Met de herziening van de BBV zijn er nieuwe taakvelden ingesteld om gemeenten onderling beter te kunnen vergelijken. De programma-indeling is daarvoor minder goed geschikt omdat iedere gemeente vrij is in de keuze en benaming van programma’s. Daarom maakt een uniform overzicht van lasten en baten per taakveld onderdeel uit van de gemeentelijke begroting.
Tabel 14.0 Baten en lasten per taakveld BBV
Bedragen x € 1.000
Taakveld BBV | Baten 2025 | Lasten 2025 | Saldo 2025 | Baten 2026 | Lasten 2026 | Saldo 2026 | Baten 2027 | Lasten 2027 | Saldo 2027 | Baten 2028 | Lasten 2028 | Saldo 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 - Bestuur en ondersteuning | 37.820 | -12.605 | 25.215 | 36.216 | -11.470 | 24.746 | 36.390 | -11.420 | 24.970 | 37.251 | -11.400 | 25.851 | |
0.1 | Bestuur | -2.034 | -2.034 | -2.089 | -2.089 | -2.154 | -2.154 | -2.214 | -2.214 | ||||
0.10 | Mutaties reserves | 2.872 | -1.358 | 1.514 | 1.541 | -104 | 1.437 | 516 | -211 | 305 | 376 | -65 | 311 |
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | ||||||||||||
0.2 | Burgerzaken | 175 | -866 | -691 | 179 | -932 | -753 | 183 | -965 | -782 | 187 | -999 | -812 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -44 | -44 | -63 | -63 | -64 | -64 | -64 | -64 | ||||
0.4 | Overhead | 28 | -8.083 | -8.055 | 28 | -8.116 | -8.088 | 28 | -7.944 | -7.916 | 28 | -8.032 | -8.004 |
0.5 | Treasury | 86 | -74 | 12 | 81 | -16 | 65 | 76 | 69 | 145 | 76 | 129 | 205 |
0.61 | OZB woningen | 3.337 | -28 | 3.309 | 3.437 | -29 | 3.408 | 3.506 | -30 | 3.477 | 3.576 | -30 | 3.546 |
0.62 | OZB niet-woningen | 1.400 | 1.400 | 1.442 | 1.442 | 1.471 | 1.471 | 1.501 | 1.501 | ||||
0.64 | Belastingen overig | 11 | 11 | 11 | 11 | 12 | 12 | 12 | 12 | ||||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 29.910 | 29.910 | 29.496 | 29.496 | 30.597 | 30.597 | 31.495 | 31.495 | ||||
0.8 | Overige baten en lasten | -72 | -72 | -74 | -74 | -75 | -75 | -77 | -77 | ||||
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | -47 | -47 | -47 | -47 | -47 | -47 | -47 | -47 | ||||
1 - Veiligheid | 338 | -2.002 | -1.664 | 340 | -1.952 | -1.612 | 343 | -1.969 | -1.626 | 351 | -1.985 | -1.634 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 175 | -1.247 | -1.072 | 177 | -1.249 | -1.071 | 180 | -1.269 | -1.089 | 184 | -1.271 | -1.087 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 163 | -755 | -592 | 163 | -703 | -540 | 163 | -700 | -537 | 166 | -714 | -548 |
2 - Verkeer, vervoer en waterstaat | 102 | -2.869 | -2.767 | 103 | -2.879 | -2.776 | 104 | -3.105 | -3.001 | 73 | -3.348 | -3.275 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | 102 | -2.853 | -2.751 | 103 | -2.863 | -2.760 | 104 | -3.089 | -2.985 | 73 | -3.331 | -3.259 |
2.5 | Openbaar vervoer | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | ||||
3 - Economie | 462 | -519 | -56 | 466 | -519 | -52 | 467 | -530 | -62 | 475 | -541 | -65 | |
3.1 | Economische ontwikkeling | -75 | -75 | -78 | -78 | -81 | -81 | -84 | -84 | ||||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||||||||||||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 35 | -119 | -84 | 35 | -122 | -87 | 36 | -126 | -90 | 37 | -130 | -93 |
3.4 | Economische promotie | 428 | -324 | 103 | 431 | -318 | 113 | 431 | -323 | 109 | 439 | -327 | 112 |
4 - Onderwijs | 446 | -1.783 | -1.338 | 425 | -1.820 | -1.395 | 348 | -1.818 | -1.469 | 354 | -2.026 | -1.672 | |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 99 | -808 | -709 | 101 | -842 | -741 | 104 | -901 | -798 | 107 | -1.090 | -984 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 347 | -976 | -629 | 324 | -978 | -654 | 245 | -916 | -672 | 247 | -935 | -688 |
5 - Sport, cultuur en recreatie | 358 | -3.384 | -3.026 | 249 | -3.433 | -3.184 | 184 | -3.444 | -3.260 | 187 | -3.510 | -3.323 | |
5.1 | Sportbeleid en activering | 74 | -173 | -99 | 69 | -172 | -102 | -105 | -105 | -109 | -109 | ||
5.2 | Sportaccommodaties | 133 | -1.103 | -970 | 137 | -1.287 | -1.149 | 141 | -1.323 | -1.182 | 144 | -1.339 | -1.195 |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -147 | -147 | -148 | -148 | -149 | -149 | -152 | -152 | ||||
5.4 | Musea | -76 | -76 | -76 | -76 | -76 | -76 | -76 | -76 | ||||
5.5 | Cultureel erfgoed | 5 | -133 | -128 | 5 | -69 | -64 | 5 | -71 | -66 | 5 | -73 | -68 |
5.6 | Media | 126 | -432 | -306 | 16 | -324 | -308 | 16 | -325 | -310 | 16 | -326 | -311 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 21 | -1.320 | -1.300 | 21 | -1.357 | -1.336 | 22 | -1.394 | -1.372 | 22 | -1.435 | -1.412 |
6 - Sociaal Domein | 7.130 | -20.929 | -13.798 | 3.447 | -16.893 | -13.446 | 2.490 | -15.118 | -12.628 | 2.494 | -15.202 | -12.708 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 5.004 | -7.451 | -2.447 | 1.251 | -3.594 | -2.342 | 210 | -1.684 | -1.474 | 213 | -1.589 | -1.376 |
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 12 | -2.694 | -2.682 | -2.459 | -2.459 | -2.486 | -2.486 | -2.534 | -2.534 | |||
6.3 | Inkomensregelingen | 2.065 | -2.870 | -805 | 2.145 | -2.886 | -741 | 2.228 | -2.927 | -698 | 2.228 | -2.973 | -744 |
6.4 | WSW en beschut werk | -847 | -847 | -864 | -864 | -860 | -860 | -860 | -860 | ||||
6.5 | Arbeidsparticipatie | -482 | -482 | -492 | -492 | -499 | -499 | -487 | -487 | ||||
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 3 | -500 | -497 | 3 | -510 | -507 | 3 | -521 | -518 | 3 | -533 | -530 |
6.71a | Hulp bij het huishouden (WMO) | -1.557 | -1.557 | -1.498 | -1.498 | -1.504 | -1.504 | -1.512 | -1.512 | ||||
6.71b | Begeleiding (WMO) | -920 | -920 | -928 | -928 | -918 | -918 | -938 | -938 | ||||
6.71c | Dagbesteding (WMO) | -495 | -495 | -497 | -497 | -500 | -500 | -503 | -503 | ||||
6.71d | Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 47 | -16 | 31 | 48 | -17 | 31 | 49 | -17 | 32 | 50 | -17 | 33 |
6.72a | Jeugdhulp begeleiding | -951 | -951 | -928 | -928 | -929 | -929 | -930 | -930 | ||||
6.72b | Jeugdhulp behandeling | -655 | -655 | -686 | -686 | -723 | -723 | -756 | -756 | ||||
6.72c | Jeugdhulp dagbesteding | 6 | 6 | -18 | -18 | -18 | -18 | -18 | -18 | ||||
6.73a | Pleegzorg | -122 | -122 | -122 | -122 | -123 | -123 | -125 | -125 | ||||
6.73c | Jeugdhulp met verblijf overig | -324 | -324 | -325 | -325 | -326 | -326 | -327 | -327 | ||||
6.74a | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -252 | -252 | -253 | -253 | -254 | -254 | -255 | -255 | ||||
6.74b | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -498 | -498 | -508 | -508 | -517 | -517 | -527 | -527 | ||||
6.74c | Gesloten plaatsing | -131 | -131 | -130 | -130 | -128 | -128 | -131 | -131 | ||||
6.82a | Jeugdbescherming | -131 | -131 | -140 | -140 | -144 | -144 | -146 | -146 | ||||
6.82b | Jeugdreclassering | -39 | -39 | -40 | -40 | -40 | -40 | -40 | -40 | ||||
7 - Volksgezondheid en milieu | 6.012 | -6.497 | -486 | 5.535 | -6.054 | -519 | 5.492 | -6.085 | -593 | 5.599 | -6.228 | -628 | |
7.1 | Volksgezondheid | 78 | -919 | -841 | 50 | -910 | -860 | -890 | -890 | -910 | -910 | ||
7.2 | Riolering | 3.071 | -2.506 | 566 | 2.953 | -2.381 | 572 | 2.914 | -2.345 | 569 | 2.975 | -2.439 | 536 |
7.3 | Afval | 2.045 | -1.692 | 353 | 2.090 | -1.730 | 359 | 2.135 | -1.796 | 339 | 2.182 | -1.802 | 380 |
7.4 | Milieubeheer | 815 | -1.377 | -562 | 440 | -1.031 | -590 | 440 | -1.051 | -611 | 440 | -1.076 | -635 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 2 | -3 | -1 | 2 | -2 | 2 | -2 | 2 | -1 | 1 | ||
8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 605 | -2.639 | -2.034 | 645 | -2.928 | -2.283 | 406 | -2.485 | -2.079 | 377 | -2.553 | -2.176 | |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 43 | -444 | -401 | 44 | -569 | -525 | 45 | -394 | -349 | 46 | -408 | -362 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 85 | -31 | 54 | 65 | -32 | 33 | 35 | -33 | 2 | 5 | -34 | -30 |
8.3 | Wonen en bouwen | 477 | -2.165 | -1.687 | 536 | -2.327 | -1.791 | 327 | -2.058 | -1.732 | 327 | -2.111 | -1.784 |
Totaal | 53.273 | -53.228 | 45 | 47.426 | -47.947 | -521 | 46.224 | -45.974 | 251 | 47.161 | -46.791 | 371 |