal financiële bijdragen aan verbonden partijen
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Totaal financiële bijdragen aan verbonden partijenDe totaal begrote bijdrage aan de verbonden partijen in 2026 bedraagt ruim € 11 miljoen. In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de bedragen zoals ze zijn opgenomen in de begroting 2026-2029 van de verbonden partijen.
In de afgelopen jaren zien we dat de kosten van de verbonden partijen aanzienlijk toenemen. Deze kostenstijging heeft directe impact op onze gemeentebegroting. De bijdragen aan deze partijen nemen jaarlijks toe, terwijl de ruimte in onze eigen begroting beperkt is.
Tabel 9.0 Verbonden partijen
Bedragen * € 1.000
| Verbonden partij | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Samenwerkingsverband A2 gemeenten | 6.014 | 5.336 | 5.794 | 5.652 | 5.651 | 5.651 |
| Metropoolregio Eindhoven (MRE) | 241 | 273 | 286 | 286 | 286 | 286 |
| Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) | 740 | 616 | 634 | 634 | 627 | 627 |
| Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink | 1.074 | 1.037 | 1.107 | 1.139 | 1.172 | 1.205 |
| Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD) | 652 | 704 | 741 | 759 | 778 | 798 |
| Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 978 | 1.028 | 1.109 | 1.158 | 1.183 | 1.183 |
| Ergon – Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven | 1.579 | 1.597 | 1.745 | 1.755 | 1.710 | 1.786 |
| Totaal | 11.278 | 10.591 | 11.416 | 11.383 | 11.407 | 11.536 |
Samenwerkingsverband A2 gemeenten
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Samenwerkingsverband A2 gemeenten| Visie/doel | Doelstelling van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid, het borgen van de continuïteit en vermindering van de kosten. | ||||||||||
| Taken | De Samenwerking A2 gemeenten behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemers op de gebieden van werk en inkomen en bedrijfsvoering. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Heeze-Leende, Cranendonck en Valkenswaard. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | De gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard zijn de onderlinge samenwerking aangegaan vanuit de overtuiging dat dit de individuele bestuurskracht en identiteit van de afzonderlijke gemeenten versterkt. Het behoud van kwaliteit, het borgen van de continuïteit, het verbeteren van de dienstverlening en het verminderen van de kwetsbaarheid en (op termijn) efficiencyvoordelen zijn voor alle gemeenten belangrijke motieven om een nieuwe stap in de samenwerking te zetten. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Heeze-Leende | ||||||||||
| Financieel belang | 23% | ||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen | Zie paragraaf Bedrijfsvoering | ||||||||||
| Risico's | Zoals in de gemeenschappelijke regeling is aangegeven ligt het financiële risico bij de deelnemende gemeenten. Jaarlijks wordt het financiële resultaat van de GRSA2 met de gemeenten verrekend. Via de Berap van de GRSA2 wordt jaarlijks een zo goed mogelijke voorspelling van dit resultaat gegeven, zodat dit bedrag opgenomen kan worden in de P&C cyclus van de deelnemende gemeenten. | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Metropoolregio Eindhoven (MRE)| Visie/doel | De 21 gemeenten in de Regio Eindhoven zetten zich op bepaalde terreinen van Ruimte en Wonen, Economie, Energietransitie, Vitaal Landelijk Gebied en Mobiliteit gezamenlijk in voor hun inwoners. De ambitie van de MRE is: een sterke regio met behoud van het kenmerkende innovatieve Brainportprofiel en een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor al onze inwoners. Het kompas in de MRE-opgaven is brede welvaart. | ||||||||||
| Taken | 1. Schaalsprong ruimte en wonen: de economische groei letterlijk een plek geven in de regio. In woningbouw, bedrijventerreinen, in mobiliteit maar ook in de ontwikkeling van het landelijk gebied 2. Vitaal landelijk gebied: verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het landelijk gebied. 3. Toekomstbestendig mobiliteitssysteem: oplossen van de congestie in Zuidoost-Brabant. 4. Toekomstbestendig energiesysteem: actief doorpakken op energietransitie. 5. Veerkrachtig economisch systeem: werken aan een gezonde, veerkrachtige regionale economie. Op elke van de hoofdopgaven organiseert de MRE een programma. |
||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofstukken 4 en verder van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehouders overleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||||
| Financieel belang | Het MRE rekent met een inwonerbijdrage voor Metropoolregio Eindhoven en het Regionaal Historisch Centrum (RHCe). | ||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen | MRE sluit aan bij de Brainportagenda. Door economische groei kan brede welvaartsontwikkeling op een duurzame wijze geconsolideerd en uitgebouwd worden. Samen worden opgaven voor de lange termijn in het belang van de 21 samenwerkende gemeenten én de regio als een geheel verkend en geagendeerd. In 2026 stellen we gezamenlijk de nieuwe Regionale Agenda 2027-2030 op. Deze zal voor een groot deel bestaan uit de realisatie van meerjarige afspraken uit het huidige samenwerkingsakkoord 2023-2026 en de Beethovenafspraken. Maar ook andere tussentijdse ontwikkelingen zoals de impact van de schaalsprong op de sociaal- maatschappelijke opgaven (voorzieningen) en de bovenregionale samenwerking. | ||||||||||
| Risico’s | Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is onvoldoende om deze risico’s af te dekken. | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)| Visie/doel | De omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015). | ||||||||||
| Taken | Om dit doel te bereiken voert de ODZOB de wettelijke VTH-taken uit voor de deelnemers. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectief programma op het gebied van de fysieke leefomgeving. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In hoofdstuk drie van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. Daar is tevens geregeld dat het Algemeen Bestuur commissies van advies kan instellen ten behoeve van de uitvoering van de hem opgedragen taken dan wel ten behoeve van advies aan het Dagelijks Bestuur. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||||
