Paragraaf verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Heeze-Leende heeft bestuurlijke en financiële belangen in een aantal verbonden partijen, die beleid ontwikkelen en of beleid uitvoeren voor de gemeente. Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang heeft.
Een verbonden partij is één van de drie mogelijkheden waarmee de gemeente haar taken uitvoert (of laat uitvoeren) om haar doelstellingen te realiseren: door een eigen dienst, door een commerciële partij of door een verbonden partij. Een verbonden partij kan onder andere zijn een deelneming in een vennootschap, een gemeenschappelijke regeling, een stichting, een vereniging of een PPS (Publieke Private Samenwerking).

Totaal financiële bijdragen aan verbonden partijen

Terug naar navigatie - Totaal financiële bijdragen aan verbonden partijen

De totaal begrote bijdrage aan de verbonden partijen in 2025 is ruim € 10.5 miljoen. In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de bedragen zoals ze zijn opgenomen in de begroting 2025-2028 van de verbonden partijen. 

Tabel 9.0 Verbonden partijen

Bedragen * € 1.000

Verbonden partij Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Samenwerkingsverband A2 gemeenten 5.738 4.483 5.336 5.298 5.257 5.255
Metropoolregio Eindhoven (MRE) 236 241 273 273 273 273
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) 499 604 616 616 616 616
Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink 977 932 1.037 1.046 1.064 1.088
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD) 627 647 704 719 735 752
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) 983 991 1.028 1.028 1.028 1.028
Ergon – Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven 1.453 1.258 1.597 1.632 1.666 1.696
Totaal 10.513 9.156 10.591 10.612 10.639 10.708

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

Omschrijving (toelichting)

Samenwerkingsverband A2 gemeenten

Visie/doel Doelstelling van de samenwerking is het verbeteren van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid, het borgen van de continuïteit en vermindering van de kosten.
Taken De Samenwerking A2 gemeenten behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemers op de gebieden van werk en inkomen en bedrijfsvoering.
Deelnemende partijen De gemeenten Heeze-Leende, Cranendonck en Valkenswaard.
Bestuurlijk belang Het college is lid van het bestuur.
Vestigingsplaats Heeze-Leende
Financieel belang 22%
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 5.336 € 5.298 € 5.257 € 5.255
Ontwikkelingen Zie paragraaf Bedrijfsvoering
Risico's Zoals in de gemeenschappelijke regeling is aangegeven ligt het financiële risico bij de deelnemende gemeenten. Jaarlijks wordt het financiële resultaat van de GRSA2 met de gemeenten verrekend. Via de Berap van de GRSA2 wordt jaarlijks een zo goed mogelijke voorspelling van dit resultaat gegeven, zodat dit bedrag opgenomen kan worden in de P&C cyclus van de deelnemende gemeenten. 
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat 2025
(geprognosticeerd)

Eigen vermogen per 31-12-2024

Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€ 0 € 349 € 349 € 4.956 € 4.956

 

Metropoolregio Eindhoven (MRE)

Visie/doel  De 21 gemeenten in de Regio Eindhoven zetten zich op bepaalde terreinen van economie, energietransitie, transitie landelijk gebied en mobiliteit gezamenlijk in voor hun inwoners. Doel is het handhaven en uitbouwen van ons uniek economisch profiel. 
Taken De gemeenten in de Regio Eindhoven zetten zich op bepaalde terreinen van economie, energietransitie, transitie landelijk gebied en mobiliteit gezamenlijk in voor hun inwoners.
Deelnemende partijen  De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofstukken 4 en verder van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehouders overleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut.
Vestigingsplaats Eindhoven
Financieel belang Het MRE rekent met een inwonerbijdrage voor Metropoolregio Eindhoven en het Regionaal Historisch Centrum (RHCe). 
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 273 € 273 € 273 € 273
Ontwikkelingen MRE sluit aan bij de Brainportagenda. Door economische groei kan brede welvaartsontwikkeling op een duurzame wijze geconsolideerd en uitgebouwd worden. Samen worden opgaven voor de lange termijn in het belang van de 21 samenwerkende gemeenten én de regio als een geheel verkend en geagendeerd. MRE heeft een reeks urgente opgaven om de economische en maatschappelijke doelen en ambities expliciet te ondersteunen. Hierbij wordt gefocust op de thema’s Economie, Transitie landelijk gebied, Energietransitie, Mobiliteit, Samenwerking en regionale strategie en Landgoed Gulbergen.
Risico’s Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is onvoldoende om deze risico’s af te dekken.
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat 2025
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€ 0 € 12.334 € 11.984 € 14.737 € 14.503

 

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)

Visie/doel De omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Taken Om dit doel te bereiken voert de ODZOB de wettelijke VTH-taken uit voor de deelnemers. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectief programma op het gebied van de fysieke leefomgeving. 
Deelnemende partijen De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant. 
Bestuurlijk belang Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In hoofdstuk drie van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. Daar is tevens geregeld dat het Algemeen Bestuur commissies van advies kan instellen ten behoeve van de uitvoering van de hem opgedragen taken dan wel ten behoeve van advies aan het Dagelijks Bestuur. 
Vestigingsplaats Eindhoven
Financieel belang 1,97 %
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 616 € 616 € 616 € 616
Ontwikkelingen

Maatschappelijke ontwikkelingen vragen in steeds grotere mate om optimale dienstverlening en transparantie. De risico’s zijn groot, terwijl het handelen van overheidsorganisaties onder een vergrootglas ligt. Gelet op de toenemende complexiteit van het werk wordt het steeds belangrijker om de uitvoering professioneel georganiseerd te hebben. Het verder uitbouwen van specialistische kennis en expertise is cruciaal om deze opgaven aan te kunnen. Het vraagt bovendien om actieve samenwerking met de deelnemers en andere partijen.

Risico's

Ten behoeve van de Ontwerpbegroting 2025 en jaarrekening 2023 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.105.000 bedraagt.  

De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2023 € 1.200.000. Dat is meer dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Vandaar dat de deelnemers geen ODZOB-risico’s in hun eigen financiële buffers hoeven af te dekken. 
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat 2025
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€ 0 € 2.217 € 2.466 € 7.295 € 7.145

 

Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink

Visie/doel Het verschil in de dienstverlening van Blink vergeleken met de laatste begrotingswijziging 2023 is minimaal. Wijzigingen die zijn aangebracht hebben zowel organisatorisch als financieel geen nog doorslag gevende impact. De belangrijkste aanpassingen zijn het veranderen van de productmix voor de reiniging bij onkruid, manuren herijking op basis van de laatste realisatie en het nog beter voldoen aan de Arbonormen die gaan over de maximale belasting van beladers. Het verplicht – wettelijk verzelfstandigen van Blink zonder de private partner PreZero geeft de mogelijkheid om Blink te ontwikkelen tot een strategische beleidspartner voor de deelnemers om de doelen op het gebied van Circulair Economie (in 2030 50%, in 2050 volledig circulair’
Taken Blink is belast met taken op het terrein van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind-)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijk afval, gladheidsbestrijding en reiniging van de openbare ruimte die bij wet aan de gemeenten zijn opgedragen, dan wel voortvloeien uit de aan de gemeenten op grond van de Gemeentewet toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding op het terrein van het milieu, zoals benoemd in de Wet milieubeheer. 
Deelnemende partijen De gemeenten Helmond, Deurne, Nuenen, Gemert-Bakel, Someren, Asten, Laarbeek, Son en Breugel en Heeze-Leende en de private partij PreZero.
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen.
Vestigingsplaats Helmond
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 1.037 € 1.046 € 1.064 € 1.088
Ontwikkelingen Blink wordt naast uitvoerder meer en meer kennisplatform, initiator en verbinder, projectgenerator en communicator om daarmee de doelstellingen van de gemeenten naar een meer circulaire economie mede vorm te geven.
Risico’s Blink beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De opzet van Blink als gemeenschappelijke regeling, is dat risico’s opgevangen worden door de deelnemende gemeenten in de jaarlijkse reguliere exploitatie en niet door Blink zelf.
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat 2025
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€ 0 Niet van toepassing, risico’s worden
opgevangen door deelnemende gemeenten.
Niet van toepassing, risico’s worden
opgevangen door deelnemende gemeenten.
n.n.b. n.n.b.

 

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)

Visie/doel  De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Taken

De dienstverlening van de GGD betreft gezondheid, preventie en snelle interventie. Taken die hieronder vallen zijn: 

  • Infectieziektebestrijding (incl. TBC bestrijding, SOA-bestrijding, reizigerszorg en hygiënezorg)
  • Medische milieukunde
  • Toezichthoudende taken (o.a. kinderopvang, WMO)
  • Jeugdgezondheidszorg 0–18 jaar
  • Onderzoek en beleidsadvisering 
  • Gezondheidsbevordering
  • Ambulancezorg
Deelnemende partijen De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. 
Bestuurlijk belang In het dagelijks en algemeen bestuur van de GGD zijn de deelnemende gemeenten vertegenwoordigd. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGDbeleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het algemeen bestuur. Zowel het DB als het AB vergadert ca 5 keer per jaar.
Vestigingsplaats Eindhoven
Website www.ggdbzo.nl
Financieel belang 1,3 %
De bijdrage aan de GGD bestaat uit een reguliere bijdrage op basis van een tarief per inwoner en een marktconforme tarieven voor de plustaken.
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 704 € 719 € 735 € 752
Ontwikkelingen

De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota en het meerjarenbeleidsplan van de GGD. De belangrijkste ontwikkelingen zijn: 

  • Effecten van Covid-19 op de volksgezondheid 
  • Het verkleinen van gezondheidsverschillen 
  • Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving 
  • Bevorderen van een mentaal gezonde samenleving 
  • Een signalerende regionale functie in de openbare geestelijke gezondheidszorg 
  • De juiste ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen
 Risico’s

Jaarlijks wordt voor het bestuur, bij het aanbieden van de programmabegroting, een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld.  

Nieuwe of toegenomen risico’s zijn: 

  • Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies 
  • Beveiligingsproblemen 
  • Stijging van salariskosten boven de indexering 
  • Meer werk en kosten op langere termijn door verslechterde algemene gezondheidssituatie van burgers 
  • Meer kosten en enorme impact op de werkzaamheden van GGD door D-corona,- M-Pox en Oekraïne crisis 
 Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
 
Resultaat 2025
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€ 0 € 3.935 € 3.915 € 27.932 € 27.411

 

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Visie/doel Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden.  
VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. 
Taken

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is verantwoordelijk voor: 

  • Het instellen en in stand houden van een brandweerorganisatie; 
  • Het instellen en in stand houden van een GHOR-organisatie; 
  • Het organiseren van de gemeenschappelijke meldkamer; 
  • Het adviseren over het voorkomen van branden, rampen en crises; 
  • Het opstellen van een risicoprofiel: een overzicht van de rampen en crises die een reële bedreiging zijn voor onze regio; 
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing; 
  • Het aanschaffen en onderhouden van gemeenschappelijk materieel, zoals brandweerwagens. 
Deelnemende partijen De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang  Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.   
Vestigingsplaats Eindhoven
Financieel belang 1.9 %
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 1.028 € 1.028 € 1.028 € 1.028
Ontwikkelingen Samen voor veilig, Werken aan een weerbare samenleving en Toekomstbestendige organisatie.
Risico’s In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. De omvang van de algemene reserve is 
onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt. Tevens zijn kans en impact van enkele risico lastig om in te schatten. In het uiterste geval zal VRBZO terugvallen op de gemeenten om de kosten te dekken. 
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat 2025
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€0 € 2.167 € 4.049  €40.926 € 38.549

 

Ergon - Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE)

Visie/doel

Ergonbedrijven is het uitvoeringsorgaan van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE). Ergon ziet het als haar missie om 80% van de werkzoekenden die bij Ergon starten, binnen zes maanden aan betaald werk te helpen. Ergon stimuleert mensen om het uiterste uit zichzelf te halen, door inzicht te geven in de eigen mogelijkheden, door te groeien in werk- en vakvaardigheden en door te helpen passend werk te vinden. En als mensen aan het werk zijn, begeleidt Ergon ze op inhoudelijk en sociaal vlak. Samen met haar partners helpt Ergon mensen naar, aan en in werk. 


Binnen de gemeenschappelijke regeling zijn de volgende rechtspersonen aanwezig:

  • Stichting Bevordering Werkgelegenheid Sociale Werkvoorziening (BWSW) te Eindhoven;
  • Stichting Werkgelegenheid Arbeid (WGA)
  • EB Holding BV te Eindhoven met diverse deelnemingen
Taken Onder de participatiewet voert de GRWRE de WSW, de loonkostensubsidie en beschut werken uit. Daarnaast voert de GRWRE andere vormen van gesubsidieerde arbeid en (onderdelen van) re-integratie-trajecten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uit. 
Deelnemende partijen De gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De gemeente Geldrop-Mierlo heeft een inkooprelatie (geen deelnemer).
Bestuurlijk belang Het college is met de wethouder Werk & Inkomen en de wethouder WMO/Welzijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van Ergon. De Wethouder Werk & Inkomen maakt tevens deel uit van het dagelijks bestuur. 
Vestigingsplaats Eindhoven
Financieel belang De middelen die de gemeente Heeze-Leende van het rijk ontvangt voor de uitvoering van WSW-taken worden doorbetaald naar Ergon. Hiernaast wordt een jaarlijkse vergoeding betaald voor de begeleiding van inwoners die werken met een loonkostensubsidie. Ook draagt de gemeente Heeze-Leende bij aan de kosten van het Participatiebedrijf. 
Bijdrage gemeente
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
€ 1.597 € 1.632 € 1.666 € 1.696
Ontwikkelingen Strategische koers: Een weg naar Werk. Optimalisering van de verbinding tussen Ergon en het participatiebedrijf. 
Risico’s In de begroting van de Ergon 2025 bedraagt het weerstandsvermogen 11 miljoen. Dit vermogen dient om risico’s financieel op te vangen. Het benodigde weerstandsvermogen 
van € 13,8 miljoen wordt nog niet gehaald. Rekening houdend met kans en impact van de risico’s is de vastgestelde hoogte van het weerstandsvermogen afdoende.
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat  
2025 
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
€ 0 n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - Vennootschappen en coöperaties

Omschrijving (toelichting)

De Bulders Woningbouw B.V.

Visie/doel De vennootschap heeft als doel het als beherend vennoot deelnemen in en het besturen van De Bulders Woningbouw C.V. 
Taken Het voorzien in de financieringsbehoefte van De Bulders Woningbouw C.V., het beheren van en beschikken over alle soorten goederen en het stellen van zekerheden. Het sluiten van overeenkomsten en zich voor De Bulders Woningbouw C.V. verbinden. 
Deelnemende partijen Gemeente Heeze
Bestuurlijk belang De wethouder vertegenwoordigt de gemeente Heeze-Leende als aandeelhouder in De Bulders Woningbouw B.V.
Vestigingsplaats Heeze
Financieel belang 100% rechtstreeks belang. 
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 90.000. Hiervan is € 18.000 geplaatst. Dit is door de aandeelhouders volgestort (ieder € 9.000). 
Ontwikkelingen -
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat  
2025 
(geprognosticeerd) 
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

 

De Bulders Woningbouw C.V.

