Omschrijving (toelichting)
Samenwerkingsverband A2 gemeenten
Visie/doel |
Doelstelling van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid, het borgen van de continuïteit en vermindering van de kosten. |
Taken |
De Samenwerking A2 gemeenten behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemers op de gebieden van werk en inkomen en bedrijfsvoering. |
Deelnemende partijen |
De gemeenten Heeze-Leende, Cranendonck en Valkenswaard. |
Bestuurlijk belang |
Het college is lid van het bestuur. |
Vestigingsplaats |
Heeze-Leende |
Financieel belang |
22% |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 5.336 |
€ 5.298 |
€ 5.257 |
€ 5.255 |
|
Ontwikkelingen |
Zie paragraaf Bedrijfsvoering |
Risico's |
Zoals in de gemeenschappelijke regeling is aangegeven ligt het financiële risico bij de deelnemende gemeenten. Jaarlijks wordt het financiële resultaat van de GRSA2 met de gemeenten verrekend. Via de Berap van de GRSA2 wordt jaarlijks een zo goed mogelijke voorspelling van dit resultaat gegeven, zodat dit bedrag opgenomen kan worden in de P&C cyclus van de deelnemende gemeenten. |
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024
|
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€ 0 |
€ 349 |
€ 349 |
€ 4.956 |
€ 4.956 |
|
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Visie/doel |
De 21 gemeenten in de Regio Eindhoven zetten zich op bepaalde terreinen van economie, energietransitie, transitie landelijk gebied en mobiliteit gezamenlijk in voor hun inwoners. Doel is het handhaven en uitbouwen van ons uniek economisch profiel. |
Taken |
De gemeenten in de Regio Eindhoven zetten zich op bepaalde terreinen van economie, energietransitie, transitie landelijk gebied en mobiliteit gezamenlijk in voor hun inwoners. |
Deelnemende partijen |
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. |
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofstukken 4 en verder van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehouders overleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut. |
Vestigingsplaats |
Eindhoven |
Financieel belang |
Het MRE rekent met een inwonerbijdrage voor Metropoolregio Eindhoven en het Regionaal Historisch Centrum (RHCe). |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 273 |
€ 273 |
€ 273 |
€ 273 |
|
Ontwikkelingen |
MRE sluit aan bij de Brainportagenda. Door economische groei kan brede welvaartsontwikkeling op een duurzame wijze geconsolideerd en uitgebouwd worden. Samen worden opgaven voor de lange termijn in het belang van de 21 samenwerkende gemeenten én de regio als een geheel verkend en geagendeerd. MRE heeft een reeks urgente opgaven om de economische en maatschappelijke doelen en ambities expliciet te ondersteunen. Hierbij wordt gefocust op de thema’s Economie, Transitie landelijk gebied, Energietransitie, Mobiliteit, Samenwerking en regionale strategie en Landgoed Gulbergen. |
Risico’s |
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is onvoldoende om deze risico’s af te dekken. |
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024 |
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€ 0 |
€ 12.334 |
€ 11.984 |
€ 14.737 |
€ 14.503 |
|
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Visie/doel |
De omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015). |
Taken |
Om dit doel te bereiken voert de ODZOB de wettelijke VTH-taken uit voor de deelnemers. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectief programma op het gebied van de fysieke leefomgeving. |
Deelnemende partijen |
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant. |
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In hoofdstuk drie van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. Daar is tevens geregeld dat het Algemeen Bestuur commissies van advies kan instellen ten behoeve van de uitvoering van de hem opgedragen taken dan wel ten behoeve van advies aan het Dagelijks Bestuur. |
Vestigingsplaats |
Eindhoven |
Financieel belang |
1,97 % |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 616 |
€ 616 |
€ 616 |
€ 616 |
|
Ontwikkelingen |
Maatschappelijke ontwikkelingen vragen in steeds grotere mate om optimale dienstverlening en transparantie. De risico’s zijn groot, terwijl het handelen van overheidsorganisaties onder een vergrootglas ligt. Gelet op de toenemende complexiteit van het werk wordt het steeds belangrijker om de uitvoering professioneel georganiseerd te hebben. Het verder uitbouwen van specialistische kennis en expertise is cruciaal om deze opgaven aan te kunnen. Het vraagt bovendien om actieve samenwerking met de deelnemers en andere partijen.
|
Risico's |
Ten behoeve van de Ontwerpbegroting 2025 en jaarrekening 2023 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.105.000 bedraagt.
De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2023 € 1.200.000. Dat is meer dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Vandaar dat de deelnemers geen ODZOB-risico’s in hun eigen financiële buffers hoeven af te dekken. |
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024 |
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€ 0 |
€ 2.217 |
€ 2.466 |
€ 7.295 |
€ 7.145 |
|
Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink
Visie/doel |
Het verschil in de dienstverlening van Blink vergeleken met de laatste begrotingswijziging 2023 is minimaal. Wijzigingen die zijn aangebracht hebben zowel organisatorisch als financieel geen nog doorslag gevende impact. De belangrijkste aanpassingen zijn het veranderen van de productmix voor de reiniging bij onkruid, manuren herijking op basis van de laatste realisatie en het nog beter voldoen aan de Arbonormen die gaan over de maximale belasting van beladers. Het verplicht – wettelijk verzelfstandigen van Blink zonder de private partner PreZero geeft de mogelijkheid om Blink te ontwikkelen tot een strategische beleidspartner voor de deelnemers om de doelen op het gebied van Circulair Economie (in 2030 50%, in 2050 volledig circulair’ |
Taken |
Blink is belast met taken op het terrein van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind-)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijk afval, gladheidsbestrijding en reiniging van de openbare ruimte die bij wet aan de gemeenten zijn opgedragen, dan wel voortvloeien uit de aan de gemeenten op grond van de Gemeentewet toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding op het terrein van het milieu, zoals benoemd in de Wet milieubeheer. |
Deelnemende partijen |
De gemeenten Helmond, Deurne, Nuenen, Gemert-Bakel, Someren, Asten, Laarbeek, Son en Breugel en Heeze-Leende en de private partij PreZero. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen. |
Vestigingsplaats |
Helmond |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 1.037 |
€ 1.046 |
€ 1.064 |
€ 1.088 |
|
Ontwikkelingen |
Blink wordt naast uitvoerder meer en meer kennisplatform, initiator en verbinder, projectgenerator en communicator om daarmee de doelstellingen van de gemeenten naar een meer circulaire economie mede vorm te geven. |
Risico’s |
Blink beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De opzet van Blink als gemeenschappelijke regeling, is dat risico’s opgevangen worden door de deelnemende gemeenten in de jaarlijkse reguliere exploitatie en niet door Blink zelf. |
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024 |
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€ 0 |
Niet van toepassing, risico’s worden opgevangen door deelnemende gemeenten. |
Niet van toepassing, risico’s worden opgevangen door deelnemende gemeenten. |
n.n.b. |
n.n.b. |
|
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Visie/doel |
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). |
Taken |
De dienstverlening van de GGD betreft gezondheid, preventie en snelle interventie. Taken die hieronder vallen zijn:
- Infectieziektebestrijding (incl. TBC bestrijding, SOA-bestrijding, reizigerszorg en hygiënezorg)
- Medische milieukunde
- Toezichthoudende taken (o.a. kinderopvang, WMO)
- Jeugdgezondheidszorg 0–18 jaar
- Onderzoek en beleidsadvisering
- Gezondheidsbevordering
- Ambulancezorg
|
Deelnemende partijen |
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. |
Bestuurlijk belang |
In het dagelijks en algemeen bestuur van de GGD zijn de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGDbeleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het algemeen bestuur. Zowel het DB als het AB vergadert ca 5 keer per jaar. |
Vestigingsplaats |
Eindhoven |
Website |
www.ggdbzo.nl |
Financieel belang |
1,3 % De bijdrage aan de GGD bestaat uit een reguliere bijdrage op basis van een tarief per inwoner en een marktconforme tarieven voor de plustaken. |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 704 |
€ 719 |
€ 735 |
€ 752 |
|
Ontwikkelingen |
De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota en het meerjarenbeleidsplan van de GGD. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
- Effecten van Covid-19 op de volksgezondheid
- Het verkleinen van gezondheidsverschillen
- Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
- Bevorderen van een mentaal gezonde samenleving
- Een signalerende regionale functie in de openbare geestelijke gezondheidszorg
- De juiste ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen
|
Risico’s |
Jaarlijks wordt voor het bestuur, bij het aanbieden van de programmabegroting, een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld.