| Financieel belang | 1,6 % | ||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen |
Maatschappelijke ontwikkelingen vragen in steeds grotere mate om optimale dienstverlening en transparantie. De risico’s zijn groot, terwijl het handelen van overheidsorganisaties onder een vergrootglas ligt. Gelet op de toenemende complexiteit van het werk wordt het steeds belangrijker om de uitvoering professioneel georganiseerd te hebben. Het verder uitbouwen van specialistische kennis en expertise is cruciaal om deze opgaven aan te kunnen. Het vraagt bovendien om actieve samenwerking met de deelnemers en andere partijen. |
||||||||||
| Risico's |
Ten behoeve van de Ontwerpbegroting 2026 en jaarrekening 2024 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.594.000 bedraagt. De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2024 € 1.500.000. Dat is minder dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Het resultaat over 2024 bedroeg € 522.317. In juni 2025 is door het AB bij de behandeling van de jaarstukken 2024 besloten om van het resultaat € 500.000 toe te voegen aan de algemene reserve. De algemene reserve is daarmee weer hoger dan de verwachtingswaarde van de risico's. Hierdoor hoeven de deelnemers geen ODZOB-risico’s in hun eigen financiële buffers af te dekken. |
||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink| Visie/doel |
Het verschil in de dienstverlening van Blink vergeleken met de laatste begrotingswijziging 2024 is niet significant. De financiële wijzigingen beperken zich tot de CBS indexatie en de CAO wijzigingen in de lonen. PreZero is als private partner uit de regeling gestapt, de dienstverlening en inzameling van (huishoudelijke) afval wordt zonder grote wijzigingen gecontinueerd. Wijzigingen die zijn aangebracht hebben zowel organisatorisch als financieel geen nog doorslag gevende impact. Blink ontwikkeld zich tot een strategische beleidspartner voor de deelnemers om de doelen op het gebied van Circulaire Economie na te streven (in 2030 50%, in 2050 volledig circulair’ |
||||||||||
| Taken | Blink is, voor Heeze-Leende, belast met taken op het terrein van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind-)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijk afval die bij wet aan de gemeenten zijn opgedragen, dan wel voortvloeien uit de aan de gemeenten op grond van de Gemeentewet toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding op het terrein van het milieu, zoals benoemd in de Wet milieubeheer. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Helmond, Deurne, Nuenen, Gemert-Bakel, Someren, Asten, Laarbeek, Son en Breugel, Heeze-Leende en de private partij Prezero. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Helmond | ||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen | Blink wordt naast uitvoerder ook een kennisplatform, initiator en verbinder, projectgenerator en communicator om daarmee de doelstellingen van de gemeenten naar een meer circulaire economie mede vorm te geven. | ||||||||||
| Risico’s | Blink beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De opzet van Blink als gemeenschappelijke regeling, is dat risico’s opgevangen worden door de deelnemende gemeenten in de jaarlijkse reguliere exploitatie en niet door Blink zelf. | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)| Visie/doel | De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). | ||||||||||
| Taken |
De dienstverlening van de GGD betreft gezondheid, preventie en snelle interventie. Taken die hieronder vallen zijn:
|
||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | In het dagelijks en algemeen bestuur van de GGD zijn de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGDbeleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het algemeen bestuur. Zowel het DB als het AB vergadert ca 5 keer per jaar. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||||
| Website | www.ggdbzo.nl | ||||||||||
| Financieel belang | De bijdrage aan de GGD bestaat uit een reguliere bijdrage op basis van een tarief per inwoner en een marktconforme tarieven voor de plustaken. | ||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen |
De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota en het meerjarenbeleidsplan van de GGD. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
|
||||||||||
| Risico’s |
Jaarlijks wordt voor het bestuur, bij het aanbieden van de programmabegroting, een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld. Nieuwe of toegenomen risico’s zijn:
|
||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)| Visie/doel | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. |
||||||||||
| Taken |
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is verantwoordelijk voor:
|
||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | De burgemeester is lid van het algemeen bestuur. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||||
| Financieel belang | 2 % | ||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen | Samen voor veilig, Werken aan een weerbare samenleving en Toekomstbestendige organisatie. | ||||||||||
| Risico’s | In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt. Tevens zijn kans en impact van enkele risico lastig om in te schatten. In het uiterste geval zal VRBZO terugvallen op de gemeenten om de kosten te dekken. |
||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Ergon - Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (GRWRE)
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Ergon - Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (GRWRE)| Visie/doel |
Ergonbedrijven is het uitvoeringsorgaan van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE). Ergon ziet het als haar missie om 80% van de werkzoekenden die bij Ergon starten, binnen zes maanden aan betaald werk te helpen. Ergon stimuleert mensen om het uiterste uit zichzelf te halen, door inzicht te geven in de eigen mogelijkheden, door te groeien in werk- en vakvaardigheden en door te helpen passend werk te vinden. En als mensen aan het werk zijn, begeleidt Ergon ze op inhoudelijk en sociaal vlak. Samen met haar partners helpt Ergon mensen naar, aan en in werk.