Visie/doel en taken De Bulders Woningbouw C.V. heeft ten doel de integrale voorbereiding, ontwikkeling en het (doen) realiseren van de aanleg van de Randweg, en de realisatie van woningbouw in drie fasen gelegen in plangebied ‘De Bulders’. 
Deelnemende partijen De Bulders Woningbouw B.V. als enig beherend vennoot. De gemeente als commanditaire vennoot.
Bestuurlijk belang

De C.V. wordt bestuurd door De Bulders Woningbouw B.V.


In de raad van vennoten wordt deelgenomen door de burgemeester van de gemeente Heeze-Leende.

 

Vestigingsplaats Heeze
Financieel belang 50% via Gemeente Heeze-Leende (49,5% direct en 0,5% via De Bulders Woningbouw B.V.) en 50% rechtstreeks. 
In De Bulders Woningbouw C.V. wordt deelgenomen door De Bulders Woningbouw B.V. voor € 20.000 en de gemeente Heeze-Leende, voor € 2.000.000. 
Ontwikkelingen -
Financiële informatie
(bedragen x € 1.000)
Resultaat  
2025 
(geprognosticeerd) 
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
n.n.b.  n.n.b.  n.n.b.  n.n.b.  n.n.b. 

 

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten

Visie/doel en taken BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. De deelneming kan dan ook als een duurzame belegging worden beschouwd. 
Deelnemende partijen De publieke sector in Nederland, zoals gemeenten, provincies en de Staat der Nederlanden. 
Bestuurlijk belang De vertegenwoordiger in de algemene vergadering van aandeelhouders is de wethouder Financiën. 
Vestigingsplaats Den Haag
Financieel belang De gemeente heeft 10.020 aandelen à € 2,50 BNG in haar bezit die voor de verkrijgingsprijs van € 22.734 onder financiële vaste activa staan gewaardeerd. Hiermee bezit de gemeente Heeze-Leende 0,01799% van de stemmen en bedraagt het aandeel in het vermogen en het dividend tevens 0,01799%. 
Financiële informatie
(bedragen x € miljoen)
Resultaat  
2025 
(geprognosticeerd)
Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
n.n.b.  n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

 

Brabant Water N.V.

Visie/doel en taken Brabant Water N.V. is het waterleidingbedrijf voor vrijwel geheel Noord-Brabant. De aandelen zijn in handen van de provincie Noord-Brabant en het overgrote deel van de gemeenten in het voorzieningsgebied. 
Deelnemende partijen De aandelen zijn in handen van de provincie Noord-Brabant en het overgrote deel van de gemeenten in het voorzieningsgebied.
Bestuurlijk belang De vertegenwoordiger in de algemene vergadering van aandeelhouders is de wethouder Water /Transitie Landelijk Gebied.
Vestigingsplaats ’s-Hertogenbosch
Financieel belang De gemeente heeft in haar bezit 14.074 aandelen tegen de nominale waarde van € 0,10 per aandeel. Hiermee bezit de gemeente Heeze-Leende 0,50% van de stemmen en bedraagt het aandeel in het vermogen en het dividend tevens 0,50%.Dit bezit staat op de balans onder financiële vaste activa opgenomen tegen de verkrijgingsprijs van € 1.407. 
Financiële informatie
(bedragen x € miljoen)
Resultaat 2025* Eigen vermogen per 31-12-2024 Eigen vermogen per 31-12-2025 Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen
per 31-12-2025
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

 

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingen

Omschrijving (toelichting)

Stichting Bureau Inkoop & Aanbestedingen Zuidoost Brabant

Visie/doel en taken Het streven binnen de inkooptrajecten naar maximale waarde voor de gemeente of publieke organisatie door het toepassen van maatschappelijk verantwoord inkopen binnen de inkooptrajecten. Dit bestaat uit het toepassen van Social return en Duurzaamheidscriteria en de toegang voor (regionaal) MKB tot overheidsopdrachten. Het streven binnen de gemeenten en haar gelieerde organisaties naar efficiency binnen de inkoopprocessen. 
Deelnemende partijen De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre. 
Bestuurlijk belang Het algemeen bestuur van de stichting bestaat uit een tweetal leden per deelnemende gemeente. Uit de leden van het algemeen bestuur is een dagelijks bestuur samengesteld. Dit bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en twee leden. De stichting kent een algemeen directeur.
Vestigingsplaats Oirschot
Financieel belang De entreegelden die als goodwill zijn betaald door gemeenten die later zijn aangesloten, worden tot het eigen vermogen van de stichting gerekend. Deze worden niet eerder dan bij liquidatie van de stichting aan de gemeenten terugbetaald. Het entreegeld voor de gemeente Heeze-Leende bedroeg € 10.833.

 

Stichting HSLnet

Visie/doel en taken Aanleg en in stand houden van een glasvezelnetwerk als nutsvoorziening voor de kernen en het buitengebied van Heeze-Leende. 
Deelnemende partijen Het juridische eigendom van het open glasvezelnetwerk is in handen van de Stichting HSLnet en het economische eigendom is in handen van Coöperatie HSLnet u.a., die is opgericht specifiek voor het beheer en de exploitatie van het netwerk.  
Bestuurlijk belang De gemeente heeft volledige zeggenschap in de Stichting en 1 van de 3 bestuursleden is (statutair) een wethouder van de gemeente Heeze-Leende. 
Vestigingsplaats Heeze-Leende
Financieel belang In het kader van de financiering van de aanleg van een glasvezelnetwerk is in 2016 een lening van € 5,2 miljoen verstrekt aan de Stichting HSLnet. De lening bedraagt eind 2025 nog € 2.925.000. 

 

Natuurgrenspark De Groote Heide

Visie/doel De BGTS (Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking) maakt de aanwezige natuur en recreatiemogelijkheden tot economische factoren van betekenis. De organisatie schept werkgelegenheid voor de regio, omdat de natuur van de Groote Heide kan functioneren als spin-off voor verblijfsaccommodaties, horeca en verdienmodellen voor toerisme.
Taken  
Deelnemende partijen De gemeenten Heeze-Leende, Pelt (B), Hamont-Achel (B), Cranendonck, Valkenswaard, Eindhoven. 
Bestuurlijk belang Het college is met een wethouder vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en Natuurgrenspark De Groote Heide.
Vestigingsplaats Valkenswaard
Financieel belang 6,7 %
Bijdrage  gemeente  Heeze
Leende (bedragen x € 1.000)
 
2024 2025
€ 44.400 € 44.400
 Ontwikkelingen De BGTS Groote Heide heeft onlangs een Europese Interreg. subsidie toegekend gekregen voor de periode 2024-2027. Hierbij is De Groote Heide niet alleen partner in de uitvoering van projecten, maar ook lead partner voor het totale partnership. Dit helpt om een volgende slag in de ontwikkeling te maken. 
 Risico’s De BGTS Groote Heide heeft een beperkt budget en beperkte eigen personeelsformatie waarmee de taken en doelen mee moeten worden gerealiseerd. De deelnemende gemeenten moeten ieder 2 x 0,3 fte menskracht leveren. Dat gebeurt niet altijd ofwel niet altijd met de juiste medewerkers waar qua kennisachtergrond en competenties behoefte aan is. 
De omvangrijke Interreg. subsidie vraagt om een goede beheerorganisatie voor deze opgave. Die is deels ingevuld met professionele inhuur en deels eigen bezetting. 
   
Resultaat  
2025* 
(geprognosticeerd) 
Eigen vermogen per
31-12-2024
Eigen vermogen per
31-12-2025
Vreemd vermogen
per 31-12-2024
Vreemd vermogen per 31-12-2025
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.