Nieuwe of toegenomen risico’s zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies
- Beveiligingsproblemen
- Stijging van salariskosten boven de indexering
- Meer werk en kosten op langere termijn door verslechterde algemene gezondheidssituatie van burgers
- Meer kosten en enorme impact op de werkzaamheden van GGD door D-corona,- M-Pox en Oekraïne crisis
|
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024 |
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€ 0 |
€ 3.935 |
€ 3.915 |
€ 27.932 |
€ 27.411 |
|
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
Visie/doel |
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. |
Taken |
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is verantwoordelijk voor:
- Het instellen en in stand houden van een brandweerorganisatie;
- Het instellen en in stand houden van een GHOR-organisatie;
- Het organiseren van de gemeenschappelijke meldkamer;
- Het adviseren over het voorkomen van branden, rampen en crises;
- Het opstellen van een risicoprofiel: een overzicht van de rampen en crises die een reële bedreiging zijn voor onze regio;
- Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing;
- Het aanschaffen en onderhouden van gemeenschappelijk materieel, zoals brandweerwagens.
|
Deelnemende partijen |
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. |
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken. |
Vestigingsplaats |
Eindhoven |
Financieel belang |
1.9 % |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 1.028 |
€ 1.028 |
€ 1.028 |
€ 1.028 |
|
Ontwikkelingen |
Samen voor veilig, Werken aan een weerbare samenleving en Toekomstbestendige organisatie. |
Risico’s |
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt. Tevens zijn kans en impact van enkele risico lastig om in te schatten. In het uiterste geval zal VRBZO terugvallen op de gemeenten om de kosten te dekken. |
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024 |
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€0 |
€ 2.167 |
€ 4.049 |
€40.926 |
€ 38.549 |
|
Ergon - Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE)
Visie/doel |
Ergonbedrijven is het uitvoeringsorgaan van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE). Ergon ziet het als haar missie om 80% van de werkzoekenden die bij Ergon starten, binnen zes maanden aan betaald werk te helpen. Ergon stimuleert mensen om het uiterste uit zichzelf te halen, door inzicht te geven in de eigen mogelijkheden, door te groeien in werk- en vakvaardigheden en door te helpen passend werk te vinden. En als mensen aan het werk zijn, begeleidt Ergon ze op inhoudelijk en sociaal vlak. Samen met haar partners helpt Ergon mensen naar, aan en in werk.
Binnen de gemeenschappelijke regeling zijn de volgende rechtspersonen aanwezig:
- Stichting Bevordering Werkgelegenheid Sociale Werkvoorziening (BWSW) te Eindhoven;
- Stichting Werkgelegenheid Arbeid (WGA)
- EB Holding BV te Eindhoven met diverse deelnemingen
|
Taken |
Onder de participatiewet voert de GRWRE de WSW, de loonkostensubsidie en beschut werken uit. Daarnaast voert de GRWRE andere vormen van gesubsidieerde arbeid en (onderdelen van) re-integratie-trajecten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uit. |
Deelnemende partijen |
De gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De gemeente Geldrop-Mierlo heeft een inkooprelatie (geen deelnemer). |
Bestuurlijk belang |
Het college is met de wethouder Werk & Inkomen en de wethouder WMO/Welzijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van Ergon. De Wethouder Werk & Inkomen maakt tevens deel uit van het dagelijks bestuur. |
Vestigingsplaats |
Eindhoven |
Financieel belang |
De middelen die de gemeente Heeze-Leende van het rijk ontvangt voor de uitvoering van WSW-taken worden doorbetaald naar Ergon. Hiernaast wordt een jaarlijkse vergoeding betaald voor de begeleiding van inwoners die werken met een loonkostensubsidie. Ook draagt de gemeente Heeze-Leende bij aan de kosten van het Participatiebedrijf. |
Bijdrage gemeente (bedragen x € 1.000) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
€ 1.597 |
€ 1.632 |
€ 1.666 |
€ 1.696 |
|
Ontwikkelingen |
Strategische koers: Een weg naar Werk. Optimalisering van de verbinding tussen Ergon en het participatiebedrijf. |
Risico’s |
In de begroting van de Ergon 2025 bedraagt het weerstandsvermogen 11 miljoen. Dit vermogen dient om risico’s financieel op te vangen. Het benodigde weerstandsvermogen van € 13,8 miljoen wordt nog niet gehaald. Rekening houdend met kans en impact van de risico’s is de vastgestelde hoogte van het weerstandsvermogen afdoende. |
Financiële informatie (bedragen x € 1.000) |
Resultaat 2025 (geprognosticeerd) |
Eigen vermogen per 31-12-2024 |
Eigen vermogen per 31-12-2025 |
Vreemd vermogen per 31-12-2024 |
Vreemd vermogen per 31-12-2025 |
€ 0 |
n.n.b. |
n.n.b. |
n.n.b. |
n.n.b. |
|