|
||||||||||
| Taken | Onder de participatiewet voert de GRWRE de WSW, de loonkostensubsidie en beschut werken uit. Daarnaast voert de GRWRE andere vormen van gesubsidieerde arbeid en (onderdelen van) re-integratie-trajecten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uit. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De gemeente Geldrop-Mierlo heeft een inkooprelatie (geen deelnemer). | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | Het college is met de wethouder Werk & Inkomen en de wethouder WMO/Welzijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van Ergon. De Wethouder Werk & Inkomen maakt tevens deel uit van het dagelijks bestuur. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||||
| Financieel belang |
De middelen die de gemeente Heeze-Leende van het rijk ontvangt voor de uitvoering van WSW-taken worden doorbetaald naar Ergon. Hiernaast wordt een jaarlijkse vergoeding betaald voor de begeleiding van inwoners die werken met een loonkostensubsidie. Ook draagt de gemeente Heeze-Leende bij aan de kosten van het Participatiebedrijf. |
||||||||||
| Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen | Strategische koers: De huidige strategische koers loopt eind 2026 af. Er is een nieuwe strategische koers in de maak die met ingang van 2027 van kracht wordt. De intentie is om met de nieuwe strategische koers Ergon duurzaam toekomstbestendig te maken. | ||||||||||
| Risico’s | In de begroting van de Ergon 2026 bedraagt het weerstandsvermogen 9,4 miljoen. Dit vermogen dient om risico’s financieel op te vangen. Het benodigde weerstandsvermogen van € 13,8 miljoen wordt nog niet gehaald. Rekening houdend met kans en impact van de risico’s is de vastgestelde hoogte van het weerstandsvermogen afdoende. | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
Vennootschappen en coöperaties
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Vennootschappen en coöperatiesDe Bulders Woningbouw B.V.
| Visie/doel | De vennootschap heeft als doel het als beherend vennoot deelnemen in en het besturen van De Bulders Woningbouw C.V. | ||||||||||
| Taken | Het voorzien in de financieringsbehoefte van De Bulders Woningbouw C.V., het beheren van en beschikken over alle soorten goederen en het stellen van zekerheden. Het sluiten van overeenkomsten en zich voor De Bulders Woningbouw C.V. verbinden. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | Gemeente Heeze | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | De gemeente Heeze-Leende is enig aandeelhouder. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Heeze | ||||||||||
| Financieel belang | 100% | ||||||||||
| Ontwikkelingen | - | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
De Bulders Woningbouw C.V.
| Visie/doel en taken | De Bulders Woningbouw C.V. heeft ten doel de integrale voorbereiding, ontwikkeling en het (doen) realiseren van de aanleg van de Randweg, en de realisatie van woningbouw in drie fasen gelegen in plangebied ‘De Bulders’. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De Bulders Woningbouw B.V. als enig beherend vennoot. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang |
De C.V. wordt bestuurd door De Bulders Woningbouw B.V. |
||||||||||
| Vestigingsplaats | Heeze | ||||||||||
| Financieel belang | 99,2% via Gemeente Heeze-Leende en 0,8% via De Bulders Woningbouw B.V. | ||||||||||
| Ontwikkelingen | - | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
|
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
| Visie/doel en taken | BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. De deelneming kan dan ook als een duurzame belegging worden beschouwd. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De publieke sector in Nederland, zoals gemeenten, provincies en de Staat der Nederlanden. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | De vertegenwoordiger in de algemene vergadering van aandeelhouders is de wethouder Financiën. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Den Haag | ||||||||||
| Financieel belang | De gemeente heeft 10.020 aandelen à € 2,50 BNG in haar bezit die voor de verkrijgingsprijs van € 22.734 onder financiële vaste activa staan gewaardeerd. | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € miljoen) |
|
Brabant Water N.V.
| Visie/doel en taken | Brabant Water N.V. is het waterleidingbedrijf voor vrijwel geheel Noord-Brabant. De aandelen zijn in handen van de provincie Noord-Brabant en het overgrote deel van de gemeenten in het voorzieningsgebied. | ||||||||||
| Deelnemende partijen | De aandelen zijn in handen van de provincie Noord-Brabant en het overgrote deel van de gemeenten in het voorzieningsgebied. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | De vertegenwoordiger in de algemene vergadering van aandeelhouders is een wethouder. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | ’s-Hertogenbosch | ||||||||||
| Financieel belang | De gemeente heeft in haar bezit 14.074 aandelen tegen de nominale waarde van € 0,10 per aandeel. Hiermee bezit de gemeente Heeze-Leende 0,50% van de stemmen en bedraagt het aandeel in het vermogen en het dividend tevens 0,50%.Dit bezit staat op de balans onder financiële vaste activa opgenomen tegen de verkrijgingsprijs van € 1.407. | ||||||||||
| Financiële informatie (bedragen x € miljoen) |
|
Stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Stichtingen en verenigingenStichting Bureau Inkoop & Aanbestedingen Zuidoost Brabant
| Visie/doel en taken | Het streven binnen de inkooptrajecten naar maximale waarde voor de gemeente of publieke organisatie door het toepassen van maatschappelijk verantwoord inkopen binnen de inkooptrajecten. Dit bestaat uit het toepassen van Social return en Duurzaamheidscriteria en de toegang voor (regionaal) MKB tot overheidsopdrachten. Het streven binnen de gemeenten en haar gelieerde organisaties naar efficiency binnen de inkoopprocessen. |
| Deelnemende partijen | De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre. |
| Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur van de stichting bestaat uit een tweetal leden per deelnemende gemeente. Uit de leden van het algemeen bestuur is een dagelijks bestuur samengesteld. Dit bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en twee leden. De stichting kent een algemeen directeur. |
| Vestigingsplaats | Oirschot |
| Financieel belang | De entreegelden die als goodwill zijn betaald door gemeenten die later zijn aangesloten, worden tot het eigen vermogen van de stichting gerekend. Deze worden niet eerder dan bij liquidatie van de stichting aan de gemeenten terugbetaald. Het entreegeld voor de gemeente Heeze-Leende bedroeg € 10.833. |
Stichting HSLnet
| Visie/doel en taken | Aanleg en in stand houden van een glasvezelnetwerk als nutsvoorziening voor de kernen en het buitengebied van Heeze-Leende. |
| Deelnemende partijen | Het juridische eigendom van het open glasvezelnetwerk is in handen van de Stichting HSLnet en het economische eigendom is in handen van Coöperatie HSLnet u.a., die is opgericht specifiek voor het beheer en de exploitatie van het netwerk. |
| Bestuurlijk belang | De gemeente heeft volledige zeggenschap in de Stichting en 1 van de 3 bestuursleden is (statutair) een wethouder van de gemeente Heeze-Leende. |
| Vestigingsplaats | Heeze-Leende |
| Financieel belang | In het kader van de financiering van de aanleg van een glasvezelnetwerk is in 2016 een lening van € 5,2 miljoen verstrekt aan de Stichting HSLnet. De lening bedraagt eind 2024 nog € 3.185.000. |
Natuurgrenspark De Groote Heide
| Visie/doel | De BGTS (Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking) maakt de aanwezige natuur en recreatiemogelijkheden tot economische factoren van betekenis. De organisatie schept werkgelegenheid voor de regio, omdat de natuur van de Groote Heide kan functioneren als spin-off voor verblijfsaccommodaties, horeca en verdienmodellen voor toerisme. | ||||||||||
| Taken | |||||||||||
| Deelnemende partijen | De gemeenten Heeze-Leende, Pelt (B), Hamont-Achel (B), Cranendonck, Valkenswaard, Eindhoven. | ||||||||||
| Bestuurlijk belang | Het college is met een wethouder vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en Natuurgrenspark De Groote Heide. | ||||||||||
| Vestigingsplaats | Valkenswaard | ||||||||||
| Financieel belang | n.n.b. | ||||||||||
| Bijdrage gemeente Heeze Leende (bedragen x € 1.000) |
|
||||||||||
| Ontwikkelingen | |||||||||||
| Risico’s | Het niet-gedekte financiële risico voor gemeente Heeze-Leende bedraagt € 4.400 (op basis van 10% bijdrage 2019, definitieve cijfers 2024 n.n.b.). | ||||||||||
|