-
Blz. 1
Begroting 2025
-
Blz. 2
Begroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemeen
-
Blz. 5
Aanbieding programmabegroting 2025
-
Blz. 6
Aanbieding programmabegroting 2025
-
Blz. 7
Inleiding financieel
-
Blz. 8
Verwachte omzetting specifieke uitkeringen naar algemene uitkering
-
Blz. 9
Baten, lasten, investeringen
-
Blz. 10
Verhogen van de voorspelbaarheid
-
Blz. 11
Leeswijzer
-
Blz. 12
Leeswijzer
-
Blz. 13
Financieel perspectief 2025-2028
-
Blz. 14
Financieel perspectief 2025-2028
-
Blz. 15
Toelichting op hoofdlijnen
-
Blz. 16
Programma 1: Dienstverlening en bestuur
-
Blz. 17
Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)
-
Blz. 18
1.1 Bestuur
-
Blz. 19
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 20
Een verrassende en klantvriendelijke dienstverlening
-
Blz. 21
De ervaring van de inwoners regelmatig te meten en mee te nemen in de doorontwikkeling. De bevindingen vanuit het ervaringsonderzoek inwoners 2023/2024 oppakken en vertalen in verbeteracties.
-
Blz. 22
Inzet van de podcastserie om de inwoners meer duidelijkheid te geven waar de gemeente voor staat en wat die kan betekenen voor hen.
-
Blz. 23
Onze processen daar waar nodig te optimaliseren.
-
Blz. 24
Verder uitvoeren van het plan om de websites en applicaties digitaal toegankelijk te maken, door de organisatie te trainen, de opgedane kennis te blijven borgen en daarmee een bewustwording van de organisatie tot stand te brengen.
-
Blz. 25
Wij willen bereiken dat onze gegevens kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar zijn en blijven, waarbij wordt voldaan aan de gestelde kwaliteitseisen van het ministerie.
-
Blz. 26
Continueren van bestaand beleid voor de producten en diensten van burgerzaken.
-
Blz. 27
Vanuit de kwaliteitsmonitor worden structureel de consistentiescontroles uitgevoerd. Eventuele inconsistenties moeten handmatig worden opgelost.
-
Blz. 28
De actiepunten die voortkomen uit de zelfevaluatie BRP (Basisregistratie Personen) en PNIK (Paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten) van 2024 worden opgepakt in 2025.
-
Blz. 29
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor verg
-
Blz. 30
Verbinding politiek en inwoners
-
Blz. 31
De ideeën uit het raadsprogramma samen met de raad verder uitdiepen en een aantal daarvan in de praktijk brengen
-
Blz. 32
In 2025: organiseren we de Dag voor de Democratie voor alle inwoners, in combinatie met de open dag van het hulpverlenersplein in Leende, met de nieuwe politiepost.
-
Blz. 33
De raad faciliteren om zijn kader stellende en controlerende rol uit te voeren
-
Blz. 34
Uitvoeren van het raadsprogramma en het college uitvoeringsprogramma zoals opgenomen in de meerjarige begroting.
-
Blz. 35
De focus op soepele overgang van griffiewerkzaamheden vanwege personele wisselingen.
-
Blz. 36
1.2 Samenwerking
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
Samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties de gemeente en de gemeenschap vormgeven. Daarbij zijn communicatie, participatie en verbinding belangrijke thema’s
-
Blz. 39
Participatie als vast onderdeel toevoegen aan processen en werkwijzen. Hiervoor voldoende tijd reserveren om inwoners te kunnen betrekken en de terugkoppeling naar de inwoners en andere partijen te regelen.
-
Blz. 40
Informatievoorziening naar inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties verbeteren.
-
Blz. 41
Versterken sturing op samenwerking
-
Blz. 42
Acteren op nieuwe taken voor de komende jaren gegeven de behoeftes van onze inwoners, de bestuurlijke ambities vanuit het raadsprogramma, de bestuurlijke visie 2030 en de onzekerheden van de toekomst.
-
Blz. 43
Anticiperen en inzicht op de ontwikkelingen in de regio door strategisch te acteren in samenwerkingen.
-
Blz. 44
Acteren op de schaalsprong die gaande is binnen de Metropoolregio Eindhoven en daarbij oog houden voor de brede welvaart door de benodigde (basis)voorzieningen op peil te houden.
-
Blz. 45
1.3 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 46
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 47
De waardering van de subjectieve veiligheid door de inwoners van onze gemeente (gevoelsmatige veiligheid) en de objectieve veiligheid (harde cijfers) minimaal op hetzelfde niveau houden en waar mogelijk verbeteren.
-
Blz. 48
Uitvoeren Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026.
-
Blz. 49
1.4 Burgerzaken
-
Blz. 50
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 51
Inwoners kunnen hun stem uitbrengen.
-
Blz. 52
Er worden geen verkiezingen in 2025 verwacht en om die reden is geen budget gereserveerd. In Q3 en Q4 2025 beginnen de voorbereidingen voor de gemeenteraadverkiezingen van 18 maart 2026.
-
Blz. 53
1.5 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 54
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 55
Een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 56
Jaarlijks een meerjarenbegroting aanbieden waarbij minimaal het eerste begrotingsjaar reëel en structureel sluitend is of als dit niet lukt het laatste begrotingsjaar.
-
Blz. 57
Een ratio weerstandvermogen van minimaal 1,5 (zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
-
Blz. 58
Bij de begroting en de jaarrekening inzicht in de vijf verplichte financiële kengetallen (zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
-
Blz. 59
Professionalisering
-
Blz. 60
In samenspraak met GRSA2 en (een afvaardiging van) de raad (auditcommissie) onderzoeken hoe we de planning & control documenten verder kunnen verbeteren.
-
Blz. 61
Investeringen (projecten) programma 1
-
Blz. 62
Tabel 2.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten
-
Blz. 63
Wat mag programma 1 kosten?
-
Blz. 64
Wat mag programma 1 kosten?
-
Blz. 65
Financiële impact
-
Blz. 66
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 67
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 68
Overhead
-
Blz. 69
Overhead
-
Blz. 70
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 71
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 72
Onvoorzien
-
Blz. 73
Onvoorzien
-
Blz. 74
Programma 2: Wonen, bedrijven en recreëren
-
Blz. 75
Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)
-
Blz. 76
2.1 Wonen en bouwen
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 78
Druk van de woningmarkt halen.
-
Blz. 79
Het ontwikkelen van Deelgebied IV van de Bulders
-
Blz. 80
Het ontwikkelen van betaalbare woningbouw in de Breedvennen
-
Blz. 81
Optimaal faciliteren van ontwikkelingen Vogelshofje en Wilhelminapark.
-
Blz. 82
Onderzoeken of er kansen liggen om woningen in de gemeente te realiseren voor specifieke doelgroepen.
-
Blz. 83
Woningbouwinitiatieven die voldoen aan de woondeal ondersteunen.
-
Blz. 84
We onderzoeken de mogelijkheden om de bestaande woningvoorraad beter te benutten.
-
Blz. 85
Voldoende passende woningen in alle kernen voor de autonome groei en met behoud van het dorpse karakter en centrumverbinding.
-
Blz. 86
Woningbouwstrategie in uitvoering nemen
-
Blz. 87
Actief sturen op doelgroepgerichte bouw voor senioren, starters en bijzondere doelgroepen.
-
Blz. 88
We volgen nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wetgeving zoals de Wet versterking van de regie op de Volkshuisvesting en we ondernemen indien nodig of wenselijk actie hierop.
-
Blz. 89
Actieve(re) rol in grondverwerving en woningbouw. We gaan hiervoor een nieuwe nota Grondbeleid opstellen (2e helft jaar). De financiële consequenties zullen betrokken worden bij de kadernota 2026.
-
Blz. 90
2.2 Openbare ruimte
-
Blz. 91
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 92
Beleid en plannen voor een goede ontsluiting voor de fiets van kernen onderling en naar omliggende gemeentes.
-
Blz. 93
Verbeteren fietspaden Leenderweg.
-
Blz. 94
Bevorderen biodiversiteit in het buitengebied
-
Blz. 95
De Stimuleringsregeling Landschap (STILA) en Ervenplus hebben tot doel de biodiversiteit in het buitengebied te vergroten.
-
Blz. 96
Creëren van prettige en veilige leef- en verblijfsgebieden in de centra.
-
Blz. 97
Herinrichten Jan Deckersstraat en Kapelstraat Heeze.
-
Blz. 98
Er wordt gestart met het aanpassen van de lichtmasten naar LED verlichting.
-
Blz. 99
Samen mee naar de A2.
-
Blz. 100
Verharden Kloosterlaan na afronding procedures.
-
Blz. 101
Reconstructie Ginderover/Somerenseweg binnen de bebouwde kom.
-
Blz. 102
Aansluiting Somerenseweg - Industrieweg.
-
Blz. 103
Verbinding Randweg - Poortmannen.
-
Blz. 104
Quick wins toepassen.
-
Blz. 105
Meer richten op vervoer per fiets en openbaar vervoer.
-
Blz. 106
Aansluiten en realiseren regionale (door)fietsroute.
-
Blz. 107
Verbeteren bereikbaarheid Brainportregio.
-
Blz. 108
Het pakket korte-termijn-maatregelen A2 Randweg Eindhoven uitvoeren in samenwerking met het Rijk, de provincie, het bedrijfsleven en de andere MRE-gemeenten.
-
Blz. 109
Verkeersveiligheid vergroten en verkeershinder beperken.
-
Blz. 110
Snelheid wegen verlagen naar 30 km/u van Ginderover/ Somerenseweg binnen de bebouwde kom en Oudenmolen. Ook de wegen opnieuw inrichten als onderdeel van de reconstructie van deze wegen;
-
Blz. 111
Monitoren van de effecten van de verkeersremmende maatregelen waaronder Geldropseweg
-
Blz. 112
2.3 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 114
Een duurzamer en vitaler buitengebied op het gebied van voedselproductie, klimaatadaptatie, opwek energie, biodiversiteit en economie.
-
Blz. 115
Uitvoeringgeven aan het toetsingskader initiatieven TLG.
-
Blz. 116
Het borgen van de gebiedsvisie Paaldijk-Renheide in een Omgevingsplan.
-
Blz. 117
In 2025 starten we binnen het deelstroomgebied van de Sterkselse Aa en binnen de GGA Strabrechtse Heide met het gebiedsproces omgeving Vlaamseweg.
-
Blz. 118
Voorbereiden van de gebiedvisie Hazenhurk en omgeving, zo mogelijk in samenwerking met de ontwikkelmaatschappij Ruimte voor Ruimte.
-
Blz. 119
Samen met provincie en Rijksoverheid agrariërs faciliteren en sturen om zo de keuze voor een verduurzaamde landbouw te stimuleren.
-
Blz. 120
Verkabeling Nieuwe Hoeve.
-
Blz. 121
Verdere implementatie Omgevingswet en vaststellen van Omgevingsplan Breedvennen.
-
Blz. 122
Meedenken en faciliteren bij een nieuwe bestemming van de bedrijfslocatie van agrariërs die meedoen aan de landelijke beëindigingsregelingen veehouderij.
-
Blz. 123
2.4 Milieu
-
Blz. 124
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 125
Bodemtaken
-
Blz. 126
Door natuurlijk verloop en complexiteit van de taak kunnen deze taken niet meer door de eigen organisatie worden uitgevoerd en wordt via inhuur bij de Omgevingsdienst invulling gegeven aan deze wettelijke taken.
-
Blz. 127
Het tegen gaan en beperken van het veranderen van het klimaat en het beperken van de gevolgen van het veranderen van het klimaat voor de leefomgeving.
-
Blz. 128
De duurzaamheidscampagne voortzetten met als doel een gedragsverandering teweegbrengen zodat inwoners en bedrijven aan de slag gaan met het verduurzamen van woningen en bedrijfspanden.
-
Blz. 129
Starten met het aardgas loos maken van woningen en bedrijfspanden in gemeente Heeze-Leende.
-
Blz. 130
Het bevorderen van duurzame mobiliteit door:
-
Blz. 131
2.5 Afval / Grondstoffen
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
Beperking restafval tot 5% van de totale afvalstroom (cf. regionale afspraken).
-
Blz. 134
In 2025 ligt de focus op continuering van de dienstverlening en service voor inwoners.
-
Blz. 135
2.6 Water
-
Blz. 136
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 137
Aanpak risicoplekken wateroverlast
-
Blz. 138
In 2025 worden maatregelen uitgevoerd op de locaties Nieuwendijk, De Leuren en de Wever om te voorkomen dat wateroverlast ontstaat op betreffende locaties.
-
Blz. 139
Doelmatig en efficiënt beheren van het rioolsysteem voor afvalwater en zorgen voor de inzameling en verwerking van hemelwater. Het beheren en onderhouden van de gemeentelijke sloten en beheer van het grondwater.
-
Blz. 140
Het uitvoeren van het Plan Stedelijk Water (PSW) 2023-2027.
-
Blz. 141
2.7 Economische zaken
-
Blz. 142
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 143
Behouden en uitbreiden van de levendigheid in de centra.
-
Blz. 144
Detailhandelsvisie opstellen samen met A2 gemeenten.
-
Blz. 145
Faciliteren van voldoende gevarieerd winkel- en horeca-aanbod door:
-
Blz. 146
Economische groei en vitaliteit in de gemeente bevorderen
-
Blz. 147
Bevorderen van de samenwerking tussen de gemeente en het lokale bedrijfsleven.
-
Blz. 148
Naar aanleiding van de resultaten van de inventarisatie van de behoeften voor centrummanagement, zullen we overgaan tot de uitvoering van een proefproject.
-
Blz. 149
Faciliteren en uitbreiden van midden- en kleinbedrijf (MKB).
-
Blz. 150
Naar verwachting worden de visie en programmering bedrijventerreinen in 2024 opgeleverd, zodat in 2025 met de uitvoering kan worden gestart.
-
Blz. 151
Initiatieven voor bedrijfsverzamelgebouwen op geschikte locaties zo goed mogelijk ondersteunen, met oog voor de kansen die VAB-locaties kunnen bieden.
-
Blz. 152
Versterken economische kracht in het landelijk gebied.
-
Blz. 153
Het beleid voor nieuwe economische dragers in het landelijk gebied tot uitvoering brengen.
-
Blz. 154
2.8 Recreatie en toerisme
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
Aanleg skatebaan
-
Blz. 157
In Q1 van 2025 wordt gestart met de aanleg van een skate-baan (pump- track) in Leende.
-
Blz. 158
Een sterke toeristisch recreatieve sector die aansluit bij het groene karakter van onze gemeente en daarmee bijdraagt aan een aantrekkelijk woon- en werkklimaat.
-
Blz. 159
Het aanleggen van een vlonderpad in de Bulders en het realiseren van een nieuwe fietsverbinding tussen bestaande fietsstructuur tussen Someren en Sterksel die het natuurgebied ontsluit.
-
Blz. 160
Investeringen (projecten) programma 2
-
Blz. 161
Tabel 3.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten
-
Blz. 162
Wat mag programma 2 kosten?
-
Blz. 163
Wat mag programma 2 kosten
-
Blz. 164
Financiële impact
-
Blz. 165
Programma 3: Samen leven en participeren
-
Blz. 166
Welke ontwikkelingen willen we realiseren (raadsprogramma)
-
Blz. 167
3.1 Onderwijs
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
Als gemeente betekenisvol zijn voor het onderwijs, passend bij de rol van de gemeente.
-
Blz. 170
Samen met de onderwijspartners uitvoering geven aan de Lokaal Educatieve Agenda 2025 – 2028. Deze is in 2024 in gezamenlijkheid opgesteld.
-
Blz. 171
Vanuit het onderwijsachterstandenbeleid, anderstalige leerlingen extra kansen bieden door middel van aanvullende ondersteuning op scholen.
-
Blz. 172
Vanuit het onderwijsachterstandenbeleid voor- en vroegschoolse educatie en een peuterprogramma verzorgen.
-
Blz. 173
Combinatiefunctionarissen breed inzetten in de samenleving.
-
Blz. 174
Met betrekking tot de combinatiefunctionarissen sport in het onderwijs is een afbouwregeling vastgesteld die loopt tot en met december 2026.
-
Blz. 175
Digitale vaardigheden ouderen/ volwassenen versterken zodat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. En laaggeletterde inwoners ondersteunen zodat zij mee kunnen doen in de samenleving.
-
Blz. 176
Stimuleren en (mede) mogelijk maken dat diverse lokale organisaties waaronder de KBO, trainingen digitale vaardigheid aanbieden.
-
Blz. 177
In 2025 willen we extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid binnen (jonge) gezinnen.
-
Blz. 178
Inwoners blijven zich een leven lang ontwikkelen.
-
Blz. 179
Ondersteunen en stimuleren van een leven lang leren van doelgroepen waar de gemeente een rol heeft. De bibliotheek heeft hierbinnen een sleutelrol.
-
Blz. 180
Aanbieden van volwasseneducatie via Taalkracht voor inwoners, die meerderjarig zijn en niet inburgering plichtig, zodat zij hun basisvaardigheden kunnen verbeteren. Regionaal wordt dit vanuit de Wet Educatie Beroepsonderwijs-middelen gefinancierd.
-
Blz. 181
Verduurzaming onderwijsaccommodaties.
-
Blz. 182
Op basis van het onderzoek naar een toekomstbestendige huisvesting van de Dirk Heziusschool besluiten hoe we hier invulling aan gaan geven
-
Blz. 183
Opstellen van een uitvoeringsprogramma voor het “Integrale Huisvesting Plan Onderwijs, Opvang en Zorg” (=IHP).
-
Blz. 184
Voorkomen van voortijdig schoolverlaters (vsv) en het bieden van een kansrijke start.
-
Blz. 185
Uitvoering geven aan het regionaal uitvoeringsprogramma Voortijdig School Verlaters (vsv)
-
Blz. 186
3.2 Jeugd
-
Blz. 187
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 188
Inzetten op versterken mentale gezondheid van jongeren.
-
Blz. 189
Samen met het basisonderwijs en onze maatschappelijke partners richten we ons vanuit Opgroeikracht op een preventief aanbod gericht op het versterken van de weerbaarheid van groep 7/8 leerlingen.
-
Blz. 190
Voor de jongeren van 14-23 jaar richten we ons vanuit Opgroeikracht op aansluitende inloopmogelijkheden in het jongerencentrum en werkt het jongerenwerk outreachend om de groep van jongeren die steun nodig hebben bij het volwassen worden.
-
Blz. 191
Onze maatschappelijke partners bieden in de week van de mentale gezondheid, vanuit en gericht op de leefwereld van jongeren, een aanbod gericht op het versterken van de mentale kracht. Hierin heeft de gemeente een coördinerende rol.
-
Blz. 192
Toegankelijke zorg voor inwoners.
-
Blz. 193
Binnen de jeugdhulpregio Samen voor Jeugd uitvoering geven aan de Hervormingsagenda, Regiovisie en in samenhang met een grotere netwerkorganisatie ook het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming.
-
Blz. 194
Vanuit Opgroeikracht in de samenwerkende keten van professionals werken we op basis van de vroege signalen aan een laagdrempelig en preventief aanbod van opvoed- en opgroei ondersteuningsaanbod voor onze inwoners.
-
Blz. 195
Voor het programma Kansrijke Start geven we in de keten van professionals uitvoering aan het bevorderen van de gezondheids- ontwikkeling van zwangeren: Fit Zwanger.
-
Blz. 196
De overeenkomst met Buurtgezinnen loopt tot medio 2025. We evalueren de inzet van Buurtgezinnen.
-
Blz. 197
3.3 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 198
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 199
Digitale vaardigheden van inwoners versterken, zodat isolatie en een digitale tweedeling wordt voorkomen.
-
Blz. 200
Digitale vaardigheden van ouderen/volwassenen versterken zodat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. Zie thema onderwijs.
-
Blz. 201
Het voorkomen en verminderen van eenzaamheidsproblematiek.
-
Blz. 202
Samen met inwoners uit alle kernen en maatschappelijke partners ontwikkelen we initiatieven die de nadruk leggen op ontmoeting in plaats van eenzaamheid.
-
Blz. 203
Iedereen kan (blijven) meedoen.
-
Blz. 204
Uitvoering geven aan de in 2024 vastgestelde inclusieagenda.
-
Blz. 205
Versterken van de mentale en fysieke gezondheid van inwoners, via passende preventieve interventies in samenwerking met maatschappelijke organisaties:
-
Blz. 206
Voor verschillende doelgroepen ontmoeting organiseren gericht op lotgenotencontact, advies en informatie zoals het geheugenhuis en bijeenkomsten voor (jonge) mantelzorgers.
-
Blz. 207
In samenwerking met de KBO het organiseren van een vitaliteitsdag.
-
Blz. 208
Continuering project Maak Rimpels waarin voor de doelgroep senioren het accent op stimuleren van vitaliteit, valpreventie en digitale vaardigheid ligt. Het streven is om in 2025 80 senioren te bereiken.
-
Blz. 209
De uitvoering van de acties uit de Woonzorgvisie 2024-2028 worden meegenomen in het uitvoeringsplan sociaal domein.
-
Blz. 210
Toegankelijke zorg voor inwoners.
-
Blz. 211
Van beschermd wonen naar beschermd thuis.
-
Blz. 212
Waardering en positionering van mantelzorgers.
-
Blz. 213
Ondersteuning en facilitering van mantelzorgers, zoals aangegeven in het GALA - plan voor 2024:
-
Blz. 214
3.4 Gezondheid
-
Blz. 215
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 216
Bevorderen en stimuleren van een gezonde leefstijl.
-
Blz. 217
Inwoners en maatschappelijke organisaties kunnen subsidie aanvragen voor initiatieven die een gezonde leefstijl bevorderen, zoals initiatieven gericht op mentale gezondheid en ontmoeting.
-
Blz. 218
Onder voorbehoud van besluitvorming starten we met een tweejarige pilot met het platform Fitcoins van "It’s my life" voor specifieke doelgroepen, zoals zwangere vrouwen.
-
Blz. 219
Door intensiever samen te werken met huisartsen, die vaak als eerste signalen opvangen, kunnen we meer inwoners bereiken en preventieve zorg en welzijnswerk dichter bij de gemeenschap brengen.
-
Blz. 220
Naar aanleiding van het GALA- en IZA-akkoord worden huisartsen- praktijken steeds belangrijkere samenwerkingspartners binnen het sociaal domein.
-
Blz. 221
Versterken van de inzet binnen het onderwijs op het hebben van een gezonde leefstijl van kinderen (voldoende beweging, gezonde voeding).
-
Blz. 222
Samen met 5 kinderopvanglocaties en 5 basisscholen heeft de gemeente een 3-jarige samenwerking met stichting Het Bewegend Kind.
-
Blz. 223
Via de GGD monitoren we de gezondheid van onze jeugdigen (zowel binnen als buiten school) en daar waar nodig sluiten we aan met preventieve programma’s om gezondheidsachterstanden voor te blijven.
-
Blz. 224
3.5 Participatie
-
Blz. 225
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 226
Bestaanszekerheid voor iedereen.
-
Blz. 227
Regelingen, dienstverlening en activiteiten voor inkomensondersteuning worden gepromoot bij de doelgroep en externe partners.
-
Blz. 228
Een inclusieve arbeidsmarkt: iedereen doet mee, naar eigen kracht en kunnen. Eenieder werkt (naar vermogen) en heeft de nodige middelen van bestaan.
-
Blz. 229
Breed offensief geeft de gemeente meer mogelijkheden om arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren. Wij bieden (financiële) ondersteuning aan inwoners die niet zelfstandig werk kunnen vinden.
-
Blz. 230
Iedere nieuwkomer een goede basis bieden zodat er een onafhankelijk toekomstperspectief is.
-
Blz. 231
In 2025 bieden we een duaal traject aan waarbij leren en participeren wordt gecombineerd. De nieuwkomers worden begeleid in samenwerking met partners en periodiek monitoren we de voortgang.
-
Blz. 232
3.6 Dorpshuizen
-
Blz. 233
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 234
Versterken van ontmoeting, met dorpshuizen en de bibliotheek als spil en ruimte voor en faciliteren van eigen initiatieven van inwoners.
-
Blz. 235
In 2025 gezamenlijk met de besturen dorpshuizen blijven werken aan de ontwikkeling van een bedrijfsvoering die een balans creëert tussen maatschappelijke meerwaarde en kosten.
-
Blz. 236
3.7 Sport
-
Blz. 237
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 238
Borgen/uitbreiden van faciliteiten in de kernen waar jong en oud kunnen bewegen (gezonde leefstijl) en elkaar kunnen ontmoeten.
-
Blz. 239
Samenwerking met De Verschilmaker.
-
Blz. 240
Het realiseren van een gemeenschappelijke accommodatie voor hockey- en voetbalvereniging (Plan Lambrek).
-
Blz. 241
De bouw van gymzaal Weibossen afronden.
-
Blz. 242
3.8 Cultuur
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
Versterken van samenhang, uitstraling en behoud van cultuurhistorische elementen, beeldbepalende objecten en waardevolle dorpsgezichten.
-
Blz. 245
Vastleggen van cultureel erfgoed en hiermee controle krijgen over het behoud en instandhouding ervan;
-
Blz. 246
Opstellen van cultuurhistorische & ruimtelijke visies van de dorpskernen van Leende, Sterksel, Leenderstrijp en omringende buurtschappen.
-
Blz. 247
Actualiseren digitale erfgoedkaart uit 2012.
-
Blz. 248
Opstellen beleidsnota Erfgoed met regels voor het uitvoeringsplan duurzaam behoud en ontwikkeling cultureel erfgoed.
-
Blz. 249
Investeringen (projecten) programma 3
-
Blz. 250
Tabel 4.0 Investeringen (projecten) en kapitaallasten
-
Blz. 251
Wat mag programma 3 kosten?
-
Blz. 252
Wat mag programma 3 kosten
-
Blz. 253
Financiële impact
-
Blz. 254
Paragrafen
-
Blz. 255
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 256
Algemeen
-
Blz. 257
Uitgangspunten (beleid)
-
Blz. 258
Opbrengstenraming belastingen en heffingen
-
Blz. 259
Onroerendezaakbelasting (OZB)
-
Blz. 260
Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
-
Blz. 261
Rioolheffing
-
Blz. 262
Leges
-
Blz. 263
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 264
Toeristenbelasting
-
Blz. 265
Overzicht lastendruk
-
Blz. 266
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 267
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 268
Algemeen
-
Blz. 269
Uitgangspunten (beleid)
-
Blz. 270
Risico's
-
Blz. 271
Overzicht geïnventariseerde en gekwantificeerde risico's
-
Blz. 272
Toelichting op de geïnventariseerde risico's
-
Blz. 273
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 274
Toelichting op de weerstandscapaciteit
-
Blz. 275
Weerstandsvermogen
-
Blz. 276
Financiële kengetallen
-
Blz. 277
Financiële positie
-
Blz. 278
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 279
Algemeen
-
Blz. 280
Wegen
-
Blz. 281
Civiele kunstwerken (bruggen)
-
Blz. 282
Openbare verlichting
-
Blz. 283
Riolering
-
Blz. 284
Openbaar groen
-
Blz. 285
Bos en natuurterreinen
-
Blz. 286
Speelterreinen
-
Blz. 287
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 288
Paragraaf financiering
-
Blz. 289
Algemeen
-
Blz. 290
Renteontwikkelingen
-
Blz. 291
Schatkistbankieren
-
Blz. 292
Kasgeldlimiet
-
Blz. 293
Renterisiconorm
-
Blz. 294
Renteberekening
-
Blz. 295
EMU-saldo
-
Blz. 296
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 297
Algemeen
-
Blz. 298
Organisatieontwikkeling gemeente Heeze-Leende
-
Blz. 299
Personeel
-
Blz. 300
Organisatieontwikkeling A2 samenwerking
-
Blz. 301
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 302
Algemeen
-
Blz. 303
Totaal financiële bijdragen aan verbonden partijen
-
Blz. 304
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 305
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 306
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 307
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 308
Algemeen
-
Blz. 309
Uitgangspunten/parameters voor bouwgrondexploitaties in eigen beheer
-
Blz. 310
Grondprijzen
-
Blz. 311
Bouwgrondexploitaties in eigen beheer
-
Blz. 312
Woningbouwprojecten niet in eigen beheer
-
Blz. 313
Risico’s grondexploitatie
-
Blz. 314
Risico’s bij grondexploitaties in eigen beheer
-
Blz. 315
Risico’s bij grondexploitaties op basis van samenwerking
-
Blz. 316
Winstneming
-
Blz. 317
Paragraaf Wet Open Overheid (WOO)
-
Blz. 318
Paragraaf Wet Open Overheid (WOO)
-
Blz. 319
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 320
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 321
Verbetering informatiehuishouding
-
Blz. 322
Financiële begroting
-
Blz. 323
Recapitulatie baten en lasten
-
Blz. 324
Tabel 11.0 Saldo na bestemming
-
Blz. 325
Uitgangspunten
-
Blz. 326
Uitgangspunten
-
Blz. 327
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 328
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 329
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 330
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 331
Overzicht en toelichting reserves
-
Blz. 332
Tabel 11.6 Reserves
-
Blz. 333
Overzicht en toelichting reserves
-
Blz. 334
Overzicht en toelichting voorzieningen
-
Blz. 335
Tabel 11.7 Voorzieningen
-
Blz. 336
Nadere toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 337
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 338
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 339
Bijlagen
-
Blz. 340
Investeringsplanning 2025-2028
-
Blz. 341
Investeringsplanning 2025-2028
-
Blz. 342
Beleidsindicatoren
-
Blz. 343
Beleidsindicatoren
-
Blz. 344
Specificatie baten en lasten per taakveld 2025-2028
-
Blz. 345
Specificatie baten en lasten per taakveld 2024-2027
-
Blz. 346
Tabel 14.1 Baten en lasten per taakveld BBV verdeling over programma
-
Blz. 347
Onderliggende cijfers financiële kengetallen
-
Blz. 348
Tabel 14.2 Onderliggende cijfers financiële kengetallen
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap