Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2025
    1. Blz. 2 Begroting 2025
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemeen
        1. Blz. 5 Aanbieding programmabegroting 2025
          1. Blz. 6 Aanbieding programmabegroting 2025
        2. Blz. 7 Inleiding financieel
          1. Blz. 8 Verwachte omzetting specifieke uitkeringen naar algemene uitkering
          2. Blz. 9 Baten, lasten, investeringen
          3. Blz. 10 Verhogen van de voorspelbaarheid
        3. Blz. 11 Leeswijzer
          1. Blz. 12 Leeswijzer
        4. Blz. 13 Financieel perspectief 2025-2028
          1. Blz. 14 Financieel perspectief 2025-2028
          2. Blz. 15 Toelichting op hoofdlijnen
      2. Blz. 16 Programma 1: Dienstverlening en bestuur
        1. Blz. 17 Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)
        2. Blz. 18 1.1 Bestuur
          1. Blz. 19 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 20 Een verrassende en klantvriendelijke dienstverlening
              1. Blz. 21 De ervaring van de inwoners regelmatig te meten en mee te nemen in de doorontwikkeling. De bevindingen vanuit het ervaringsonderzoek inwoners 2023/2024 oppakken en vertalen in verbeteracties.
              2. Blz. 22 Inzet van de podcastserie om de inwoners meer duidelijkheid te geven waar de gemeente voor staat en wat die kan betekenen voor hen.
              3. Blz. 23 Onze processen daar waar nodig te optimaliseren.
              4. Blz. 24 Verder uitvoeren van het plan om de websites en applicaties digitaal toegankelijk te maken, door de organisatie te trainen, de opgedane kennis te blijven borgen en daarmee een bewustwording van de organisatie tot stand te brengen.
              5. Blz. 25 Wij willen bereiken dat onze gegevens kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar zijn en blijven, waarbij wordt voldaan aan de gestelde kwaliteitseisen van het ministerie.
              6. Blz. 26 Continueren van bestaand beleid voor de producten en diensten van burgerzaken.
              7. Blz. 27 Vanuit de kwaliteitsmonitor worden structureel de consistentiescontroles uitgevoerd. Eventuele inconsistenties moeten handmatig worden opgelost.
              8. Blz. 28 De actiepunten die voortkomen uit de zelfevaluatie BRP (Basisregistratie Personen) en PNIK (Paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten) van 2024 worden opgepakt in 2025.
              9. Blz. 29 De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor verg
            2. Blz. 30 Verbinding politiek en inwoners
              1. Blz. 31 De ideeën uit het raadsprogramma samen met de raad verder uitdiepen en een aantal daarvan in de praktijk brengen
              2. Blz. 32 In 2025: organiseren we de Dag voor de Democratie voor alle inwoners, in combinatie met de open dag van het hulpverlenersplein in Leende, met de nieuwe politiepost.
            3. Blz. 33 De raad faciliteren om zijn kader stellende en controlerende rol uit te voeren
              1. Blz. 34 Uitvoeren van het raadsprogramma en het college uitvoeringsprogramma zoals opgenomen in de meerjarige begroting.
              2. Blz. 35 De focus op soepele overgang van griffiewerkzaamheden vanwege personele wisselingen.
        3. Blz. 36 1.2 Samenwerking
          1. Blz. 37 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 38 Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven. Daarbij zijn communicatie, participatie en verbinding belangrijke thema’s
              1. Blz. 39 Participatie als vast onderdeel toevoegen aan processen en werkwijzen. Hiervoor voldoende tijd reserveren om inwoners te kunnen betrekken en de terugkoppeling naar de inwoners en andere partijen te regelen.
              2. Blz. 40 Informatievoorziening naar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties verbeteren.
            2. Blz. 41 Versterken sturing op samenwerking
              1. Blz. 42 Acteren op nieuwe taken voor de komende jaren gegeven de behoeftes van onze inwoners, de bestuurlijke ambities vanuit het raadsprogramma, de bestuurlijke visie 2030 en de onzekerheden van de toekomst.
              2. Blz. 43 Anticiperen en inzicht op de ontwikkelingen in de regio door strategisch te acteren in samenwerkingen.
              3. Blz. 44 Acteren op de schaalsprong die gaande is binnen de Metropoolregio Eindhoven en daarbij oog houden voor de brede welvaart door de benodigde (basis)voorzieningen op peil te houden.
        4. Blz. 45 1.3 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 De waardering van de subjectieve veiligheid door de inwoners van onze gemeente (gevoelsmatige veiligheid) en de objectieve veiligheid (harde cijfers) minimaal op hetzelfde niveau houden en waar mogelijk verbeteren.
              1. Blz. 48 Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026.
        5. Blz. 49 1.4 Burgerzaken
          1. Blz. 50 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 51 Inwoners kunnen hun stem uitbrengen.
              1. Blz. 52 Er worden geen verkiezingen in 2025 verwacht en om die reden is geen budget gereserveerd. In Q3 en Q4 2025 beginnen de voorbereidingen voor de gemeenteraadverkiezingen van 18 maart 2026.
        6. Blz. 53 1.5 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 54 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 55 Een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 56 Jaarlijks een meerjarenbegroting aanbieden waarbij minimaal het eerste begrotingsjaar reëel en structureel sluitend is of als dit niet lukt het laatste begrotingsjaar.
              2. Blz. 57 Een ratio weerstandvermogen van minimaal 1,5 (zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
              3. Blz. 58 Bij de begroting en de jaarrekening inzicht in de vijf verplichte financiële kengetallen (zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
            2. Blz. 59 Professionalisering
              1. Blz. 60 In samenspraak met GRSA2 en (een afvaardiging van) de raad (auditcommissie) onderzoeken hoe we de planning & control documenten verder kunnen verbeteren.
        7. Blz. 61 Investeringen (projecten) programma 1
          1. Blz. 62 Tabel 2.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten
        8. Blz. 63 Wat mag programma 1 kosten?
          1. Blz. 64 Wat mag programma 1 kosten?
          2. Blz. 65 Financiële impact
        9. Blz. 66 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 67 Algemene dekkingsmiddelen
        10. Blz. 68 Overhead
          1. Blz. 69 Overhead
        11. Blz. 70 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 71 Vennootschapsbelasting
        12. Blz. 72 Onvoorzien
          1. Blz. 73 Onvoorzien
      3. Blz. 74 Programma 2: Wonen, bedrijven en recreëren
        1. Blz. 75 Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)
        2. Blz. 76 2.1 Wonen en bouwen
          1. Blz. 77 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 78 Druk van de woningmarkt halen.
              1. Blz. 79 Het ontwikkelen van Deelgebied IV van de Bulders
              2. Blz. 80 Het ontwikkelen van betaalbare woningbouw in de Breedvennen
              3. Blz. 81 Optimaal faciliteren van ontwikkelingen Vogelshofje en Wilhelminapark.
              4. Blz. 82 Onderzoeken of er kansen liggen om woningen in de gemeente te realiseren voor specifieke doelgroepen.
              5. Blz. 83 Woningbouwinitiatieven die voldoen aan de woondeal ondersteunen.
              6. Blz. 84 We onderzoeken de mogelijkheden om de bestaande woningvoorraad beter te benutten.
            2. Blz. 85 Voldoende passende woningen in alle kernen voor de autonome groei en met behoud van het dorpse karakter en centrumverbinding.
              1. Blz. 86 Woningbouwstrategie in uitvoering nemen
              2. Blz. 87 Actief sturen op doelgroepgerichte bouw voor senioren, starters en bijzondere doelgroepen.
              3. Blz. 88 We volgen nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wetgeving zoals de Wet versterking van de regie op de Volkshuisvesting en we ondernemen indien nodig of wenselijk actie hierop.
              4. Blz. 89 Actieve(re) rol in grondverwerving en woningbouw. We gaan hiervoor een nieuwe nota Grondbeleid opstellen (2e helft jaar). De financiële consequenties zullen betrokken worden bij de kadernota 2026.
        3. Blz. 90 2.2 Openbare ruimte
          1. Blz. 91 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 92 Beleid en plannen voor een goede ontsluiting voor de fiets van kernen onderling en naar omliggende gemeentes.
              1. Blz. 93 Verbeteren fietspaden Leenderweg.
            2. Blz. 94 Bevorderen biodiversiteit in het buitengebied
              1. Blz. 95 De Stimuleringsregeling Landschap (STILA) en Ervenplus hebben tot doel de biodiversiteit in het buitengebied te vergroten.
            3. Blz. 96 Creëren van prettige en veilige leef- en verblijfsgebieden in de centra.
              1. Blz. 97 Herinrichten Jan Deckersstraat en Kapelstraat Heeze.
              2. Blz. 98 Er wordt gestart met het aanpassen van de lichtmasten naar LED verlichting.
              3. Blz. 99 Samen mee naar de A2.
              4. Blz. 100 Verharden Kloosterlaan na afronding procedures.
              5. Blz. 101 Reconstructie Ginderover/Somerenseweg binnen de bebouwde kom.
              6. Blz. 102 Aansluiting Somerenseweg - Industrieweg.
              7. Blz. 103 Verbinding Randweg - Poortmannen.
              8. Blz. 104 Quick wins toepassen.
            4. Blz. 105 Meer richten op vervoer per fiets en openbaar vervoer.
              1. Blz. 106 Aansluiten en realiseren regionale (door)fietsroute.
            5. Blz. 107 Verbeteren bereikbaarheid Brainportregio.
              1. Blz. 108 Het pakket korte-termijn-maatregelen A2 Randweg Eindhoven uitvoeren in samenwerking met het Rijk, de provincie, het bedrijfsleven en de andere MRE-gemeenten.
            6. Blz. 109 Verkeersveiligheid vergroten en verkeershinder beperken.
              1. Blz. 110 Snelheid wegen verlagen naar 30 km/u van Ginderover/ Somerenseweg binnen de bebouwde kom en Oudenmolen. Ook de wegen opnieuw inrichten als onderdeel van de reconstructie van deze wegen;
              2. Blz. 111 Monitoren van de effecten van de verkeersremmende maatregelen waaronder Geldropseweg
        4. Blz. 112 2.3 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 113 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 114 Een duurzamer en vitaler buitengebied op het gebied van voedselproductie, klimaatadaptatie, opwek energie, biodiversiteit en economie.
              1. Blz. 115 Uitvoeringgeven aan het toetsingskader initiatieven TLG.
              2. Blz. 116 Het borgen van de gebiedsvisie Paaldijk-Renheide in een Omgevingsplan.
              3. Blz. 117 In 2025 starten we binnen het deelstroomgebied van de Sterkselse Aa en binnen de GGA Strabrechtse Heide met het gebiedsproces omgeving Vlaamseweg.
              4. Blz. 118 Voorbereiden van de gebiedvisie Hazenhurk en omgeving, zo mogelijk in samenwerking met de ontwikkelmaatschappij Ruimte voor Ruimte.
              5. Blz. 119 Samen met provincie en Rijksoverheid agrariërs faciliteren en sturen om zo de keuze voor een verduurzaamde landbouw te stimuleren.
              6. Blz. 120 Verkabeling Nieuwe Hoeve.
              7. Blz. 121 Verdere implementatie Omgevingswet en vaststellen van Omgevingsplan Breedvennen.
              8. Blz. 122 Meedenken en faciliteren bij een nieuwe bestemming van de bedrijfslocatie van agrariërs die meedoen aan de landelijke beëindigingsregelingen veehouderij.
        5. Blz. 123 2.4 Milieu
          1. Blz. 124 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 125 Bodemtaken
              1. Blz. 126 Door natuurlijk verloop en complexiteit van de taak kunnen deze taken niet meer door de eigen organisatie worden uitgevoerd en wordt via inhuur bij de Omgevingsdienst invulling gegeven aan deze wettelijke taken.
            2. Blz. 127 Het tegen gaan en beperken van het veranderen van het klimaat en het beperken van de gevolgen van het veranderen van het klimaat voor de leefomgeving.
              1. Blz. 128 De duurzaamheidscampagne voortzetten met als doel een gedragsverandering teweegbrengen zodat inwoners en bedrijven aan de slag gaan met het verduurzamen van woningen en bedrijfspanden.
              2. Blz. 129 Starten met het aardgas loos maken van woningen en bedrijfspanden in gemeente Heeze-Leende.
              3. Blz. 130 Het bevorderen van duurzame mobiliteit door:
        6. Blz. 131 2.5 Afval / Grondstoffen
          1. Blz. 132 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 133 Beperking restafval tot 5% van de totale afvalstroom (cf. regionale afspraken).
              1. Blz. 134 In 2025 ligt de focus op continuering van de dienstverlening en service voor inwoners.
        7. Blz. 135 2.6 Water
          1. Blz. 136 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 137 Aanpak risicoplekken wateroverlast
              1. Blz. 138 In 2025 worden maatregelen uitgevoerd op de locaties Nieuwendijk, De Leuren en de Wever om te voorkomen dat wateroverlast ontstaat op betreffende locaties.
            2. Blz. 139 Doelmatig en efficiënt beheren van het rioolsysteem voor afvalwater en zorgen voor de inzameling en verwerking van hemelwater. Het beheren en onderhouden van de gemeentelijke sloten en beheer van het grondwater.
              1. Blz. 140 Het uitvoeren van het Plan Stedelijk Water (PSW) 2023-2027.
        8. Blz. 141 2.7 Economische zaken
          1. Blz. 142 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 143 Behouden en uitbreiden van de levendigheid in de centra.
              1. Blz. 144 Detailhandelsvisie opstellen samen met A2 gemeenten.
              2. Blz. 145 Faciliteren van voldoende gevarieerd winkel- en horeca-aanbod door:
            2. Blz. 146 Economische groei en vitaliteit in de gemeente bevorderen
              1. Blz. 147 Bevorderen van de samenwerking tussen de gemeente en het lokale bedrijfsleven.
              2. Blz. 148 Naar aanleiding van de resultaten van de inventarisatie van de behoeften voor centrummanagement, zullen we overgaan tot de uitvoering van een proefproject.
            3. Blz. 149 Faciliteren en uitbreiden van midden- en kleinbedrijf (MKB).
              1. Blz. 150 Naar verwachting worden de visie en programmering bedrijventerreinen in 2024 opgeleverd, zodat in 2025 met de uitvoering kan worden gestart.
              2. Blz. 151 Initiatieven voor bedrijfsverzamelgebouwen op geschikte locaties zo goed mogelijk ondersteunen, met oog voor de kansen die VAB-locaties kunnen bieden.
            4. Blz. 152 Versterken economische kracht in het landelijk gebied.
              1. Blz. 153 Het beleid voor nieuwe economische dragers in het landelijk gebied tot uitvoering brengen.
        9. Blz. 154 2.8 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 155 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 156 Aanleg skatebaan
              1. Blz. 157 In Q1 van 2025 wordt gestart met de aanleg van een skate-baan (pump- track) in Leende.
            2. Blz. 158 Een sterke toeristisch recreatieve sector die aansluit bij het groene karakter van onze gemeente en daarmee bijdraagt aan een aantrekkelijk woon- en werkklimaat.
              1. Blz. 159 Het aanleggen van een vlonderpad in de Bulders en het realiseren van een nieuwe fietsverbinding tussen bestaande fietsstructuur tussen Someren en Sterksel die het natuurgebied ontsluit.
        10. Blz. 160 Investeringen (projecten) programma 2
          1. Blz. 161 Tabel 3.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten
        11. Blz. 162 Wat mag programma 2 kosten?
          1. Blz. 163 Wat mag programma 2 kosten
          2. Blz. 164 Financiële impact
      4. Blz. 165 Programma 3: Samen leven en participeren
        1. Blz. 166 Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)
        2. Blz. 167 3.1 Onderwijs
          1. Blz. 168 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 169 Als gemeente betekenisvol zijn voor het onderwijs, passend bij de rol van de gemeente.
              1. Blz. 170 Samen met de onderwijspartners uitvoering geven aan de Lokaal Educatieve Agenda 2025 – 2028. Deze is in 2024 in gezamenlijkheid opgesteld.
              2. Blz. 171 Vanuit het onderwijsachterstandenbeleid, anderstalige leerlingen extra kansen bieden door middel van aanvullende ondersteuning op scholen.
              3. Blz. 172 Vanuit het onderwijsachterstandenbeleid voor- en vroegschoolse educatie en een peuterprogramma verzorgen.
            2. Blz. 173 Combinatiefunctionarissen breed inzetten in de samenleving.
              1. Blz. 174 Met betrekking tot de combinatiefunctionarissen sport in het onderwijs is een afbouwregeling vastgesteld die loopt tot en met december 2026.
            3. Blz. 175 Digitale vaardigheden ouderen/ volwassenen versterken zodat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. En laaggeletterde inwoners ondersteunen zodat zij mee kunnen doen in de samenleving.
              1. Blz. 176 Stimuleren en (mede) mogelijk maken dat diverse lokale organisaties waaronder de KBO, trainingen digitale vaardigheid aanbieden.
              2. Blz. 177 In 2025 willen we extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid binnen (jonge) gezinnen.
            4. Blz. 178 Inwoners blijven zich een leven lang ontwikkelen.
              1. Blz. 179 Ondersteunen en stimuleren van een leven lang leren van doelgroepen waar de gemeente een rol heeft. De bibliotheek heeft hierbinnen een sleutelrol.
              2. Blz. 180 Aanbieden van volwasseneducatie via Taalkracht voor inwoners, die meerderjarig zijn en niet inburgering plichtig, zodat zij hun basisvaardigheden kunnen verbeteren. Regionaal wordt dit vanuit de Wet Educatie Beroepsonderwijs-middelen gefinancierd.
            5. Blz. 181 Verduurzaming onderwijsaccommodaties.
              1. Blz. 182 Op basis van het onderzoek naar een toekomstbestendige huisvesting van de Dirk Heziusschool besluiten hoe we hier invulling aan gaan geven
              2. Blz. 183 Opstellen van een uitvoeringsprogramma voor het “Integrale Huisvesting Plan Onderwijs, Opvang en Zorg” (=IHP).
            6. Blz. 184 Voorkomen van voortijdig schoolverlaters (vsv) en het bieden van een kansrijke start.
              1. Blz. 185 Uitvoering geven aan het regionaal uitvoeringsprogramma Voortijdig School Verlaters (vsv)
        3. Blz. 186 3.2 Jeugd
          1. Blz. 187 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 188 Inzetten op versterken mentale gezondheid van jongeren.
              1. Blz. 189 Samen met het basisonderwijs en onze maatschappelijke partners richten we ons vanuit Opgroeikracht op een preventief aanbod gericht op het versterken van de weerbaarheid van groep 7/8 leerlingen.
              2. Blz. 190 Voor de jongeren van 14-23 jaar richten we ons vanuit Opgroeikracht op aansluitende inloopmogelijkheden in het jongerencentrum en werkt het jongerenwerk outreachend om de groep van jongeren die steun nodig hebben bij het volwassen worden.
              3. Blz. 191 Onze maatschappelijke partners bieden in de week van de mentale gezondheid, vanuit en gericht op de leefwereld van jongeren, een aanbod gericht op het versterken van de mentale kracht. Hierin heeft de gemeente een coördinerende rol.
            2. Blz. 192 Toegankelijke zorg voor inwoners.
              1. Blz. 193 Binnen de jeugdhulpregio Samen voor Jeugd uitvoering geven aan de Hervormingsagenda, Regiovisie en in samenhang met een grotere netwerkorganisatie ook het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming.
              2. Blz. 194 Vanuit Opgroeikracht in de samenwerkende keten van professionals werken we op basis van de vroege signalen aan een laagdrempelig en preventief aanbod van opvoed- en opgroei ondersteuningsaanbod voor onze inwoners.
              3. Blz. 195 Voor het programma Kansrijke Start geven we in de keten van professionals uitvoering aan het bevorderen van de gezondheids- ontwikkeling van zwangeren: Fit Zwanger.
              4. Blz. 196 De overeenkomst met Buurtgezinnen loopt tot medio 2025. We evalueren de inzet van Buurtgezinnen.
        4. Blz. 197 3.3 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 198 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 199 Digitale vaardigheden van inwoners versterken, zodat isolatie en een digitale tweedeling wordt voorkomen.
              1. Blz. 200 Digitale vaardigheden van ouderen/volwassenen versterken zodat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. Zie thema onderwijs.
            2. Blz. 201 Het voorkomen en verminderen van eenzaamheidsproblematiek.
              1. Blz. 202 Samen met inwoners uit alle kernen en maatschappelijke partners ontwikkelen we initiatieven die de nadruk leggen op ontmoeting in plaats van eenzaamheid.
            3. Blz. 203 Iedereen kan (blijven) meedoen.
              1. Blz. 204 Uitvoering geven aan de in 2024 vastgestelde inclusieagenda.
              2. Blz. 205 Versterken van de mentale en fysieke gezondheid van inwoners, via passende preventieve interventies in samenwerking met maatschappelijke organisaties:
              3. Blz. 206 Voor verschillende doelgroepen ontmoeting organiseren gericht op lotgenotencontact, advies en informatie zoals het geheugenhuis en bijeenkomsten voor (jonge) mantelzorgers.
              4. Blz. 207 In samenwerking met de KBO het organiseren van een vitaliteitsdag.
              5. Blz. 208 Continuering project Maak Rimpels waarin voor de doelgroep senioren het accent op stimuleren van vitaliteit, valpreventie en digitale vaardigheid ligt. Het streven is om in 2025 80 senioren te bereiken.
              6. Blz. 209 De uitvoering van de acties uit de Woonzorgvisie 2024-2028 worden meegenomen in het uitvoeringsplan sociaal domein.
            4. Blz. 210 Toegankelijke zorg voor inwoners.
              1. Blz. 211 Van beschermd wonen naar beschermd thuis.
            5. Blz. 212 Waardering en positionering van mantelzorgers.
              1. Blz. 213 Ondersteuning en facilitering van mantelzorgers, zoals aangegeven in het GALA - plan voor 2024:
        5. Blz. 214 3.4 Gezondheid
          1. Blz. 215 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 216 Bevorderen en stimuleren van een gezonde leefstijl.
              1. Blz. 217 Inwoners en maatschappelijke organisaties kunnen subsidie aanvragen voor initiatieven die een gezonde leefstijl bevorderen, zoals initiatieven gericht op mentale gezondheid en ontmoeting.
              2. Blz. 218 Onder voorbehoud van besluitvorming starten we met een tweejarige pilot met het platform Fitcoins van "It’s my life" voor specifieke doelgroepen, zoals zwangere vrouwen.
              3. Blz. 219 Door intensiever samen te werken met huisartsen, die vaak als eerste signalen opvangen, kunnen we meer inwoners bereiken en preventieve zorg en welzijnswerk dichter bij de gemeenschap brengen.
              4. Blz. 220 Naar aanleiding van het GALA- en IZA-akkoord worden huisartsen- praktijken steeds belangrijkere samenwerkingspartners binnen het sociaal domein.
            2. Blz. 221 Versterken van de inzet binnen het onderwijs op het hebben van een gezonde leefstijl van kinderen (voldoende beweging, gezonde voeding).
              1. Blz. 222 Samen met 5 kinderopvanglocaties en 5 basisscholen heeft de gemeente een 3-jarige samenwerking met stichting Het Bewegend Kind.
              2. Blz. 223 Via de GGD monitoren we de gezondheid van onze jeugdigen (zowel binnen als buiten school) en daar waar nodig sluiten we aan met preventieve programma’s om gezondheidsachterstanden voor te blijven.
        6. Blz. 224 3.5 Participatie
          1. Blz. 225 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 226 Bestaanszekerheid voor iedereen.
              1. Blz. 227 Regelingen, dienstverlening en activiteiten voor inkomensondersteuning worden gepromoot bij de doelgroep en externe partners.
            2. Blz. 228 Een inclusieve arbeidsmarkt: iedereen doet mee, naar eigen kracht en kunnen. Eenieder werkt (naar vermogen) en heeft de nodige middelen van bestaan.
              1. Blz. 229 Breed offensief geeft de gemeente meer mogelijkheden om arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren. Wij bieden (financiële) ondersteuning aan inwoners die niet zelfstandig werk kunnen vinden.
            3. Blz. 230 Iedere nieuwkomer een goede basis bieden zodat er een onafhankelijk toekomstperspectief is.
              1. Blz. 231 In 2025 bieden we een duaal traject aan waarbij leren en participeren wordt gecombineerd. De nieuwkomers worden begeleid in samenwerking met partners en periodiek monitoren we de voortgang.
        7. Blz. 232 3.6 Dorpshuizen
          1. Blz. 233 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 234 Versterken van ontmoeting, met dorpshuizen en de bibliotheek als spil en ruimte voor en faciliteren van eigen initiatieven van inwoners.
              1. Blz. 235 In 2025 gezamenlijk met de besturen dorpshuizen blijven werken aan de ontwikkeling van een bedrijfsvoering die een balans creëert tussen maatschappelijke meerwaarde en kosten.
        8. Blz. 236 3.7 Sport
          1. Blz. 237 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 238 Borgen/uitbreiden van faciliteiten in de kernen waar jong en oud kunnen bewegen (gezonde leefstijl) en elkaar kunnen ontmoeten.
              1. Blz. 239 Samenwerking met De Verschilmaker.
              2. Blz. 240 Het realiseren van een gemeenschappelijke accommodatie voor hockey- en voetbalvereniging (Plan Lambrek).
              3. Blz. 241 De bouw van gymzaal Weibossen afronden.
        9. Blz. 242 3.8 Cultuur
          1. Blz. 243 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 244 Versterken van samenhang, uitstraling en behoud van cultuurhistorische elementen, beeldbepalende objecten en waardevolle dorpsgezichten.
              1. Blz. 245 Vastleggen van cultureel erfgoed en hiermee controle krijgen over het behoud en instandhouding ervan;
              2. Blz. 246 Opstellen van cultuurhistorische & ruimtelijke visies van de dorpskernen van Leende, Sterksel, Leenderstrijp en omringende buurtschappen.
              3. Blz. 247 Actualiseren digitale erfgoedkaart uit 2012.
              4. Blz. 248 Opstellen beleidsnota Erfgoed met regels voor het uitvoeringsplan duurzaam behoud en ontwikkeling cultureel erfgoed.
        10. Blz. 249 Investeringen (projecten) programma 3
          1. Blz. 250 Tabel 4.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten
        11. Blz. 251 Wat mag programma 3 kosten?
          1. Blz. 252 Wat mag programma 3 kosten
          2. Blz. 253 Financiële impact
    3. Blz. 254 Paragrafen
      1. Blz. 255 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 256 Algemeen
        2. Blz. 257 Uitgangspunten (beleid)
        3. Blz. 258 Opbrengstenraming belastingen en heffingen
        4. Blz. 259 Onroerendezaakbelasting (OZB)
        5. Blz. 260 Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
        6. Blz. 261 Rioolheffing
        7. Blz. 262 Leges
        8. Blz. 263 Lijkbezorgingsrechten
        9. Blz. 264 Toeristenbelasting
        10. Blz. 265 Overzicht lastendruk
        11. Blz. 266 Kwijtscheldingsbeleid
      2. Blz. 267 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 268 Algemeen
        2. Blz. 269 Uitgangspunten (beleid)
        3. Blz. 270 Risico's
        4. Blz. 271 Overzicht geïnventariseerde en gekwantificeerde risico's
        5. Blz. 272 Toelichting op de geïnventariseerde risico's
        6. Blz. 273 Weerstandscapaciteit
        7. Blz. 274 Toelichting op de weerstandscapaciteit
        8. Blz. 275 Weerstandsvermogen
        9. Blz. 276 Financiële kengetallen
        10. Blz. 277 Financiële positie
      3. Blz. 278 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 279 Algemeen
        2. Blz. 280 Wegen
        3. Blz. 281 Civiele kunstwerken (bruggen)
        4. Blz. 282 Openbare verlichting
        5. Blz. 283 Riolering
        6. Blz. 284 Openbaar groen
        7. Blz. 285 Bos en natuurterreinen
        8. Blz. 286 Speelterreinen
        9. Blz. 287 Gemeentelijke gebouwen
      4. Blz. 288 Paragraaf financiering
        1. Blz. 289 Algemeen
        2. Blz. 290 Renteontwikkelingen
        3. Blz. 291 Schatkistbankieren
        4. Blz. 292 Kasgeldlimiet
        5. Blz. 293 Renterisiconorm
        6. Blz. 294 Renteberekening
        7. Blz. 295 EMU-saldo
      5. Blz. 296 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 297 Algemeen
        2. Blz. 298 Organisatieontwikkeling gemeente Heeze-Leende
        3. Blz. 299 Personeel
        4. Blz. 300 Organisatieontwikkeling A2 samenwerking
      6. Blz. 301 Paragraaf verbonden partijen
        1. Blz. 302 Algemeen
        2. Blz. 303 Totaal financiële bijdragen aan verbonden partijen
        3. Blz. 304 Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 305 Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 306 Stichtingen en verenigingen
      7. Blz. 307 Paragraaf grondbeleid
        1. Blz. 308 Algemeen
        2. Blz. 309 Uitgangspunten/parameters voor bouwgrondexploitaties in eigen beheer
        3. Blz. 310 Grondprijzen
        4. Blz. 311 Bouwgrondexploitaties in eigen beheer
        5. Blz. 312 Woningbouwprojecten niet in eigen beheer
        6. Blz. 313 Risico’s grondexploitatie
        7. Blz. 314 Risico’s bij grondexploitaties in eigen beheer
        8. Blz. 315 Risico’s bij grondexploitaties op basis van samenwerking
        9. Blz. 316 Winstneming
      8. Blz. 317 Paragraaf Wet Open Overheid (WOO)
        1. Blz. 318 Paragraaf Wet Open Overheid (WOO)
        2. Blz. 319 Actieve openbaarmaking
        3. Blz. 320 Passieve openbaarmaking
        4. Blz. 321 Verbetering informatiehuishouding
    4. Blz. 322 Financiële begroting
      1. Blz. 323 Recapitulatie baten en lasten
        1. Blz. 324 Tabel 11.0 Saldo na bestemming
      2. Blz. 325 Uitgangspunten
        1. Blz. 326 Uitgangspunten
      3. Blz. 327 Overzicht incidentele baten en lasten
        1. Blz. 328 Overzicht incidentele baten en lasten
      4. Blz. 329 Overzicht structurele mutaties reserves
        1. Blz. 330 Overzicht structurele mutaties reserves
      5. Blz. 331 Overzicht en toelichting reserves
        1. Blz. 332 Tabel 11.6 Reserves
        2. Blz. 333 Overzicht en toelichting reserves
      6. Blz. 334 Overzicht en toelichting voorzieningen
        1. Blz. 335 Tabel 11.7 Voorzieningen
        2. Blz. 336 Nadere toelichting op de voorzieningen
      7. Blz. 337 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 338 Geprognosticeerde balans
    5. Blz. 339 Bijlagen
      1. Blz. 340 Investeringsplanning 2025-2028
        1. Blz. 341 Investeringsplanning 2025-2028
      2. Blz. 342 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 343 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 344 Specificatie baten en lasten per taakveld 2025-2028
        1. Blz. 345 Specificatie baten en lasten per taakveld 2024-2027
        2. Blz. 346 Tabel 14.1 Baten en lasten per taakveld BBV verdeling over programma
      4. Blz. 347 Onderliggende cijfers financiële kengetallen
        1. Blz. 348 Tabel 14.2 Onderliggende cijfers financiële kengetallen
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap